Cum a reușit o antreprenoare din zona de cărți, reviste și jocuri educaționale să schimbe felul în care copiii pot învăța

Dacă ai carte, ai și parte. Cum a reușit o antreprenoare din zona de cărți, reviste și jocuri educaționale să schimbe felul în care copiii pot învăța. Studiu de caz: Florentina Ion, fondatoarea editurii Didactica Publishing House.

De cum intri în birourile editurii Didactica Publishing House (DPH), primul lucru pe care îl remarci sunt tean­curile de cărți viu colorate, de mărimi diferite, aflate peste tot. Miroase a carte proaspăt tipărită. Cartonate sau necartonate, cu desene vesele care par să iasă din ele și să prindă viață, co­per­­țile spun din start o mul­țime de povești menite să le atragă atenția copiilor.

În mijlo­cul lor, Florentina Ion, fondatoarea edi­­turii Didactica Publishing House, spune la rândul său po­vești care-i definesc bu­si­nes­sul, într-o vreme în care România nu se poate lăuda cu o piață de carte extrem de dez­vol­tată, prin comparație cu alte țări din Europa.

Carte de vizită

„Încă de la în­ceput, de când am înființat Didactica Publishing House, în februarie 2004, scopul a fost cum să facem cartea atractivă pentru copil, cum să reușim să îl atragem înspre carte“, spune antreprenoarea. De profesie avo­cată, a intrat în învățământ imediat după Revoluție, în 1990, ca profesoară suplinitoare de istorie la o școală din orașul Ianca, județul Brăila.

„Timp de opt ani, până în 1998, când m-am mutat cu familia în Bucu­rești și, astfel, am ieșit din învățământ, am înțeles care sunt problemele și provocările copiilor, am văzut cât de greu era să atragem elevii spre studiu cu metodele noastre de predare clasice. Mi-a plăcut foarte mult perioada aceea și chiar mi-aș fi dorit să rămân la catedră“, își amintește Florentina Ion.

Ajunsă în București, a lucrat ca avocată până în 2004, când a înființat editura. „Eu încă mai profesez. Cam tot ce fac în edi­tură e muncă de avocat, toate contractele ajung la mine. Este adevărat că, din lipsa timpului, nu am și alți clienți, dar încă sunt în Baroul București.“

Ca să lanseze Didactica Pu­blishing House, a avut nevoie de un buget de 50.000 de euro, pentru ca in­ves­tiția totală din primul an să ajungă la aproximativ 200.000 de euro. Antreprenoarea a pornit businessul cu ideea că cu ideea că „orice copil e un geniu, iar noi trebuie să știm cum să îl dez­voltăm“, ceea ce este im­posibil de atins dacă te bazezi pe un suport edu­cațional depășit, cu „materiale educa­țio­nale care nu tre­zesc în niciun fel curiozitatea“. Iar acest lucru l-a expe­rimentat cu propriii copii, pentru care era foarte greu să găsească la vremea aceea cărți frumos ilustrate, atractive și educative, care să-i atragă atât vizual, cât și ca informație.

„Am început cu titluri aparținând unor autori români, iar prima licență internațională obținută a fost «Sunt imbatabil», o serie de materiale educațio­nale prezentate copiilor sub forma unui joc, o carte-evantai atractivă și interesantă.“

De atunci, prin participările anuale la târgurile in­ternaționale de carte, a inovat mult, inclusiv pe par­tea de educație digitală, fiind receptivă la toate schim­bările apărute în piața internațională de carte.

Adaptabilitate

Apropo de schimbări, cea mai re­centă perioadă cu un impact puternic asupra industriei a fost pandemia de COVID-19, cum o con­firmă și un studiu al Federației Editorilor Europeni. Potrivit acestuia, decizia ca toate magazinele consi­de­rate neesențiale să se închidă la debutul pandemiei a avut un efect dramatic pentru edituri, librării și biblioteci. Cum librăriile fizice sunt peste tot în lume principalul canal de vânzare a cărților, închiderea lor a determinat scăderea vânzărilor cu procente între 75% și 95% în toată Europa.

„Pentru întregul eco­sistem, în Germania au fost estimate pierderi de 500 de milioane de euro pe lună, iar în Spania, de 200 de milioane pe lună“, arată studiul.

O altă problemă majoră în timpul crizei sanitare a fost imposibilitatea de a organiza târguri de carte, ceea ce a afectat direct autorii, editorii și librăriile. A fost momentul în care multe edituri și librării și-au mu­tat activitatea în online, iar unele dintre ele chiar și-au dublat vânzările pe acest canal. Pe platformele din România, de exemplu, vânzările totale de cărți cres­cuseră cu 40% în doar două luni.

În industria românească de carte, scăderea cau­zată de pandemie pentru 2020 și 2021 a fost de doar 7,1%, în contextul în care, oricum, vânzările sunt mici. „România a fost încă de dinainte de COVID-19 pe ultimele locuri din UE în privința achiziției de cărți“, subliniază studiul amintit. Anul trecut, piața lo­cală a fost evaluată de experți din domeniu la circa 100 de milioane de euro, valoare similară celei din 2019, potrivit datelor unei analize KeysFin, care a luat în cal­cul afacerile editurilor și ale comercianților de cărți din România, inclusiv materialele didactice. Înainte de pandemie, la noi existau aproximativ 1.000 de edi­turi, 350 de comercianți și aproape 5.000 de angajați.

Un cost prea mare

Privite din perspectiva unei edituri românești, care au fost provocările care s-au menținut până anul trecut, cu influențe și în 2023? Totul se leagă de prețul hârtiei. Pentru că a fost o criză a hârtiei care a început în pandemie și a conti­nuat cu războiul din Ucraina, prețurile crescând în acest interval chiar și de trei ori. Pentru Didactica Publishing House, cartea din mânecă a fost stocul pe care l-a avut, ceea ce i-a permis să men­țină prețu­rile pentru cea mai mare parte din ofertă, deși tiparul se scumpise foarte mult în 2021.

„O sur­priză în 2023 a fost că tipografiile nu au mai crescut prețurile. Iar pentru noi este foarte bine că se mențin prețurile anul acesta. Altfel, tipăreai o carte în ianua­rie, iar în septembrie i se dubla prețul. Așa s-a întâmplat în anii de după pandemie, până în 2022 inclusiv“, detaliază Florentina Ion.

Anul acesta, Didactica Publishing House a încercat să vină în piață cu titlurile care „erau puțin blocate“ în editură. Este vorba despre „câteva titluri“ contractate înainte de pandemie și stopate din cauza prețu­lui. „Ar fi trebuit să le scoatem în pandemie, dar pre­țul era foarte mare. Pentru că noi scoatem cărți ati­pice, iar o carte care în mod normal ar fi costat 15 lei ne costa 30-40 de lei. Nu aveai cum să o mai scoți. Așadar, am pierdut câțiva ani de contract, într-adevăr, dar important este că am reușit să le tipărim anul acesta. Erau aproximativ 200 de cărți contractate, iar acum nu știu dacă mai avem în jur de 10% din acele cărți“, explică antreprenoarea.

Ca să-și optimizeze costurile, Didactica Publishing House tipărește de mai mulți ani nu doar în România, ci și în alte țări europene (Italia, Ungaria) sau în Asia. Date fiind prețurile mai mici, volumul cărților ti­pă­­rite de editură în afara României a crescut cu apro­­ximativ 25%. În general, se tipărește un titlu în altă țară dacă diferența de cost (prin comparație cu costul din România) este de cel puțin 30%.

„Acum, de cu­­rând, tipărim și în Turcia, unde diferența pentru căr­țile cartonate, de exemplu, este de 40-50%, prin com­pa­rație cu țara noastră. Noi nu am mai putut pro­­duce cărți cartonate din cauza prețurilor crescute în Ro­mânia. Ar fi însemnat să le dublăm“, punctează Florentina Ion.

Din aceleași motive, editura își va tipări o parte din cărți și în India. „Se pare că, la nivel mondial, India a devenit acum puțin mai ieftină chiar și decât China. Vom aduce niște cărți cu realizări de excepție. Chiar dacă vor fi cla­sici, vor avea foița aceea aurie pe toate paginile, adică vor fi niște ediții de lux pe care noi nu le-am putut realiza în România din cauza prețului, și nici măcar în China. Pentru genul acesta de carte, diferența de preț între România și India este de 50-60%.“

În creștere

Didactica Publishing House a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 3,1 mili­oane de euro, cu 3% mai puțin decât în 2021, aceasta fiind și prima scădere din istoria companiei. Pentru 2023, în schimb, este așteptată o creștere de 15-20%, la o marjă de profit de 10%, la fel ca în 2022. Cu peste 2.500 de titluri în portofoliu, editura a livrat până acum peste 16 milioane de cărți, jocuri, reviste și re­surse educative. Din total, aproape 90% înseamnă carte pentru copii, iar restul, pentru adulți (cadre di­dactice, părinți, antreprenori – cu titluri pe segmentul de dezvoltare personală).

Aproximativ 80% din afacerile editurii Didactica Publishing House sunt generate de vânzările directe către părinți și librării – în categoria din urmă fiind incluse și magazinele online de tip marketplace, precum și propriul magazin online (care ge­nerează 30-33% din totalul de 80%). Restul de 20% în­seamnă dis­tribuție către școli și grădinițe.

Anual, potrivit antreprenoarei, se produc 180-200 de titluri, din care aproximativ 150 sunt titluri noi. „Avem și cărți cu metode interactive de a învăța ma­te­matica. Sunt cel puțin 100 de titluri doar pe zona de matematică. Copilul trebuie să învețe cât mai ușor, iar matematica să fie distractivă. De exemplu, revista Gazeta Matematică Junior este un produs care există în aproape 2.000 de școli“, subliniază Florentina Ion.

Grosso modo, investițiile companiei au însumat mai mult de zece milioane de euro de-a lungul timpu­lui. „Acum, cel puțin, investim în zona de tipar peste un milion de euro anual – în titluri noi și în retipăriri. Ne dorim să venim mereu cu ceva nou și suntem de pă­­rere că orice copil poate învăța lucruri esențiale din cărțile educative promovate de noi.“

Compania colaborează astăzi cu peste 100 de edituri internaționale pe partea de achiziție de noi ti­tluri, edituri precum Hachette, Quarto, Playbac, Arena, Penguin, Larousse, Harper Collins, Fleurus și multe altele.

O librărie „atipică“

Din planurile Didactica Pu­blishing House pentru 2024 face parte și deschiderea propriei librării fizice, un loc unde copiii și adulții să poată interacționa cu portofoliul de cărți și jocuri edu­cative ale editurii. Este un proiect pe care antreprenoa­rea și-l dorește deja de ceva timp, un vis al său de a avea în București o librărie „atipică“, atractivă pentru toate vârstele. „Îmi doresc să găsim o clădire pu­țin istorică într-o zonă precum Piața Victoriei, un loc unde să putem aduce copilul într-o poveste, în care să organizăm ateliere educaționale și, în același timp, să avem acolo o librărie specială, cu spații amenajate inedit. Vrem să facem lectură prin teatru, matema­tică distractivă. Ar fi o investiție totală de aproximativ un milion de euro, în contextul în care urmă­rim să achiziționăm spațiul respectiv“, detaliază Flo­rentina Ion.

Odată cu deschiderea acestei librării, antreprenoa­rea se va implica și mai mult în zona de corporate social responsibility (CSR), pentru că intenția sa este să aducă aici și copii din provincie care nu au vizitat niciodată o librărie. Didactica Publishing House a demarat încă de anul trecut un proiect de dotare cu colțuri de lectură în unități de învățământ și centre educaționale, astăzi fiind în jur de 20 de colțuri de lec­tură în toată țara, cu ținta ca, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, să ajungă la cel puțin 200.

Între timp, antreprenoarea continuă să dezvolte liniile de business deja existente, așa cum este și pro­priul magazin online, care anul acesta a adus deja o creștere de circa 10-15%. „Este un lucru bun, deoa­rece ne asigură un cashflow rapid, ceea ce ne ajută mult. În domeniul nostru se plătește în funcție de vân­zarea din librării, iar dacă mai sunt întârzieri la plată, pentru noi e o problemă.“

În 2023, comanda medie din online a fost de 120-140 de lei, cu mici fluctuații în perioadele de vârf. Tot în acest an, numărul comenzilor a crescut (pe ca­na­lul propriu) cu 20-30%, procentul fiind de asemenea in­fluențat de sezonalitatea specifică businessului (1 iu­nie, începutul școlii etc.). Iar procentul de creștere este reflectat mai ales de investiția în titluri noi, actuale, axate pe educația nonformală și dezvoltarea abilităților esențiale.

Referitor la platforma educațională digitală a editurii Didactica Publishing House, aceasta a fost dez­voltată începând cu a doua jumătate a lui 2020, prin achiziționarea accesului la o platformă educațională ce se folosește la nivel național în mai multe țări europene și în Statele Unite ale Americii.

„Lansarea ei era deja în pla­nul nostru, însă pande­mia a accelerat timeline-ul inițial. În această plat­formă dezvoltăm programe edu­caționale digitale pen­tru diverse discipline, cu activități pentru copii și jocuri adaptate curriculumului național. De exemplu, înce­pând cu septembrie 2022, am digitalizat revista Ga­zeta Matematică Junior, astfel încât să ofe­rim copii­lor și posibilitatea de a exersa abilitățile digitale. Con­tinuăm să investim anual aproximativ 50.000 de euro în dezvoltarea de noi materiale edu­ca­ționale“, spune Florentina Ion.

Cu o echipă de aproximativ 50 de persoane (an­ga­jați și colaboratori) la momentul de față, Didactica Publishing House este una dintre cele mai cunoscute companii din piața locală de carte. Florentina Ion chiar a primit oferte pentru vânzarea sa, de la edituri mai mari, însă nu a fost ten­­tată să vândă. Pentru că „e ceea ce îmi doresc să las în urma mea“.

Acest articol a apărut în numărul 174 al revistei NewMoney