Cum se reinventează businessurile din turism, după ce rezervările de tip early booking pentru sezonul următor au scăzut dramatic

Comportamentul turistului pare să fie schimbat de pandemie. Dacă jucătorii din turism se bazau în anii trecuți și pe în­casările făcute în perioadele de early booking, odată cu noua criză sanitară, interesul pentru înscrierile timpurii la vacanțe a scăzut.

În noiembrie 2019, tânărul economist Ma­rian Sandu (27 de ani) și-a achitat integral o vacanță în Tunisia pentru prima jumă­tate a lui iulie, pentru două persoane. Avea la dispoziție 1.200 de euro și după nego­cieri a plătit puțin peste 1.000 de euro. Re­du­cerea făcută de agenție a fost de 35%. Dar… degeaba. Din cauza pandemiei, a ră­mas în țară și s-a ales doar cu un voucher de la agenție pentru a-și planifica vacanța anul viitor. A vrut totuși să călătorească, așa că și-a schimbat planurile în ultimul moment.

„Am plecat, până la urmă, în Bulgaria, la sfârșitul lui iulie“, spune Sandu, adău­gând că a plătit sejurul cu doar câteva zile îna­inte de a porni la drum, după ce a făcut re­zervarea pe o platformă online pen­tru vacanțe. Costul vacanței a fost aproape jumătate din suma achitată pentru Tunisia.

Comportament nou

Cazul lui Sandu e însă departe de a fi singular. Reprezen­tanții agențiilor de turism recunosc că tot mai mulți români s-au reorientat, în ceea ce privește vacanțele de anul acesta, odată cu relaxarea măsurilor de distanțare so­cială. „Jumătate din turiștii care mergeau afară nu au mai plecat în vacanță anul acesta. Un sfert au mers în Grecia și Bulgaria. Celălalt sfert a rămas pe litoralul ro­mânesc“, estimează Adrian Voican (57 de ani), proprietar al agenției Bibi Touring. Acesta precizează că majoritatea celor care au optat să își facă vacanțele în străi­nătate au ales condiții de patru sau de cinci stele.

Dintre cei care au ieșit în afara granițelor, doar o mică parte au avut vacanțele plătite în perioada de early booking. Majoritatea și-au achitat sejururile cu cel mult două săptămâni înainte, iar unii, cu doar 48 de ore.

Mulți turiști care au mers pe litoralul ro­­mânesc au plătit serviciile direct la hotel“, adaugă Voican. În cazul acestora, pre­țul de recepție a fost cu cel puțin 20% mai mare față de cel plătit la agențiile de tu­rism. Anul acesta, nici agențiile, nici hotelierii nu mai beneficiază de avantajul pachetelor de early booking. Era momentul când companiile din turism reușeau să acu­muleze o sumă de bani pentru contractele pe care urmau să le facă pentru sezonul următor. Nici turiștii nu pierdeau, pentru că aveau reduceri de peste 30% și puteau să aleagă din timp ce pachet vor.

Pachetele de early booking au intrat pe piața românească de turism în 2005, pri­mul care a încercat acest sistem fiind Adrian Voican de la Bibi Touring. În peri­oada care a urmat, acest tip de ofertă a fost preluat și de alte agenții. Inițial, programul de înscrieri timpurii era activ de la începutul anului în care era programată vacanța, iar în timp a fost tras spre finalul sezonului precedent, ajungându-se astfel la rezervări făcute cu aproape un an îna­inte. Patronatele din turism au început să or­ganizeze târguri încă din perioada octombrie-noiembrie, pentru a promova pachetele de vacanță cu reduceri semnificative. În ultimii cinci ani, strategia chiar a dat roade.

Colacul de salvare

„Anul acesta, au fost câteva rezervări pe early booking pentru 2021, însă anul trecut pe vremea asta erau zeci de mii“, mai spune Adrian Voican, în opinia căruia agențiile de turism nu vor renunța la această campanie de înscrieri timpurii. O confirmare în acest sens vine și de la o altă agenție, Paralela 45, deținută de omul de afaceri Alin Burcea (56 de ani). Acesta încearcă marea cu degetul inclusiv iarna și lansează un program de early booking pentru vacanțe către des­tinații ca Hurghada, Sharm el Sheikh, Antalya și Heraklion în perioada sărbătorilor de Crăciun și de revelion.

