Cum își adaptează companiile de curierat modelele de business la noile trenduri din mediul online
Pentru Cargus, 2024 este și anul unor noi experiențe digitale. Compania a lansat recent prima platformă de e-commerce pentru servicii de livrare din România, în trend cu ritmul accelerat al comerțului online.
Extinderea portofoliului de clienți la nivel de regiune și dezvoltarea unor proiecte care au legătură cu domeniul digital sunt astăzi puncte prioritare aduse în prim-plan de compania de curierat Cargus (parte din Fondul de Investiții Mid Europa Partners) pentru 2024. „Piața de curierat din România s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, datorită creșterii industriei e-commerce, adoptării rapide a soluțiilor digitale și profesioniștilor cu înaltă calificare. Există încă loc de creștere“, spune Yannick Mooijman, chief executive officer (CEO) Cargus. Acesta consideră că, în momentul de față, încă există „oportunități neexploatate“, inclusiv expansiunea transfrontalieră.
Cea mai recentă investiție anunțată de companie a fost în decembrie 2023, când a lansat prima platformă de e-commerce pentru servicii de livrare din România, dedicată antreprenorilor și persoanelor fizice cu trimiteri recurente. Bugetul pentru acest proiect a ajuns la aproximativ 150.000 de euro anul trecut, acoperind dezvoltarea de software și design.
Practic, noua platformă Sign & Go elimină procesele de negociere și cele administrative, clienții beneficiind de pachete de curierat cu tarife reduse cu până la 50% față de prețurile de listă. Decizia pentru această investiție – o soluție 100% digitală – s-a bazat pe tendințele din piață, în contextul în care peste 60% dintre entitățile de tip PFA (persoană fizică autorizată), microîntreprindere și IMM (ce reprezintă clienții din target) au expedieri recurente de până în 20 de colete sau plicuri pe lună.
„Din datele pe care le avem în prezent, putem observa că primii clienți provin din regiuni precum Satu Mare, Argeș, Vâlcea, dar și din Iași, Cluj și Ilfov. Profilul clientului care utilizează platforma este în linie cu așteptările noastre: majoritar companii micro și companii înființate în 2023, cu activități în domeniul serviciilor, producției și comerțului cu ridicata, indicând o aliniere strânsă cu segmentul B2B (business-to-business, n.r.) țintit. Această abordare ne permite să ne adresăm unui segment de piață care este adesea mai puțin saturat și are potențial de creștere“, detaliază CEO-ul Cargus.
Prin intermediul platformei, clienții au la dispoziție două tipuri de opțiuni: contractarea serviciilor sub forma unui contract de tip „pay as you go“, dacă gradul de predictibilitate al activității desfășurate este mai mic, respectiv preplata unui număr de expedieri, dacă afacerea este într-o etapă mai așezată. „Deși este prea devreme pentru concluzii, până la acest moment observăm o preferință egală între cele două tipuri de contractare, iar dacă ne uităm la numărul de expedieri, vedem o preferință ridicată pentru pachetele cu 10-20 de livrări pe lună, unde prețul per expediere are un discount de până la 49% față de prețul de listă“, adaugă Yannick Mooijman.
Conform spuselor sale, compania va continua să investească în soluții digitale și tehnologice, atât cele destinate expeditorilor, cât și entităților de tip B2B, cu precădere din e-commerce. Referitor la cifra de afaceri, acesta a estimat o creștere de aproximativ 9% în 2023 față de anul 2022, când Cargus a avut vânzări de 472 de milioane de lei (aproximativ 95,7 milioane de euro).
Expansiune
Pentru 2024, printre prioritățile Cargus se numără și continuarea extinderii în regiune, primul pas dincolo de granițele României – în Polonia – fiind anunțat în vara anului trecut. Totodată, compania și-a extins echipa și în alte țări, precum Germania, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Bulgaria și Grecia. Strategic, accentul este pus pe crearea de rute noi în piețele externe, în paralel cu creșterea portofoliului de clienți în țările noi.
„În 2023 am modernizat și relocat depozite-cheie din România și Polonia și ne-am mărit echipa. (…). În 2024 avem în plan relocarea și modernizarea a opt depozite, îmbunătățirea timpului și experienței de livrare, creșterea eficienței operaționale, construirea unei rețele operaționale solide în regiune și dezvoltarea de soluții tehnologice care vor optimiza procesele noastre logistice“, punctează Yannick Mooijman. În plan local, Cargus deține cinci centre de sortare și 36 de centre operaționale. Cu peste 3.000 de angajați și colaboratori, compania investește pe termen lung în tehnologie, printre altele și pentru a reduce procesele zilnice, extinzând totodată aria de recrutare.
„Aducem angajați chiar și de la 100 de kilometri distanță față de locul de muncă. (…) Problema resursei umane este o provocare care s-a accentuat mult în ultimii ani – devine din ce în ce mai dificil pentru o companie de curierat să păstreze un număr constant de angajați de tip blue-collar (curieri, sortatori etc.) pe tot parcursul anului. Sezonul cald este perioada cea mai dificilă pentru companiile de curierat, pentru că mulți dintre acești angajați migrează către alte sectoare de activitate sau chiar aleg să plece din țară pentru activități sezoniere“, explică CEO-ul Cargus.
Acesta este de părere că, în următorii ani, pentru a ține pasul cu alte piețe internaționale, industria locală de curierat trebuie să se concentreze mai mult pe big data, inovații tehnologice și soluții care pot crește eficiența și pot oferi o experiență mai bună pentru clienți și consumatori. „De asemenea, trebuie să accelerăm adoptarea opțiunilor de livrare, precum out of home, pentru a veni în întâmpinarea unei categorii de public care își dorește mai mult control și confort. (…) În 2024 estimăm că vom continua să creștem, susținuți de dezvoltarea pieței domestice, creșterea segmentului de business internațional și a segmentului asociat clienților ocazionali și companiilor mici“, mai spune Yannick Mooijman.
De altfel, și din datele companiei românești FAN Courier (înființată în 1998 de Felix Pătrășcanu și de frații Adrian și Neculai Mihai) reiese că tehnologia joacă un rol esențial în evoluția pieței de curierat, iar inovația și automatizarea în acest domeniu vor contribui la îmbunătățirea și accelerarea serviciilor oferite de firmele din domeniu. „Principalul motor al pieței este comerțul online, care nu a ajuns încă la maturitate în România.
În consecință, va continua să se dezvolte. Un alt element extrem de important îl reprezintă dezvoltarea tehnologică și digitalizarea“, sublinia Cornel Morcov, chief commercial officer FAN Courier, companie cu afaceri estimate la 260 de milioane de euro în 2023. Cu alte cuvinte, dezvoltarea aplicațiilor mobile a transformat semnificativ activitatea de curierat în ultimii ani, iar opțiunile alternative de livrare, gestionarea mai eficientă a retururilor și interacțiunea simplă cu clienții prin intermediul tehnologiei au contribuit la creșterea industriei.