Cum s-au pregătit să facă față inflației și scăderii consumului jucătorii din retailul de bricolaj și materiale de construcții din mediul online

Anul trecut a fost unul cu mari provocări pentru mai toate industriile, iar domeniile construcțiilor și imobiliarelor au fost printre cele mai afectate. Cum au reușit însă unii jucători cu businessuri care depind de aceste industrii să-și mențină sau chiar să-și crească veniturile?
Dacă în pandemie românii au accelerat ritmul renovărilor, acum acesta a încetinit, pe fondul inflației și al situației economice tot mai sofisticate. Cumpărătorii dau dovadă de mai multă precauție înainte de a lua decizia să facă anumite lucrări în casă. În plus, dezvoltatorii imobiliari au pus pe pauză noile proiecte, concentrându-se doar pe cele aflate în derulare. Pe acest fond, și piața materialelor de construcții a cunoscut o încetinire, mulți jucători din domeniu fiind preocupați de menținerea businessului pe linia de plutire.
Laura Sardescu (32 de ani), cofondatoare a platformei online NeaKaisa.ro, specializată în comerțul cu echipamente sanitare pentru baie, casă și grădină, spune că 2023 a fost un an cu multe provocări pentru businessul său. „Sunt foarte multe ansambluri imobiliare finalizate, dar nevândute, ceea ce ține pe loc dezvoltatorii. Piața chiriilor crește, piața de achiziție scade. Iar în chirie nu prea renovezi“, spune Laura Sardescu. Ea adaugă că volumele cele mai mari în cazul afacerii sale vin de la cei care renovează locuințele, dar și de la dezvoltatori care solicită materiale sau echipamente pentru utilarea băilor.
NeaKaisa.ro a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 6,2 milioane de euro, cu o creștere de circa 10% față de 2022. Laura Sardescu spune că anul acesta estimează că va avea veniturile asemănătoare cu cele de anul trecut. Totuși, într-un scenariu optimist, afacerile ar putea crește cu 10%.
Repoziționare în business
Antreprenoarea precizează că investițiile făcute în consolidarea businessului au permis ca anul să fie încheiat cu o cifră de afaceri în creștere. Este vorba de deschiderea unui showroom în zona Gării de Nord din București. „Sunt 11 camere amenajate de 11 designeri diferiți. Asta am vrut, să susținem și designeri români cu care colaborăm foarte bine. Fiecare dintre cei 11 și-a amenajat câte o baie“, descrie Laura Sardescu modul în care este amenajat spațiul de prezentare a produselor.
Potrivit acesteia, în cele câteva luni de funcționare, showroomul a generat 10% din cifra de afaceri înregistrată anul trecut. Laura Sardescu spune că oamenii nu pot cumpăra direct din spațiul de prezentare, ci doar văd produsele, stabilesc coșul de cumpărături, iar comanda este trimisă la domiciliu prin curier. „Practic, cea mai mare parte a celor care vin până la showroom stau de vorbă cu un consultant și apoi iau decizia de a cumpăra“, explică antreprenoarea. Tot ea spune că în showroom nu intră foarte mulți oameni, media zilnică fiind de cinci persoane, însă rata de conversie este foarte bună. Dintre cei care trec pragul magazinului de prezentare, 80% plasează comenzi și cumpără diverse produse.
Laura Sardescu spune că această mișcare din business a adus un segment nou de cumpărători, chiar dacă acum acesta nu este foarte mare. Se așteaptă ca vânzările din showroom să crească, însă nu la fel de mult cu cât scad cele din e-commerce. Și asta, în condițiile în care și mediul online se contractă, vânzările fiind vizibil mai modeste față de cele din perioada pandemiei.
Nu doar baie
Pentru a compensa din eventualele scăderi, NeaKaisa.ro a început anul trecut să adauge noi produse în portofoliu. Inițial, platforma era dedicată în cea mai mare parte celor care voiau să-și renoveze sau să-și utileze băile. Astfel a început vânzarea de riflaje decorative (lamele din lemn care sunt utilizate la decorarea pereților), tapet, corpuri de iluminat, dar și mobilier de grădină.
