Cum își pregătește strategia de expansiune unul dintre cei mai cunoscuți jucători din industria locală de fashion
Proiecțiile de business ale antreprenorului Dan Lupu pentru brandul de fashion Mizar merg dincolo de granițe. Și înapoi, în planul local. Strategia de expansiune a companiei din Bacău vizează mai ales țările din Uniunea Europeană. Povestea merge mai departe.
Unul dintre cei mai cunoscuți jucători din industria locală de modă – Mizar – se pregătește să facă primii pași în direcția țărilor din Uniunea Europeană. Brandul, cu ecou stelar – Mizar fiind a doua stea (din coadă) în Carul Mare și a patra ca strălucire –, a fost ales strategic de soții Dan și Victorița Violeta Lupu, fondatorii businessului.
„Compania se numește Vicmod, dar am trecut acum mulți ani printr-un proces de rebranding la nivel de magazine pentru că am vrut să nu mai fie un nume cu rezonanță românească, în ideea în care vom ieși și la export cu produsele. (…) Este important ca, atunci când faci brandingul, numele pe care ți-l alegi să fie ușor de reținut și de pronunțat. Partenerii externi mi-au transmis că reușesc să rețină mult mai ușor Mizar decât Vicmod“, detaliază Dan Lupu.
Înființată la Bacău în urmă cu 28 ani, compania a crescut treptat, până la o cifră de afaceri de 28,9 milioane de lei (5,85 milioane de euro) în 2023, pentru anul în curs fiind estimat un plus de 20%.
Astăzi, Dan Lupu vorbește despre o extindere atât în format online, la nivel internațional, cât și cu magazine fizice. Mai mult, pentru planul intern, antreprenorul spune că strategia urmărește o dublare a numărului de magazine în următorii patru-cinci ani, odată cu o creștere a capacității de producție a fabricii.
CREȘTERE PAS CU PAS
„Prima noastră investiție a fost într-o mașină de cusut, pentru că trebuia să începem să producem. Nu ne-am permis o mașină nouă, am luat o mașină secondhand, defectă. Eu, fiind inginer de profesie, m-am gândit să încerc să o repar. Și am reușit să o pun la punct“, își amintește Dan Lupu despre momentul lansării businessului, în 1996. Cu alte cuvinte, Mizar a început „ca un business mic“, într-o piață de modă care, acum aproape trei decenii, nu era foarte dezvoltată: lipseau marii jucători internaționali, dar și centrele comerciale de mari dimensiuni, cum sunt mallurile.
„Eu și soția eram foarte tineri la vremea aceea, iar lucrurile referitoare la business erau total necunoscute pentru noi. Am trecut prin momente grele la început, neavând nici putere financiară. Este adevărat că nici piața din România nu era atât de așezată ca în prezent, cu foarte multe branduri puternice din afară. Dar am crescut pas cu pas. Astăzi avem o echipă de aproape 250 de persoane implicate în business, atât pe partea de producție, cât și în rețeaua de magazine“, spune Dan Lupu.
La începutul activității, produsele erau vândute prin intermediul altor distribuitori, care aveau magazine, în contextul în care nu era ușor să găsească locuri unde marfa să fie expusă. „Cel mai important pentru noi a fost în 1999, când, în sfârșit, am reușit să închiriem un magazin aici, în Bacău, în centru, pe care îl avem și în prezent. Iar în anul următor a fost pentru prima dată când noi am făcut o campanie promoțională, cu reduceri la final de sezon. Și am fost atât de uimiți de cât de multe persoane intrau în magazin, încât trebuia să stăm cu paznici la ușă, era ceva nou în Bacău, nu mai făcuse nimeni așa ceva“, povestește antreprenorul.
Între timp, Mizar a ajuns la 19 magazine proprii, majoritatea în centre comerciale de tip mall (deschise în mari orașe din țară, cum ar fi Bacău, București, Ploiești, Constanța, Arad sau Craiova, cu suprafețe între 100 și 150 de metri pătrați), ultimul, deschis anul acesta, la Pitești. Rețeaua fizică este completată de magazinul online.
