Cum își păstrează elevii școlile private
„Aniversarea“ unui an de pandemie a găsit școlile private cu „modul de supraviețuire“ activat și cu privirea ațintită spre viitor. Instituțiile care au investit sume considerabile ca să facă din școli locuri sigure pentru copii și profesori speră ca măcar din toamnă să fie permis accesul tuturor elevilor în clasă. În joc sunt nu doar investițiile făcute de școli, ci și sănătatea emoțională a copiilor.
Primul an de pandemie nu a închis școlile private și nici nu i-a trimis pe copii, cu miile, în sistemul de stat, așa cum se așteptau, la un moment dat, oficialii din Educație. După investiții de zeci de mii de euro în săli de clasă suficient de mari, grupuri sanitare noi și materiale de protecție, directorii acestor școli își văd clasele tot goale, la fel ca în școlile de stat, unde între timp nu s-a schimbat mai nimic.
Puține retrageri
Surprinzător, cumva, pentru toată lumea e că anul în care elevii au stat mai mult pe-acasă a adus puține retrageri ale copiilor din școlile private. S-a întâmplat, dar într-o măsură mult mai mică decât se estima, mai ales în cazul grădinițelor.
„10% s-au retras, din motive diverse. Unii au reclamat că nu se pot conecta online, alții au plecat din București sau, în cazul unor familii cu mai mulți copii, erau insuficiente computere în casă pentru toți. Din fericire, din 8 februarie, copiii s-au întors în grădiniță“, spune Valentina Chelan, directoarea Grădiniței Bambi Step By Step din centrul Bucureștiului.
Sunt și alte motive pentru care părinții copiilor de grădiniță nu mai văd rostul taxelor lunare de sute de euro. „Este extrem de dificil să supraveghezi copiii de la depărtare, online. Părinții trebuie să fie în permanență alături de ei, și atunci mulți nu mai văd sensul menținerii copilului la cursuri“, explică Elena Lotrean, fondatoarea Școlii Finlandeze din Sibiu.
Taxe reduse
Pentru Bambi, soluția a fost reducerea taxelor pentru perioadele de cursuri online. În mod normal, o lună la această grădiniță din centrul Bucureștiului scoate din buzunarul părinților 415 euro pentru programul scurt și până la 550 de euro pentru programul prelungit. În timpul cursurilor online, taxele sunt reduse la 300 de euro pe lună. „Adică spre jumătate din taxa întreagă“, precizează directoarea Valentina Chelan.
Grădinița a suportat costuri mai mari încă din vara trecută, când a făcut tot felul de pregătiri pentru a deveni un mediu sigur pentru copii. „Am făcut modificări structurale, astfel încât să avem mai puține grupe, să avem o sală de clasă principală, să avem o sală de clasă auxiliară, fiecare grupă cu baia ei și cu vestiarul ei, iar circuitele sunt foarte clare, astfel încât copiii de la o grupă nu se pot întâlni niciodată cu copiii de la o altă grupă. Spațiul exterior este de asemenea împărțit, iar în acest moment putem asigura câte patru metri pătrați pentru fiecare copil“, spune Valentina Chelan.
La cheltuielile lunare obișnuite s-au adăugat testarea periodică a personalului, dezinfectanții, recipientele de unică folosință de la masă și salariile personalului suplimentar de care e nevoie pentru preluarea și predarea copiilor.
„Nu recuperăm aceste costuri, dar este vorba despre o pierdere asumată. Nu putem spune că în acest an vom vedea vreun echilibru între cheltuieli și venituri“, apreciază directoarea de grădiniță, potrivit căreia unicul obiectiv al ultimelor luni a fost „să țină copiii aproape“.
Sprijinul părinților
Școala Finlandeză din Sibiu a primit sprijin din partea părinților. „O familie ne-a furnizat toate măștile necesare copiilor și profesorilor la cursuri. E un material textil special, măștile pot suporta până la 30 de spălări înainte de a-și pierde proprietățile antibacteriene și antivirale. Am putut asigura fiecărui copil câte două măști lunar, ceea ce e extraordinar. În rest, reușim să ținem toate activitățile, cu eforturi financiare destul de mari. Școala noastră are 200 de copii, iar costurile cu dezinfectanți, detergent special, testările și așa mai departe ajung la 10.000 de lei pe lună. Dacă ar fi trebuit să asigurăm și măștile, costurile ar fi fost mult mai mari“, estimează fondatoarea Elena Lotrean.
Campioană la capitolul cheltuieli e Școala Româno-Finlandeză din București. Directoarea Alina Cîrjă spune că, într-un an de pandemie, cheltuielile suplimentare ale școlii cu 740 de elevi, una dintre cele mai mari din București, au depășit 100.000 de euro.
Calcule de criză
„Am investit foarte mult în materiale de protecție ca să ținem după aceea, luni la rând, sălile de clasă închise. Imaginați-vă că numai dezinfectanții, substanțele, șervețelele și așa mai departe depășesc 4.200-4.300 de euro. În fiecare lună“, spune Alina Cîrjă.
