Cum este afectată industria turismului de invazia Rusiei în Ucraina
La scurt timp după ce Rusia a invadat Ucraina, operatorii din industria turismului au început să-și pună din nou întrebări despre ce fel de provocări vor mai urma.
Despre anii 2020 și 2021 se poate spune că au fost cel puțin provocatori pentru industria turismului. Pandemia de COVID-19 a dus la pierderi imense în întreaga lume și la repoziționări continue ale jucătorilor din industria turismului, potrivit unei analize făcute de publicația germană Deutsche Welle.
În aceste condiții, toate speranțele s-au orientat către 2022, iar pe măsură ce restricțiile de călătorie au început să se relaxeze, părea că industria își va reveni. A venit însă ziua de 24 februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina.
„Tensiuni“ în Egipt
Zeci de mii de turiști ucraineni și ruși au înotat împreună luna aceasta în Sharm el-Sheikh, Egipt, scria recent The New York Times. Unii dintre turiștii ucraineni, intervievați de publicația americană în trei stațiuni de la litoralul Mării Roșii, au spus că au încercat, fără succes, să-i convingă pe ruși că țara lor nu a făcut nimic pentru a merita invazia. Schimbul de opinii dintre turiștii din țările aflate în conflict s-a transformat în violențe consemnate cel puțin o dată, la începutul lui martie, când poliția locală a fost chemată la un hotel pentru a separa un bărbat rus și o femeie ucraineană care intraseră într-o altercație. Unul dintre ei a fost mutat la un alt hotel, mai relatează cei de la The New York Times.
Fără niciun fel de legătură cu situația relatată mai sus, o parte dintre cetățenii ucraineni care au călătorit în Egipt și-au rezervat sejurul prin intermediul unor agenții de turism din România. „În agenția noastră am vândut o vacanță unei familii de ucraineni“, dă un exemplu Corina Martin, fondatoarea agenției de turism Mistral din Constanța, adăugând că vacanța în cauză a costat 1.500 de euro pentru două persoane, iar rezervarea a fost făcută la un hotel de cinci stele. Potrivit Corinei Martin, mare parte din hotelurile și apartamentele de vacanță din Mamaia sunt rezervate în această perioadă de refugiați cu venituri peste medie din Ucraina.
Turbulențe. La nivel global există însă o oarecare „emoție“ în ceea ce privește rezervarea de vacanțe. „În Germania, în prima săptămână de război, a fost un declin puternic al numărului de rezervări raportat la săptămânile anterioare, undeva la 50%“, spune Dragoș Anastasiu, președinte al Alianței pentru Turism și președintele Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană.
Deși este încă prea devreme pentru a evalua impactul războiului asupra sezonului de vacanță 2022, Anke Budde, vicepreședinta unei asociații germane a antreprenorilor din turism, vede „primii nori adunându-se pe cerul până acum albastru“. Ea a declarat într-un interviu pentru Deutsche Welle că simte că oamenii au încetat să mai facă rezervări.
Unii oameni sunt pur și simplu preocupați de război și mulți sunt angajați în muncă de voluntariat, astfel că, în ceea ce îi privește, ideea de a merge în vacanță este ceva departe de ei, argumenta Anke Budde pentru Deutsche Welle. Și tot ea completa că a mai apărut o provocare, legată de creșterea prețurilor la carburanți, energie și materii prime, lucru care va influența decizia oamenilor de a mai merge în vacanțe.
Repoziționare
În actualul context politico-militar, spune la rândul său Dragoș Anastasiu, industria turismului este oricum deja foarte afectată de doi ani în care sectorul HoReCa a fost cel mai puternic lovit de restricțiile sanitare impuse de pandemia de COVID-19. Totuși, asta nu înseamnă că nu au existat și intrări de capital în industria turismului. „La începutul anului au venit ajutoarele aferente lui 2020 și au intrat în piață 500 de milioane de euro. Au venit apoi și voucherele de vacanță, care sunt circa 300 de milioane de euro“, detaliază Anastasiu.
Antreprenorul mai spune că jucătorii din turism se luptă ca anul acesta să fie virate și compensațiile pentru 2021, care a fost și el un an cu restricții. (Ajutoarele destinate industriei HoReCa pentru anul trecut se ridică la circa 280 de milioane de euro.) Anastasiu crede că antreprenorii care nu și-au repoziționat businessurile la noile condiții din piață riscă să dea faliment. Mai ales că lipsa forței de muncă va continua să reprezinte o mare problemă – în ultimii doi ani, industria turismului a pierdut aproximativ 50.000 de salariați, oameni care s-au reorientat către alte industrii.
Ca soluție de moment, Corina Martin spune că pe locurile rămase libere în sectorul HoReCa ar putea fi angajați refugiați ucraineni. „Ei sunt deja aici și nu vom mai avea costuri suplimentare cu plata transportului și a taxelor“, explică aceasta.
Cu aceste premise în față, antreprenorii din turism au însă și o doză de optimism în ceea ce privește evoluția lucrurilor până la debutul sezonului de vacanțe și cred că românii își vor păstra apetitul pentru călătorii. Fie pe plan local, fie în afara țării.
Ce, cât, unde?
După ce a trecut printr-o perioadă dificilă, turismul a dat semne de revenire în cursul anului trecut, arată un studiu Eurostat.
- OPTIMISM. În 2021, înnoptările în unitățile de cazare turistică din Uniunea Europeană au ajuns la un total de 1,8 miliarde, în creștere cu 27% față de 2020, dar cu 37% mai puțin față de 2019, conform Institutului European de Statistică.
- INVESTIȚII. În 2022 se estimează finalizarea a 940 de unități de cazare pe piața locală, potrivit datelor IBC Focus, companie care monitorizează șantierele deschise la nivel național.
- LOCAL. Sosirile înregistrate în structurile autohtone de primire turistică în 2021 au însumat 9,27 milioane de persoane, în creștere cu 46,4% față de 2020.
- DIFERENȚE. Din numărul total de sosiri consemnate în 2021, cele ale turiștilor români au reprezentat 90,9%, în timp ce turiștii străini au înregistrat un procent de doar 9,1%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).
Acest articol a apărut în numărul 136 al revistei NewMoney.
FOTO: AFP/Getty