„Multe dintre programele de vacanță pe charter au reducere în primele săptămâni de la lansare, cele mai mari, de până la 33%, fiind oferite de partenerii turci“, spune Alin Burcea, referindu-se la pache­tele pentru Antalya. Tour operatorul esti­mează că aproximativ 2.000 de turiști români vor merge anul acesta în vacanța de iarnă în destinații din Turcia, Grecia sau Egipt. Campania de reduceri a început în octombrie.

Având în vedere actuala situație sani­tară la nivel global, agențiile le fac și unele precizări turiștilor. „Recomandăm turiș­tilor noștri, indiferent de vacanță și des­tinație ori vârstă, să încheie și o asigurare medicală & storno, care îi scutește de bă­tăi de cap în situații imprevizibile“, deta­liază proprietarul Paralelei 45.

La rândul său, Voican de la Bibi Touring spune că, pentru perioada de vară, progra­mul de early booking va fi ceva mai flexibil. Turistul va putea achita un avans mai mic pentru vacanța de vară, cu posibilitatea de a se răzgândi. Asta, doar până la achitarea completă a vacanței, care poate fi și cu câ­teva săptămâni înainte de plecare. Însă până la sezonul viitor va trece multă vre­me, iar situația sanitară nu este cea mai fericită nici pe plan local și nici în desti­națiile externe preferate de români. Pe plan local însă, tour operatorii susțin deschiderea cât mai rapidă a unităților de ca­zare din stațiunile balneare, care au rămas închise la interior tot sezonul.

Un an atipic

„Din estimările mele, scă­derea pe turism anul acesta este de 50%“, spune Adrian Voican, referindu-se la întreaga industrie a ospitalității. Estimarea sa este susținută și de datele oficiale ale Ins­titutului Național de Statistică, potrivit căruia „sosirile în structurile de primire turistică au scăzut cu 52,2% în primele opt luni ale anului“, față de aceeași perioadă a lui 2019.

Companiile de SEO și marketing online au constatat, la rândul lor, atât o scădere a numărului căutărilor de vacanțe, cât și o schimbare a obiceiurilor de consum ale tu­riștilor. Potrivit datelor culese de Five Elements Digital, agenție de SEO și performance marketing, ianuarie a fost luna în care s-au înregistrat cele mai multe căutări de destinații de vacanță din acest an. Apoi, căutările au început să scadă treptat, cu un minim absolut în perioada stării de urgență.

După relaxarea măsurilor sanitare, aceste căutări au intrat pe o pantă ascen­dentă. „Spre deosebire de 2018 și 2019, în 2020, românii au căutat mai des destinații de vacanță în țară“, potrivit Five Elements Digital. Accentul a fost pus pe Mamaia, Eforie, Mangalia și Costinești. Acest trend este confirmat și de Adrian Voican, care spune că mulți turiști au decis pe ultima sută de metri să-și petreacă perioada de concediu în țară, iar un număr destul de mare dintre aceștia au plătit cu vouchere de vacanță.

Revenind la comportamentul turiștilor, Five Elements Digital a constatat că, anul acesta, românii interesați de călătoriile în străinătate au căutat frecvent informații de genul „condiții de călătorie“ sau „test COVID Grecia“, în timp ce în cazul vacan­țelor în sezon sau în perioadele apropiate acestuia au căutat mai degrabă termeni de genul „last minute“ și „all inclusive“.

Totuși, tour operatorii sunt convinși că, în timp, interesul turiștilor pentru early booking va reveni. Însă agențiile de turism și proprietarii de hoteluri trebuie să se orienteze către campanii susținute de marke­ting și reduceri seri­oase pentru a stimula din nou interesul tu­riștilor de a apela la în­scrierile timpurii pentru achiziția unei vacanțe.

Cifre de criză

Chiar dacă numărul rezervărilor de tip last minute s-a dublat anul acesta, prețul mediu al pachetului de cazare a scăzut cu 21% anul acesta față de 2019, potrivit platformei de rezervări hoteliere Travelminit.ro.

  • Prudență. Cei mai mulți turiști care au rezervat camere în acest an au fost interesați de respectarea măsurilor sanitare de către unitățile de cazare.
  • Comportament. Circa 75% din turiști au ales rezervările fără avans sau cu anulare gratuită în perioada iulie-august 2020, în creștere cu 10% față de același interval al anului trecut.
  • Preferințe. Destinațiile de va­canță favorite ale românilor care au preferat să rămână în țară, în această vară, au fost litoralul, Delta Dunării și zonele de munte.
  • Consecințe. Pierderile din turismul românesc, pe fondul pandemiei de COVID-19, sunt estimate la circa un miliard de euro de patronatele din această industrie.

Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney
FOTO: Getty