Iar toate aceste calcule nici nu cuprind salariile personalului nou-angajat pentru preluarea copiilor sau operațiunile de dezinfectare. „Dacă facem dezinfecție de două-trei ori pe zi, vă dați seama că aveam nevoie de personal. În plus, nu mai mâncăm în sala de mese, așa că a fost nevoie de oameni care să ducă porțiile de mâncare copiilor în sălile de clasă. Am angajat și profesori asistenți care să poată prelua orele în caz că vreunul dintre profesorii titulari se infectează“, precizează directoarea. Ca și în cazul școlilor de stat, regulile de pandemie permit celor private, din localități cu scenariu roșu, să funcționeze doar cu clasele primare, plus anii terminali.
La școala Aletheea, din București, elevii de a VIII-a nu trebuie să vină cu rândul. E spațiu destul să nu fie nevoie de cursuri-hibrid. „Avem săli de peste 50 de metri pătrați și în nicio clasă nu sunt mai mult de 18 copii. Așa că distanța este mai mare de doi metri între elevi. Nu a fost nevoie să împărțim clasa, în niciun caz“, spune Mona Mușat, fondatoarea școlii din nordul Capitalei.
Și aici, investițiile în siguranța copiilor se măsoară în zeci de mii de euro. „Totul, la pachet cu investițiile în tehnologie. Pe lângă utilarea școlii cu dezinfectant, plexiglas, diverse alte lucruri precum semnalizatoare, împărțirea spațiului în culoare pentru fiecare clasă, ca să nu se amestece copiii, cea mai mare investiție este în tehnologie. Am dotat toți profesorii cu laptopuri cu pen sau cu touch, am dotat sălile de clasă cu camere sau alte device-uri de care era nevoie“, explică Mona Mușat.
Pasul următor
Aletheea, care are deja patru generații de absolvenți de-a VIII-a admiși mai departe la „Vianu“, „Sava“ și „Lazăr“, nu a renunțat la planurile de dezvoltare, în ciuda pandemiei. „În vară avem prevăzută o extindere a clădirii actuale cu niște săli de clasă noi și cu o sală de festivități de peste 200 de metri pătrați. Liceul este în plan, într-un orizont de timp între doi și patru ani“, spune Mona Mușat. Școala Româno-Finlandeză, care a apucat deja să facă pasul spre liceu, a fost prinsă de pandemie cu noua clădire în plină construcție. „Ne gândim cu îngrijorare la următorul an școlar. Orice copil care ar pleca ne-ar afecta. De asemenea, orice reglementare care nu vine în sprijinul desfășurării normale a activității ne afectează. Dar noi rămânem cu planurile noastre în funcțiune“, spune Alina Cîrjă.
Avantajele vaccinului
La Școala Româno-Finlandeză, jumătate din angajați s-au vaccinat deja cu prima doză, iar alții, până la 70%, sunt deja programați. Școala nu i-a obligat pe profesori să facă pasul, dar i-a îndemnat să se imunizeze și le-a acordat zi liberă pentru vaccinare. La Grădinița Bambi, tot personalul a făcut prima doză de vaccin, iar unii dintre angajați au ajuns deja la perioada rapelului.
La Aletheea, cei mai mulți angajați au făcut ambele doze de vaccin. Ceilalți, doar câțiva, fie au făcut prima doză, fie sunt programați. Și din acest motiv, șefii acestor școli sunt optimiști că măcar din anul școlar următor s-ar putea întoarce la un fel de normalitate.
Apel la justiție
Pentru orice eventualitate, Asociația Școlilor Particulare (ASP) a dat în judecată Guvernul toamna trecută, iar în februarie a și obținut o primă victorie. Curtea de Apel București a anulat toate hotărârile Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) și ordinele Ministerelor Educației și Sănătății prin care se suspendau cursurile fizice din școli. Decizia nu e definitivă, fiind contestată între timp la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Președintele ASP, Christian Comșa, speră ca justiția să rezolve în timp util dilema, pentru că „majoritatea școlilor funcționează deja în situație de avarie, cu finanțare din diverse surse“ și cu încercări mai mult sau mai puțin reușite de a se adapta. „Sunt și instituții care s-au transformat în centre de îngrijire pentru copii, cluburi, ateliere și așa mai departe“, precizează președintele asociației cu 232 de membri, grădinițe, școli și licee din 33 de județe.
Temeri de pandemie
„Îngrijorarea noastră cea mai mare, și a părinților, și a profesorilor, nu este legată de copiii care sunt în școală, ci de cei care nu sunt în școală“, spune Alina Cîrjă, de la Școala Româno-Finlandeză. Potrivit dascălului, „acești copii nu-și mai găsesc cadența, au stări depresive, și-au pierdut motivația, nu mai au atenție, nu mai vor nici măcar să se logheze la internet. La noi în comunitate, teama de infectare cu SARS-COV-2 e mult mai mică decât teama pentru sănătatea emoțională a copiilor“.
Acest articol a aparut în numărul 112 al revistei NewMoney