Cum funcționează Pluria, o platformă de tip Airbnb pentru închirierea de spații de birouri

Ce faci atunci când te-ai săturat de munca de acasă, dar nici la birou parcă nu te-ai întoarce? Un startup românesc are o so­luție.

După experiența pandemiei, părerile anga­ja­ților sunt împărțite când vine vorba despre locul unde vor să muncească. Unii vor acasă, alții vor să se întoarcă la birou, în timp ce o altă categorie ar lucra în cu totul altă parte. Așa au apărut în România, încă din toamna anului trecut, mai mulți proprie­tari de pensiuni din gama premium care le-au propus corporațiilor ca angajații lor să lucreze într-un spațiu unde se pot relaxa.

Cu acest concept de work from anywhere au venit, mai întâi, Emil Munteanu, cofondator al pensiunii Atra de la Valea Dof­tanei, iar apoi Dragoș Anastasiu, proprietar al Green Village Resort din Delta Dunării și acționar în Valea Verde de la Cund. „Mi-a venit această idee după ce am văzut că multe companii își lasă angajații să lucreze de acasă sau de unde vor ei“, spu­nea Emil Mun­teanu într-o discuție cu NewMoney din octombrie 2020.

Pe spațiile altora

Nu a durat mult, iar conceptul de work from anywhere a devenit o afacere propriu-zisă pentru antreprenorul Andrei Crețu, care s-a gândit să dezvolte Pluria – o platformă online în care să fie agre­gate cât mai multe spații de coworking, de la birouri, huburi și săli de confe­rințe la cafenele ready-to-work sau orice alt loc ne­con­vențional (biblioteci, muzee etc.) care poate funcționa ca spațiu de lucru. „Eu însumi nu găseam un loc în casă și lu­cram dintr-un fel de dressing, nu aveam loc de copii. În zilele acelea de pandemie mi-am dat seama că lucrul remote va ră­mâne, însă nu neapărat în formula work from home“, spune acesta.

Astăzi nu mai e o noutate pentru nimeni că pandemia de COVID-19 a schimbat semnificativ modul de lucru în companii și că a făcut-o în mai puțin de o jumă­tate de an. Cele mai importante companii din lume cu prezență în România au aplicat deja la scară largă o politică de remote work, 86% dintre directorii generali și fondatorii businessurilor implementând o ast­fel de strate­gie în firmele pe care le admi­nis­trează, de­taliază Crețu, referindu-se la mai multe stu­dii de specialitate.

Lansat într-o primă fază în România, busi­nessul Pluria a fost reprodus ulterior în Spania și în Portugalia. „Înaintea valului 4, în România, câștigasem 30 de companii, ceea ce e o validare excelentă a unui servi­ciu cu totul nou“, spune antreprenorul. Serviciul este accesibil prin intermediul unei aplicații mobile, disponibilă în Google Play și AppStore, având listate la începutul lunii octombrie 110 spații de coworking în 14 orașe din țară, principalii clienți fiind din București, Cluj-Napoca și Iași.

Algoritmul de business

Andrei Crețu a sesizat că, la nivel global, angajatorii, în special cei din IT, care caută cât mai multe talente, nu mai țin cont de orașul sau țara în care se află potențialul angajat de care sunt interesați, preferând varianta de lucru remote. Dă și un exemplu de pe piața locală. „Fintech OS au echipe mai mici la Craiova și la Iași. Au văzut o oportu­nitate în Pluria ca angajații lor să mai iasă și din casă și ne folosesc serviciul în medie de două-trei ori pe săptămână“, adaugă Andrei Crețu. Un alt exemplu este cel al PricewaterhouseCoopers România, care fo­losește Pluria pentru salariații săi din Constanța și din Iași.

Afacere de tip business-to-business (B2B), Pluria e construită în jurul a trei piloni prin­cipali: companiile (care sunt clienții pro­priu-ziși), utilizatorii (adică angajații acestor companii) și partenerii (cei care oferă spa­ţiile de lucru). Odată descărcată aplicația destinată lor, angajații companiilor pot vedea ce spații de lucru au la dis­po­ziție și pot face rezervări în funcție de nevoile lor spe­cifice. În tot acest timp, com­paniile știu în timp real, pe bază de check-in, cine și în ce loc lucrează.

Într-un comunicat de presă transmis la lansarea serviciului în România, Pluria preciza că „un cost mediu pe ziua de lucru este de 12 euro pe angajat, în funcție de par­ti­cu­laritățile companiei“. Astfel, spune Crețu, compania respectivă are costuri mult mai mici față de situația în care ar fi ne­voită să închirieze birouri în orașul în care are res­pectivii angajați. Dar startupul Pluria are în plan încă de la început să fie o platformă globală pentru rezervarea unui spațiu de lucru la distanță.

Ancora din America Latină

În acest moment, Andrei Crețu s-a mutat la Madrid, unde lucrează la operaționalizarea businessului în Spania și în Portugalia. În urmă cu o lună însă, a deschis operațiunile Pluria în Columbia, la Bogotá. „Este o ancoră pentru noi în America Latină, piață pe care o consider cu un foarte mare potențial“, spune Andrei Crețu, explicând că a ajuns în Columbia prin intermediul a doi antreprenori din Bogotá cărora le-a dat sfaturi de business în urmă cu mai mulți ani.

Le-a povestit la începutul acestui an despre planurile sale cu Pluria, iar aceștia i-au spus că ideea ar putea să prindă la Bo­­gotá. Au avut și un argument. „Des­chi­zându-se porțile lucrului remote, companiile din Sta­tele Unite sunt deschise să angajeze oameni buni pe costuri mult mai mici și caută personal în America Latină și în Ame­rica de Sud“, menționează Andrei Crețu explicațiile celor doi antreprenori co­lumbieni. Mai mult, spune el, mediul de startupuri din Columbia este în plină dezvoltare, iar antrepre­norii nord-americani ar putea fi interesați să deruleze investiții în această zonă în cel mult un an. Andrei Crețu spune că bazele businessului din Columbia sunt puse remote, angajând până la cinci persoane, folosind evident infrastructura de spații de lucru Pluria pe care o pune la punct acum.

Iar proiectele din această regiune ar urma să se extindă în prima jumătate a anu­lui viitor în Mexic. „Până în primăvară vrem să deschidem operațiunile în Mexic, care este un hub bun pentru companiile din Sta­tele Unite“, detaliază Andrei Crețu, adău­gând că, în acest moment, Pluria are contracte pentru circa 200 de spații de cowor­king la nivel global.

Experiența 7card

Acest gen de business, care presupune agregarea mai multor spații pentru o activitate anume, nu este un lucru nou pentru Andrei Crețu. În 2011, antreprenorul fonda – alături de Iu­lian Cîrciu­maru și Cătălin Ivașcu – compania Benefit Seven, care opera businessul 7card, un con­cept de abonament prin intermediul căruia angajații companiilor par­tenere au acces la sute de săli de sport, indiferent de locul sau de orașul în care acestea se află, precum și la mai multe tipuri de activități (printre care escaladă sau cursuri de dans). În 2016, în ac­ționa­ria­tul Benefit Seven a intrat unul dintre cei mai importanți emi­tenți locali de ti­chete și carduri de masă, cadou, de va­canță, cultu­rale, de sport și sociale din Ro­mânia, Sodexo, care a pre­luat un pachet de 20% din acțiuni.

Un an mai tâziu, Sodexo a devenit acțio­nar majoritar, prin achiziția unui nou pachet, de 40%, din acțiunile Benefit Seven. Preluarea totală a avut loc în vara lui 2019. „În momentul preluării de către Sodexo, am ajuns la o cifră de afaceri de 15 milioane de euro“, spune Andrei Crețu, care a mai ră­mas în noua entitate până la începutul acestui an.

Înaintea tranzacției finale cu Sodexo, Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru au des­chis un fond de investiții, V7 Capital, prin care au intrat în diverse startupuri, dar și într-un mare business din agricultură, Holde Agri, în care Iulian Cîrciumaru este și preșe­din­tele consiliului de administrație. Chiar dacă este partener în V7 Capital, Crețu a rămas fidel modelului de business din 7card. Astfel că a atras aproximativ un milion de euro de la mai mulți investitori de tip business angel și a început noul pro­iect Pluria. Chiar dacă nu a cheltuit deo­cam­dată toți banii, anul viitor, cel mai pro­ba­bil în al doilea trimestru, Andrei Crețu plă­nuiește atragerea unei noi runde de in­vestiții, însă de această dată de la fonduri din Europa de Vest sau din America La­tină. Iar cu banii pe care îi va obține va încerca să arunce noi ancore pentru extinderea globală a Pluria.

Ce, cât, unde

Un studiu recent realizat de agenția Cushman & Wakefield Echinox arată că românii s-au săturat de munca de acasă și s-ar întoarce la birou, însă unii nu de tot.

  • ACASĂ. Întrebați dacă ar avea de ales unde să lucreze, doar 10% dintre angajați au răspuns că doresc să lucreze exclusiv acasă.
  • HIBRID. Peste un sfert dintre cei intervievați în studiul Cushman & Wakefield Echinox ar vrea să lucreze trei zile la birou și două zile acasă.
  • EUROPA. Circa 40% dintre europeni lucrau în septembrie la birou, Praga fiind campioana regiunii, cu circa 80% dintre angajați, capitala Cehiei fiind urmată de Hamburg, cu 60%, și de Varșovia, cu 45%.

Acest articol a apărut în numărul 127 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly