Cum rezistă producțiile tipărite într-o perioadă în care digitalul face legea

Într-o perioadă în care digitalul face legea, unii încă preferă printul. Întrebarea care se pune este dacă producțiile tipărite mai au vreo șansă în fața celor din online. Răspunsul vine de la Călin Pascu, fondator și chief executive officer al companiei Tiplog.

În decembrie 2020, IKEA anunța că renunță la tradiționalul său catalog, care ajungea la ușile a zeci de milioane de persoane din toată lumea începând cu 1951. Ultima ediție a catalogului a fost tipărită în circa 40 de milioane de exemplare și prezenta ofertele și promoțiile magazinelor IKEA pentru 2021. Din acel moment, catalogul companiei a trecut și a rămas în mediul online, la fel ca multe alte cataloage cu pro¬moții sau publicații cunoscute.

Însă printul nu se predă. Cel puțin asta spune Călin Pascu (39 de ani), fondatorul companiei Tiplog. Principala linie de business a acesteia este reprezentată de materiale tipărite de diferite tipuri, destinate zonei de retail. Potrivit lui Pascu, nici marile rețele de retail, nici magazinele mai mici nu renunță la cataloage ori la afișarea de materiale promoționale printate la stand.

LUMEA PRINTULUI.

Călin Pascu spune că businessul său se bazează pe colaborarea cu alți parteneri. Pentru că volumul de lucru este foarte mare, o singură tipografie nu poate rezolva nevoile jucătorilor din retail. „Fiind produse foarte diverse, în mod normal le faci cu producători diferiți“, spune antreprenorul.

El precizează că este vorba de un business în care este nevoie de foarte multă atenție, pentru că același catalog, de exemplu, poate fi printat în tipografii diferite, iar în acest caz contează modul în care păstrezi calitatea produsului, de la tipul de hârtie la culoare. În plus, clienții din retail au magazine în mai multe zone din țară, iar materialele promoționale trebuie să ajungă la timp.

„Contează foarte mult cât de bine livrezi. De exemplu, o rețea de retail cu câteva sute de magazine în toată țara pornește o campanie de marketing prin diverse medii de promovare, iar dacă în ziua în care are produsul la raft nu are și materialele promoționale în print, atunci poate rata respectiva campanie“, detaliază Călin Pascu.

Sediul central al companiei Tiplog este la Timișoara, acolo de unde a și pornit businessul, dar are birouri și la București și Cluj-Napoca. În plus, lucrează cu o rețea de circa 120 de livratori de printuri. Pentru a face față cererii, Pascu spune că lucrează în parteneriat cu aproape 80 de tipografii din țară și din străinătate, însă peste 90% dintre acestea sunt pe plan local. El precizează că apelează la tipografii din afara țării pentru proiecte speciale, care trebuie făcute cu tehnologie de ultimă oră.

Și mai spune că businessul său nu este unul chiar ușor. Pentru a avea controlul materialelor pe care le livrează, Tiplog dispune de un call center ai cărui operatori îi apelează permanent pe clienții din zona de retail și îi întreabă dacă materialele printate au ajuns și dacă sunt conforme nevoilor magazinului.

Antreprenorul precizează că, încă de la intrarea în acest business, a fost prezent la tot felul de evenimente legate de do¬meniul tipăriturilor pentru a vedea dacă are sens să continue cu acest tip de afacere, despre care mulți spuneau că „e pe moarte“. A prins curaj în urma unui eveniment care s-a desfășurat în 2014, la Londra, unde a văzut care sunt trendurile în print și cum printul poate fi integrat cu mediul online.

STRATEGII DE SUPRAVIEȚUIRE.

Călin Pascu a intrat în antreprenoriat în 2012, odată cu înființarea companiei Tiplog. Este absolvent de Management la Universitatea de Vest din Timișoara și a lucrat atât în publicitate, cât și într-o tipografie. Acolo s-a perfecționat în ceea ce privește businessurile din zona de print. „Primul nostru client a fost Profi. Am început cu ei când aveau 300 de magazine, iar cum au peste 1.700“, își amintește antreprenorul.

Au urmat și alți retaileri, ca Penny, Mega Image, Altex, dar și magazine de formate mai mici, gen Annabella ori Diana. În decursul timpului, Tiplog a lucrat și cu unele bănci, pentru care a făcut plicuri pentru transmiterea de carduri către clienți. O adevărată provocare a venit în pandemie, când mai multe tipografii și-au încetat activitatea, pe fondul lipsei de comenzi. Unele au revenit în business după ridicarea restricțiilor sanitare, însă altele au fost obligate să închidă.

Pe acest fond, Călin Pascu a fost nevoit să își regândească afacerea și a adăugat o nouă linie de business. „De când cu pandemia, am văzut că este în creștere segmentul de livrări la domiciliu. Pentru asta, era nevoie de diverse tipuri de ambalaje. Am intrat și noi pe acest segment și ne-am certificat de la începutul anului pentru producția de ambalaje de food“, explică antreprenorul.

El spune că voia să intre pe acest segment al ambalajelor din 2025, însă a decis să pornească mai repede această linie de business pentru că cererea de ambalaje era în creștere. Și cifra de afaceri a crescut față de începutul pandemiei. De la o cifră de afaceri de 1,9 milioane de euro în 2019, în 2023 a ajuns la venituri de 5,8 milioane de euro. Anul acesta estimează că se va apropia de 8 milioane de euro. Avansul vine atât din creșterea numărului de clienți, cât și din noua linie de business reprezentată de ambalaje. În acest moment, proiectele din print pentru retail reprezintă 85% din business, iar ambalajele – 15%. Pascu estimează că, în următorii patru-cinci ani, afacerile cu ambalaje vor deveni majoritare pentru businessul său, lucru ce îi va permite să își consolideze poziția în piață.

Foto: Laszlo Raduly

Acest material a fost publicat în nr. 187 al revistei NewMoney, ediția Decembrie 2024-Februarie 2025