Cum a reușit să supraviețuiască în 2020 un mic lanț de patiserii, chiar dacă veniturile i-au fost grav afectate de blocajele impuse de pandemie
Multe businessuri au clacat în 2020, nu neapărat din cauza antreprenorului, ci a stadiului în care au fost prinse de pandemie. Mulți cu investiții în derulare au stopat extinderile. Alții au riscat.
Începutul lui 2020 părea să fie unul normal pentru rețeaua Patiseria Tineretului. De la jumătatea lui martie, lucrurile s-au schimbat radical. „Traficul stradal a scăzut dramatic, iar vânzările s-au prăbușit“, spune Cristian Chițu (35 de ani), fondator al Patiseriei Tineretului. Potrivit acestuia, după intrarea în starea de urgență, vânzările au reprezentat doar 20% din ceea ce era înainte de a intra în vigoare ordonanța militară.
Pe acest fond, 70% din angajați au fost trimiși în șomaj tehnic. Situația devenise atât de dramatică, încât Cristian Chițu a fost nevoit să închidă una din cele patru patiserii pe care le deține.
Închideri și investiții
„Patiseria de la Piața Unirii a fost închisă o lună și jumătate pentru că nu acopeream salariile nici pentru cei 30% din angajații care au rămas“, menționează antreprenorul.
În perioada de criză au rămas deschise patiseriile de la Tineretului, Drumul Taberei și Ștefan cel Mare. Chițu spune că punctul de lucru din Piața Unirii era dependent de fluxul de clienți care se perindau prin restaurantele din Centrul Vechi, dar și de numărul mare de corporatiști care tranzitau zona pentru a intra la metrou.
Aceasta nu a fost singura problemă a lui Cristian Chițu. În mai 2018, a deschis în Piața Victoriei o ciorbărie în franciză. Ca urmare a închiderii domeniului HoReCa, localul a fost și el închis pentru o perioadă. După un timp, a decis să predea unitatea în administrare francizorului, cu opțiunea de a relua operarea acesteia după ce lucrurile revin la normal.
Întâmplarea a făcut ca pentru 2020 Cristian Chițu să-și bugeteze și o serie de investiții. În ianuarie 2020, a împrumutat 152.000 de euro de la Banca Transilvania pentru a amenaja o fabrică de produse de panificație. Vechiul laborator era într-un spațiu închiriat pe o suprafață de 70 de metri pătrați. În noul spațiu, într-o hală veche de pe platforma Progresul, laboratorul de 300 de metri pătrați a devenit operațional de la 1 februarie 2021.
Inițial, planul era ca acesta să funcționeze de la jumătatea lui 2020, însă pandemia a întârziat finalizarea lucrărilor. „Investiția totală a fost de 350.000 de euro“, spune Cristian Chițu, cu precizarea că finanțarea a fost făcută din împrumutul de la Banca Transilvania și din fonduri proprii. Laboratorul a fost utilat cu echipamente moderne, a căror valoare este de 150.000 de euro. Restul banilor au reprezentat achiziția halei și a terenului pe care se află aceasta, plus amenajările interioare.
Și asta nu a fost tot. Lângă patiseria de pe Ștefan cel Mare, Cristian Chițu a deschis, în februarie 2020, și o pizzerie cu specific italian, cu o investiție de 50.000 de euro. „În martie, am fost nevoiți să închidem și pizzeria. Din mai, de când am redeschis, și până acum mergem în pierdere cu ea“, detaliază antreprenorul. El spune că nu a fost timp fizic pentru impunerea brandului pe piață, iar vânzările în sistem delivery au fost foarte mici. Toate aceste sincope de pe tot parcursul anului au fost vizibile în cifra de afaceri.
Businessurile lui Cristian Chițu au generat în 2019 o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, în timp ce veniturile totale de anul trecut abia au ajuns la circa 1 milion de euro. „Și 2021 va fi un an greu, însă intenționăm să avem afaceri de circa 1,3 milioane de euro“, punctează Cristian Chițu. El spune că vânzările au început să mai crească odată cu redeschiderea școlilor și speră ca pe parcursul acestui an să fie mai puține restricții decât în 2020. Crede în campania de vaccinare și speră ca aceasta să aibă și rezultate bune, pentru a-și redresa businessul.
Mereu de la capăt
Licențiat în economie și în științe politice, Cristian Chițu și-a început cariera antreprenorială în 2006, la vârsta de 21 de ani. A deschis, alături de un grup de prieteni, o firmă de consultanță financiară specializată în brokeraj pe zona de creditare. A venit apoi criza din 2008 și în 2012 a decis să închidă businessul. În 2007 intrase și într-o afacere cu închiriere de ATV-uri, la Bușteni. Când credea că treaba merge ca pe roate, două din cele cinci vehicule au fost furate. Așa că a picat și acel business.
În 2009 și-a încercat norocul și în asigurări, însă a închis și această linie de business în 2012, împreună cu afacerea de consultanță. Prin 2008 a încercat și o franciză Fornetti, la care a renunțat tot în 2012. Însă a șters totul cu buretele și a luat-o de la capăt. În 2012 a deschis Patiseria Tineretului, care se baza pe producție proprie. Inițial, nu a înțeles bine piața și în scurt timp ajunsese la un lanț de șapte patiserii. Nu a putut face față, iar pe unele le-a închis sau le-a vândut și a rămas cu trei unități. Ulterior, a adăugat cea de-a patra patiserie.
De acum înainte, va schimba însă filozofia de business. Din moment ce are fabrica, va dezvolta mai multe produse. La jumătatea lui februarie, fabrica era în perioada de teste. Pentru început, își va concentra activitatea de producție pe propriile patiserii, însă se gândește și la o creștere a businessului prin vânzarea de francize.
Și nu se oprește aici. Se va orienta și către zona de business-to-business. Mai precis, după ce lucrurile vor reintra în normal, vrea să încheie contracte cu jucători din HoReCa pentru care să producă diverse sortimente de patiserie. Se gândește să colaboreze și cu cei care livrează mâncare la domiciliu și să producă pentru ei produse de patiserie care să fie incluse în pachetele clasice de meniuri.
A trecut deja prin două crize și se gândește la consolidarea businessului cu produse de patiserie, cel puțin atâta timp cât românul nu va renunța la merdenele și covrigi.
Ce, cât, unde
Piața locală a produselor de patiserie este una fragmentată, cu mulți jucători mici, însă câteva companii mai mari fac diferența.
- FORNETTI. Este cel mai mare jucător de pe piața românească a patiseriilor și operează circa 800 de magazine în sistem franciză. În 2019 a generat o cifră de afaceri de circa 43,4 milioane de euro, cu un număr de 389 de angajați.
- ANA PAN. Compania deținută de familia Copos este unul dintre cele mai sonore businessuri apărute în România după 1989. În 2019, compania avea venituri totale de 6,3 milioane de euro.