Cum se pregătește un tânăr antreprenor de doar 27 de ani să preia businessul de familie, axat pe producție și distribuție de accesorii pentru industria confecțiilor

Multe afaceri începute în anii ’90 se pregătesc de schimbul de generații. Se întâmplă deja și la Compact RB.
Dan Raicu are 27 de ani, iar în urmă cu cinci ani se angaja în compania părinților săi, Compact RB, distribuitor și producător de accesorii pentru industria confecțiilor, dar și de role de case de marcat pentru zona de retail. Total relaxat, Dan Raicu ne primește în showroomul din sediul firmei și ne prezintă accesoriile pe care le oferă fabricilor de confecții. Într-un decor din care nu lipsesc bătrânele mașini de cusut Singer și clasicele Ileana, sunt expuse diverse accesorii, de la papiote cu ață de toate mărimile până la hârtie pentru tipare.
„În jur de 80% este producție proprie și 20% reprezintă importurile“, spune Dan Raicu, precizând că activitatea companiei nu a fost oprită în perioada restricțiilor sanitare, când angajații au fost împărțiți în două echipe și au lucrat alternativ, la interval de două zile. Și nici piața confecțiilor nu s-a predat.
Una bună, una rea
„Culmea este că în luna martie a acestui an au fost cele mai bune vânzări din istoria firmei“, menționează Dan Raicu. Concret, volumul vânzărilor din martie 2020 a fost cu circa 20-25% peste perioada similară a anului trecut. Are și o explicație pentru acest fenomen. Crede că majoritatea companiilor din industria confecțiilor au văzut că restricțiile de circulație și cele sanitare sunt din ce în ce mai dure, iar pentru a nu rămâne fără materie primă și a rezista cât mai multe luni s-au aprovizionat puternic. De crescut a crescut și cererea de role pentru casele de marcat, în condițiile în care activitatea din retail s-a intensificat foarte mult în prima jumătate a lui martie, pe fondul aglomerației din marile magazine.
Pentru Compact RB a fost o adevărată gură de oxigen, într-un an care începuse prost, cu scăderi de 10-15% în ianuarie și februarie față de primele două luni din 2019. Raicu are și o explicație. Pentru că România lucrează foarte mult în lohn, multe fabrici de confecții au depins de partenerii din afara țării, în special cei din Germania, Franța și mai ales Marea Britanie. Companiile de confecții din aceste țări depind enorm de materia primă din China, iar lanțurile de aprovizionare au fost perturbate la început de an. La nivel global, relațiile economice cu China au scăzut foarte mult pe toate palierele, astfel că și industria confecțiilor a fost lovită de valul creat de pandemie.
În cazul Compact RB, momentul critic a fost reprezentat de luna aprilie, când vânzările au înregistrat o scădere cu 80% față de martie. „Piața s-a dezmorțit din a doua jumătate a lui mai“, adaugă Dan Raicu. Mărturisește că, inițial, s-au speriat și el, și părinții săi, dar au decis să continue businessul în același format, cu 57 de angajați, fără a face concedieri sau a recurge la tăieri salariale. Compania a raportat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 2,9 milioane de euro, iar pentru acest an antreprenorul nu a făcut previziuni.
Extindere întârziată
„Pandemia a adus și beneficii, în sensul că ne-am uitat la nivel structural și operațional și am văzut care sunt departamentele eficiente și care ineficiente“, mai spune Dan Raicu. Pentru acest an, familia Raicu planificase o extindere a businessului în Serbia, însă, odată cu creșterea numărului de cazuri de coronavirus, atât din România, cât și din Serbia, proiectul a fost pus în standby.
Ideea inițială era fie să deschidă un punct de lucru acolo, fie chiar să înființeze o nouă companie acolo, Compact Serbia. Astfel, familia Raicu voia să replice un model de business care funcționează deja în Republica Moldova. În 2006, Ștefan Raicu (61 de ani), tatăl lui Dan, a deschis dincolo de Prut o companie, Tex Compact, care are același profil cu firma-mamă din România. „90% din piața din Moldova lucrează cu produsele noastre“, detaliază Dan Raicu. Mai ales după 2017, când multe companii care lucrau în sistem lohn au decis să își mute activitatea peste Prut, ca urmare a creșterii salariului minim în România.
Întâlnirile cu posibili parteneri sârbi au fost contramandate, dar nu din lipsă de bani, ci de teama de a sta 14 zile în carantină atât în Serbia, cât și la întoarcere în România. „Aș pierde astfel o lună, timp în care mă pot ocupa de dezvoltarea operațiunilor pe plan local“, spune Raicu, estimând că o eventuală reluare a proiectului ar putea avea loc cel mai devreme în 2021. Lecția de antreprenoriat. Produsele Compact RB sunt exportate pe piețe ca Bulgaria, Macedonia, Ungaria sau Polonia. Ajuns în companie ca manager de exporturi, Dan Raicu vrea ca firma fondată de părinții săi să devină un jucător global. Deocamdată, participă alături de părinți la luarea deciziilor din companie. „Tendința este să ajung să decid mai mult eu“, explică el. În primii doi ani în companie, s-a familiarizat cu produsele și a vizitat clienții. În paralel, a absolvit un master economic la ASE. Dan Raicu a studiat economia internațională, cu două limbi străine, franceză și rusă, la Tübingen, în Germania. Limba germană o vorbește fluent, fără să fie sas sau neamț, pentru că a studiat de mic la Institutul Goethe.
În 2016, în perioada în care începea să învețe mersul în firmă, s-a înscris la un atelier de scale-up în programul Antreprenoria derulat de Romanian Business Leaders (RBL). Spune că aici a avut mai mult de învățat decât de la părinții săi, pentru că a cunoscut antreprenori din mai multe industrii. Ultima întâlnire cu grupul său de lucru de la RBL a avut loc la începutul măsurilor de protecție sanitară, dezbătându-se atunci situația în care se află companiile lor și cât pot rezista în perioada de lockdown cu resursele pe care le au.
Compact RB a intrat pe piață în 1994, începându-și activitatea cu vânzarea de marcatoare și etichete, în colaborare cu o companie din Grecia. Apoi s-a orientat și către industria textilă, din 2003 devenind producător de hârtie pentru tipare. După o scurtă perioadă în care s-a ocupat și de vânzarea de utilaje pentru fabricile de confecții, începând cu 2007 compania și-a concentrat activitatea pe producția de consumabile pentru această industrie. În momentul de față, are puncte de lucru la Focșani, Iași, Sibiu, Satu Mare, Arad și Chișinău (unde deține și un depozit). Pentru viitor, Dan Raicu intenționează să preia cât mai repede toate operațiunile firmei și să-și îndeplinească visul de a face din Compact RB un jucător la nivel global.
#PariemPeAntreprenori
De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este susținută de grupul de pariuri sportive Superbet.
- Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antreprenoriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
- Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
- Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
- Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.