Ca noutate, 2024 a însemnat și intrarea pe o nouă linie de business, compania lansând o colecție de încălțăminte produsă sub brand propriu, în urma unei investiții de aproximativ 30.000-40.000 de euro pentru achiziția de modele concepute pentru Mizar. „Noi am început colaborarea în vară, am testat în câteva magazine partea de încălțăminte, apoi, pentru colecția de toamnă-iarnă, am extins, am dus produsele în toate magazinele“, subliniază Dan Lupu.
PRAGUL DE 40
Planul de extindere punctat acum de antreprenor, pentru România, se referă la următorii patru-cinci ani, când estimează să ajungă la o rețea de circa 40 de magazine, o dublare față de momentul prezent. Această estimare a fost calculată pornind de la posibilitățile de investiții și în funcție de orașele potrivite pentru o deschidere.
„Ca să lansăm un magazin nou, investiția este undeva la 150.000-200.000 de euro plus stocul de marfă, care se ridică la peste 150.000 de euro. Mai mult, din experiența noastră știm că magazinelor nou-deschise le trebuie între trei și cinci ani ca să ajungă la break-even; trebuie să le susținem în primii ani de la deschidere“, spune Dan Lupu.
Într-un orizont de timp similar, ar putea să fie lansate magazine proprii Mizar și în marile orașe europene, recunoscute drept „capitale ale modei“, precum Milano sau Viena. Nu înainte însă ca Mizar să se dezvolte extern prin online.
„Noi suntem în proces de a face un update platformei online, care să ne permită să ieșim și la nivel de Europa. Întâi ne vom adresa diasporei, apoi vom extinde la nivelul Uniunii Europene. Credem că la începutul anului viitor, undeva până în luna martie, vom ieși. Deja avem semnat contract cu un furnizor de servicii de curierat, astfel încât produsele vor putea ajunge în cel mult 48 de ore oriunde în Europa“, punctează antreprenorul.
Referindu-se la volumul de vânzări la export, în primul an, Dan Lupu spune că posibilitățile de creștere sunt mari, mai ales odată cu fidelizarea clienților. „În prezent, în magazinele noastre fizice și în magazinul online, aproximativ 40% din vânzări sunt realizate de clienții recurenți, cei care sunt posesori de carduri de fidelitate Mizar. Noi nu intrăm în competiție cu produsele ieftine, suntem pe alt nivel“, detaliază antreprenorul. Ca exemple de branduri similare cu Mizar, pot fi amintite Massimo Dutti (grupul Inditex) și COS (grupul H&M).
Pe termen mediu și lung, creșterea vânzărilor (impulsionată de dezvoltarea din online și de magazinele noi) va duce și la o capacitate de producție mai mare, care va fi extinsă în același loc unde se află astăzi fabrica. „La ora actuală, capacitatea de producție este mai mare decât capacitatea de a vinde în magazinele proprii, astfel încât avem și colaborări cu alți parteneri care, la rândul lor, au magazine fizice“, continuă Dan Lupu.
Așadar, „avem capacitate de producție suficientă ca să putem susține, din estimările noastre, încă șase-șapte magazine fizice“. Mai rămâne de văzut și cum se mișcă piața. Un lucru este clar: deși ponderea comerțului online în industria de fashion va continua să crească, la un nivel ridicat se va menține și comerțul tradițional, clienții având posibilitatea unui mix între cele două segmente. Potrivit datelor Mizar, aceasta este o tendință remarcată și în prezent, la cei care urmăresc online noile modele și apoi preferă să facă achiziția în magazinele fizice.
În etape
De 28 de ani, familia Lupu dezvoltă la Bacău brandul Mizar, pe care îl va duce în curând și în piața externă.
- 1996. Antreprenorii Dan și Victorița Violeta Lupu înființează compania Vicmod, sub care operează astăzi brandul Mizar, un nume cu notorietate în piața românească de modă.
- 1999. Familia Lupu închiriază primul magazin pentru a-și expune și vinde produsele, iar în anul următor organizează și o campanie promoțională, cu reduceri la final de sezon, fiind prima campanie de acest fel din Bacău.
- 2014. După 15 ani de la apariția primului magazin, compania ajunsese la o rețea de 11 magazine în centre comerciale din țară.
- 2024. După încă 10 ani, fondatorii Mizar vorbesc despre o dublare a numărului de magazine fizice în România, în următorii patru-cinci ani, până la circa 40 de unități.