Cum au ajuns producătorii de componente auto să susțină creșterea industriei mai mult decât Dacia și Ford
Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney
Industria auto se află de câțiva ani pe un drum cu sens unic și direcție obligatorie tot înainte. Doar că, mai nou, s-a schimbat raportul de forțe – producătorii de componente susțin creșterea mai mult decât o fac constructorii Dacia și Ford.
Există (și) o explicație. Și vine mai degrabă din zona vechilor uzine auto decât de la cele mai noi motoare ale pieței. La Mioveni, Dacia lucrează aproape de capacitatea instalată, în vreme ce, la zece ani de la preluarea fabricii de la Craiova, americanii de la Ford încă mai caută succesul comercial. În plus, ultimii ani nu au adus lansări de modele care să impulsioneze vânzările celor doi constructori, iar cele de care Renault – Duster 2.0 – și mai ales Ford – noul EcoSport – și-au legat toate speranțele pentru următorii ani vor ajunge la dealeri abia la începutul lui 2018.
În aceste condiții, furnizorii de componente – mai puțin vizibili, dar reprezentând aproape trei sferturi din businessul total al industriei locale auto – au crescut tot mai mult, profitând la maximum de avantajul competitiv al costurilor încă reduse cu forța de muncă și de comenzile tot mai mari la export. De altfel, gama de produse „Made in Romania“ cuprinde mai toate piesele unui puzzle uriaș și extrem de complex, de la anvelope (Continental, Michelin, Pirelli), scaune (Adient) și cutii de viteză (Daimler), la airbaguri (Autoliv, Takata), senzori, cablaje și componente electronice (Bosch, Leoni, Lear).
„Până acum, sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent, cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto“, se arată într-un studiu Euler Hermes, liderul mondial în furnizarea soluțiilor de asigurare a creditului comercial, parte a Allianz Group.
Anul trecut, producătorii de componente au avut vânzări de circa 16 miliarde de euro, din totalul de 22 de miliarde de euro consemnat la nivelul întregii industrii auto. Pentru publicul larg însă, notorietatea numelui nu este nici pe departe comparabilă cu nivelul vânzărilor. În general, aceștia preferă să nu comunice elemente esențiale ale prezenței pe plan local (cum ar fi cele legate de vânzări sau profitabilitate), invocând confidențialitatea datelor. Lipsa lor de transparență este sesizată și de reprezentanții Euler Hermes, care pun abordarea companiilor în cauză pe seama comunicării la nivel de grup și o trec pe lista punctelor slabe ale industriei, alături de ciclicitatea sectorului –„Este o consecință a strategiei tip grup prin care se dorește prezentarea rezultatelor financiare la nivel consolidat pentru o mai bună vizibilitate asupra indicatorilor financiari“.
ÎNTRE ȘANSE ȘI NEȘANSE. Dincolo de felul în care comunică (sau nu) marii furnizori de componente și accesorii, asigurătorul face o radiografie a pieței de profil, remarcând trei amenințări: infrastructura deficitară – care afectează direct timpii de livrare a produselor, rapiditatea fiind esențială pentru menținerea şi atragerea de noi investiţii –, deficitul de forță de muncă – oferta de personal calificat e în continuare limitată – și potențiale șocuri legate de costurile de mediu sau cu materiile prime – vezi scandalurile care au afectat VW, Takata sau Toyota.
Din interiorul industriei, situația este privită puțin diferit, accentul căzând pe lipsa progreselor în dezvoltarea infrastructurii și pe predictibilitatea redusă a măsurilor luate/anunțate de autorități.
Rezumând: autoritățile nu au niciun plan pentru dezvoltarea industriei, există o adevărată criză de personal, iar sistemul educațional este deficitar, fiind necesară implicarea companiilor în formarea viitorilor angajați.
În aceste condiții, cele mai mari companii auto prezente pe piața românească s-au aliat pentru a avea o voce comună în relația cu autoritățile, formând Parteneriatul Auto România, care reunește companii precum Bosch, Continental, Delphi, Draexlmaier, Ford, Honeywell, Renault și Star Transmission.
Reprezentanții Parteneriatului Auto România au ieșit recent pentru prima dată în public, atenționând că succesul înregistrat de industria auto locală nu poate continua decât dacă România va reuși să exploateze oportunitățile aduse de noile condiții ale pieței. „Industria noastră se confruntă cu o concurență acerbă și este în permanentă evoluție. Vehiculele viitorului vor fi conectate, hibride, electrice, autonome, fiind parte integrată a mobilității“, a afirmat Yves Caracatzanis, directorul general al Groupe Renault Romania și președintele PAR.
La unison, reprezentanții companiilor spun că România nu-și permite să piardă încă un „tren“, după ce a eșuat să atragă un al treilea mare constructor, noile oportunități fiind legate de zona Cercetare-Dezvoltare-Inovare, care în sectorul auto prezintă un potențial uriaș de creștere. Iar scenariul are deja o bază solidă în România – evoluţia tehnologică este în măsură să permită companiilor să scadă tot mai mult costurile, iar volumele producției pot urca semnificativ, alimentate de cererea externă, arată Euler Hermes.
Indiferent de concluziile studiului, este clar că industria auto se schimbă profund. Centrul de greutate s-a mutat deja dinspre producția de mașini spre cea de componente, iar viitorul pare că va aparține ingineriei, cu tot ce ține de aceasta, de la cercetare la dezvoltarea de noi produse. Toate legate, desigur, între ele, pentru a compune la final un puzzle uriaș, conectat, hibrid, electric și autonom.
Cifre și componente
Aproape toți liderii globali ai producției de componente și accesorii sunt prezenți în România, atrași în special de forța de muncă ieftină.
- Peisaj divers. Piața furnizorilor include atât fabrici de producție proprii (Daimler), cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, care lucrează ca subfurnizori.
- Vânzări. Anul trecut, afacerile producătorilor de componente au ajuns la 16 miliarde de euro, de la 13 miliarde de euro în 2015. Ritmul de creștere este mai mare decât cel raportat de întreaga industrie auto.
- Clienți. Cele mai multe unități de producție sunt amplasate în Transilvania sau în apropierea uzinelor auto de la Pitești și Craiova. Renault are în România circa 1.000 de furnizori, de la care a cumpărat anul trecut produse şi servicii de două miliarde de euro. Doar în judeţul Argeş sunt 200 de furnizori de piese şi servicii, care primesc de la uzina auto contracte anuale estimate la 800 de milioane de euro.
- Angajați. În domeniu au activități peste 600 de firme, cu circa 200.000 de angajaţi.
FOTO: Guliver / Getty Images