„Ușor, planul pe termen mediu și lung era să diversificăm gama de produse, așa încât să ne adresăm mai multor segmente ale pieței“, dezvăluie Laura Sardescu o parte din planurile de creștere a businessului. Precizează însă că obiectele pentru baie vor rămâne majoritare în portofoliul companiei. Se uită cu mare atenție către condițiile din piață și crede că noile măsuri fiscale vor afecta atât companiile, cât și puterea de cumpărare a consumatorului final.
Scăderea numărului de autorizații de construire eliberate dezvoltatorilor în mediul urban ridică o nouă problemă celor cu businessuri în zona materialelor de construcții. Potrivit Laurei Sardescu, o parte dintre jucători aveau parteneriate cu dezvoltatorii. Acum însă mulți dintre aceștia au ales să construiască în zone adiacente marilor orașe, iar amenajările interioare nu mai sunt la standarde foarte ridicate.
NeaKaisa.ro a ales încă de la începutul businessului să lucreze atât cu dezvoltatori, cât și cu arhitecți care le propuneau clienților finali soluțiile companiei. Laura Sardescu mai spune că anul trecut luase în calcul o extindere regională, însă a amânat momentul până la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor.
De ce NeaKaisa
Magazinul online NeaKaisa.ro a fost fondat în 2014 de soții Laura și Vlad Sardescu (34 de ani). Ea a absolvit Studii Culturale și Europene la Facultatea de Litere de la Universitatea din București și Jurnalismul. Soțul ei, Vlad, a terminat Administrarea Afacerilor în Limbi Străine la ASE și are și un master cu specializarea Comerț. După încheierea studiilor, cei doi nu au găsit slujbe care să le placă. „Eu lucram consultant în vânzări pentru materiale de construcții, iar Vlad era între joburi, operator în call center și agent de vânzări pe zona de telecom“, a spus Laura Sardescu într-o discuție anterioară cu NewMoney.
Nemulțumiți cu ceea ce făceau, soții Sardescu au decis să-și deschidă o afacere. S-au uitat către mediul online, unde zona de comerț era abia la început și se afirmau platforme de genul eMag. La vremea respectivă, la începutul lui 2014, era în derulare un proiect guvernamental de finanțare a start-upurilor. Era vorba de un grant nerambursabil de până la 10.000 de euro și de un credit rambursabil de aceeași valoare.
„Toți ne-au spus să nu aplicăm, că e pe pile. Am lucrat cu un consultant. Am depus proiectul, a fost refuzat“, își amintește Laura Sardescu. Cei doi nu au renunțat și au căutat să vadă unde au greșit. După ce au luat din nou la mână proiectul, au constatat că nu ei sunt cei care au greșit, ci evaluatorii, care au făcut calcule eronate. Soții Sardescu au decis să trimită contestația, însă, și de această dată, atât apropiații, cât și consultantul le-au spus că nu cred că au șanse de izbândă. Drept urmare, au trimis nu mai puțin de 20 de plicuri către instituția care făcea evaluarea, cu gândul că tot va deschide cineva unul singur. În mai puțin de o săptămână a venit și răspunsul. Proiectul a fost acceptat și au primit o finanțare nerambursabilă de 8.500 de euro și un credit bancar de aceeași valoare, derulat prin CEC Bank: în total, 17.000 de euro.
Acum știau că vor face un magazin online, stabiliseră să meargă inițial către zona de materiale de construcții, dar și-au pus problema cum vor onora comenzi de fier-beton de 12 metri cu ajutorul curierului. Așa că s-au gândit și la scule pentru construcții și articole pentru casă și grădină.
Însă își doreau și un brand care să atragă atenția. „Tatăl lui Vlad avea expresia «Nea Caisă», pentru muncitori sau instalatori. Așa că de aici ne-am inspirat și am stabilit brandul NeaKaisa“, explică Laura Sardescu. Un brand care după zece ani de activitate s-a consolidat și este un reper în mediul online în ceea ce privește achiziția de obiecte pentru baie.
Comerțul din online
Vânzările online din România au crescut cu 3% în 2023 față de anul precedent, potrivit Raportului eCommerce Insights 2024, realizat de MerchantPro, platformă locală de soluții software as a service (SaaS) pentru e-commerce.
- SCĂDERE. Pe fondul inflației și al reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat anul trecut în jur de 54 de euro, cu 2,5% mai mică decât în 2022.
- CRITERII. Prețul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45%), urmat de oferte speciale (36%), politica de livrare (34%) și checkout facil (29%).
Acest articol a apărut în numărul 181 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly