Educație pe alese
Final de 2025 = cinci milioane de euro. Acesta este obiectivul antreprenorului Andrei Nicolae pentru cifra de afaceri a companiei Youni, peste 50% din total urmând să vină din afara granițelor.
Youni, compania românească edtech care investește în formarea unui ecosistem regional de dezvoltare personală și mentorat pentru tinerii ce vor să studieze în străinătate, a ajuns la o prezență fizică în cinci țări (România, Kazahstan, Uzbekistan, Bulgaria, SUA), aproximativ 30% din veniturile sale fiind generate de piețele din afara României.
„Businessul la nivel extern a început să meargă din ce în ce mai bine. Avem destul de mulți clienți în Franța, Italia, Statele Unite, fără să avem acolo birouri. Creșterea la nivel internațional se datorează, în primul rând, platformei tehnologice, care are o anumită maturitate acum – este un serviciu ce poate fi accesat din mai multe țări și rezolvă probleme standard din educație“, detaliază Andrei Nicolae (28 de ani), cofondator și chief executive officer (CEO) al Youni.
Cu o cifră de afaceri de aproximativ 550.000 de euro în 2023 și patru birouri deschise – două în România, unul în Bulgaria și unul în Kazahstan, care deservește și Uzbekistanul –, antreprenorul spune că vrea să depășească anul acesta pragul de un milion de euro.
O EXPERIENȚĂ PERSONALĂ
Youni este o companie înființată în 2017 de antreprenorul Andrei Nicolae, împreună cu doi foști colegi de liceu – Ștefan Țăpescu și Daniel Posdărăscu –, de serviciile căreia au beneficiat până acum peste 14.000 de elevi și studenți. Ideea de la care a pornit a apărut dintr-o experiență personală a lui Nicolae, chiar de pe vremea când era în liceu.
„Atunci nu exista o platformă unde să te înscrii și cu ajutorul căreia să aplici la mai multe universități din afara țării sau prin intermediul căreia să poți beneficia de consiliere. La acel moment a trebuit să depun un dosar la fiecare facultate unde îmi doream să ajung, ceea ce a consumat mult din timpul meu. Între timp am plecat la Universitatea Jacobs, din Germania, am urmat cursurile acolo, iar în ultimul an de facultate m-am apucat de vreaulafacultate.ro, precursorul Youni“, povestea acesta într-un alt dialog cu NewMoney.
Andrei Nicolae își propune ca prin intermediul Youni să ajute în următorii cinci ani nu mai puțin de un milion de elevi să ajungă la universitatea potrivită. Mai mult, până la finalul lui 2025, obiectivul său este atingerea unei cifre de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro, din care peste 50% să fie generată din afara țării. Pentru a avea o mai bună prezență la nivel internațional, compania a dezvoltat produse adiacente în platforma principală Youni.
Mai exact, o serie de platforme secundare care încorporează, momentan, testările pentru SAT (bacalaureatul american, n.r.), dar care va avea, în curând, și testări pentru alte șase tipuri de examene, printre care și bacalaureatul internațional, TOEFL, IELTS, teste pentru cei ce studiază pe curricula britanică etc.
„Astfel, orice licean care învață pe curriculă internațională sau românească se va putea pregăti pentru examenele internaționale în platforma Youni. Platformele dezvoltate și tehnologia ne-au ajutat practic să ajungem la clienți din peste 23 de țări, în prezent“, spune Nicolae.
ROMÂNIA, 70% DIN VENITURI
Businessul funcționează „ca un fel de marketplace educațional, iar principalele revenue streams (fluxuri de venituri, n.r.) sunt: comisioanele de la universități, parteneri sau service providers (furnizori de servicii, n.r.), pachetele de consultanță pentru elevi și studenți, monthly fees (taxe lunare, n.r.) de la universități și licee care folosesc platforma“, explică antreprenorul.
„Focusul nostru în perioada următoare este legat de piața din SUA (…). Pe celelalte piețe ne așteptăm la o creștere organică, bazată pe tehnologia existentă acum în platformă, care este accesibilă de oriunde. (…) Majoritatea businessului este încă generat din România. Aproximativ 70% din venituri sunt de pe piața locală și 30%, din piețele internaționale“, continuă el.
Valoarea investițiilor de anul trecut s-a apropiat de un milion de euro, bani direcționați preponderent către extinderea internațională și dezvoltarea de tehnologie. 10% din totalul investiției a însemnat sprijin financiar pentru proiectele copiilor din România consiliați de Youni. Alți 100.000 de euro au fost investiți în deschiderea unui birou în Craiova, al doilea din țară, după cel din București. Conform spuselor lui Nicolae, la Craiova se va lansa și un concept nou, „de pizzerie educațională“, care va fi administrată de elevi de liceu din oraș și va avea ca scop să îi ajute pe aceștia să dobândească abilitățile gestionării unui business din domeniul HoReCa.
Practic, în același spațiu vor fi și un proiect de business, și unul educațional. Totodată, în cursul acestui an, este plănuită extinderea la Cluj-Napoca. „Am avut trei runde de investiții până în prezent, iar la început de iunie vom finaliza a patra rundă de investiții, care va fi de aproximativ un milion de euro. La final de 2025 intenționăm să ridicăm o rundă seria A (o rundă mai mare decât seria de seed, n.r.) dacă planurile noastre până atunci vor funcționa așa cum ne-am propus“, subliniază Andrei Nicolae.
CREȘTERI ÎN LINIE
În momentul de față, aproximativ 80% dintre copiii consiliați de Youni pleacă cu burse în afara țării, ceea ce înseamnă că se reduc mult costurile pentru părinții care se decid să își înscrie copilul la instituții de învățământ din străinătate.
„Dacă ne referim la costul total, observăm o creștere de 20%, preponderent generată de creșterea costurilor de trai în unele țări. Cât privește taxa de școlarizare, aceasta a crescut cu aproximativ 10% la universitățile private, iar la universitățile de stat, taxele au rămas, în general, la același nivel. Dacă vrei să trimiți copilul la universitate în Europa, costurile se vor ridica, în medie, la 15.000-20.000 de euro pe an. În SUA, costurile pot ajunge la 25.000-35.000 de dolari“, detaliază Nicolae.
Deși spune că nu se poate preconiza o scădere a prețurilor pe viitor, evidențiază faptul că tot mai multe instituții financiare au început să ofere împrumuturi pentru studenți în condiții avantajoase. „În Germania, de exemplu, se oferă așa-numitul «student loan», prin care poți urma o universitate privată, de unde te poți angaja imediat după absolvire (peste 90% dintre absolvenți au un loc de muncă garantat), urmând a achita din venituri acel credit.
Alte țări, precum Franța, Spania, Italia, încep ușor, ușor și ele să se dezvolte în această direcție. Raportat la nivelul Uniunii Europene, observăm o creștere de 10% a subvențiilor pe care cetățenii Uniunii le pot accesa când pleacă la studii în Europa“, adaugă antreprenorul.
În 2023, numărul elevilor ajutați de Youni să-și găsească o facultate potrivită în afara țării s-a dublat față de 2022, iar în 2024 se estimează o rată similară de creștere. „Pregătirea elevului prin Youni pentru următorul pas către o universitate din afară, prin servicii de consiliere și mentorat, antrenamente specifice pentru anumite examene, costă la nivelul unei ședințe de meditații pe săptămână“, nuanțează Andrei Nicolae.
Ca tendință, potrivit acestuia, un număr tot mai mare de copii vor să studieze în Asia și în statele arabe, pentru că, acolo, investițiile în educație sunt semnificative, atât la nivelul dezvoltării învățământului universitar, cât și la nivel de burse oferite. „În cazul copiilor care lucrează cu noi, creșterea interesului pentru aceste zone este de peste 400%.“
În ultimii ani, Nicolae spune că a primit mai multe oferte de a vinde businessul integral, ultima destul de recent, la o evaluare „generoasă“, însă planul este „de a dezvolta Youni la următorul nivel, de a fi mult mai prezenți internațional pe baza noii noastre tehnologii bazată pe AI (inteligență artificială, n.r.)“. „Iar dacă astfel de cereri vor mai veni peste un an sau doi, vom evalua la acel moment dacă e oportun un exit complet.“