România, în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear
Aflată în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear, România este astăzi un punct-reper pentru dezvoltarea polonezilor în regiune. Planurile companiei pleacă de la premisa că, în următorii cinci ani, 50% din cumpărăturile de fashion de la noi ar putea fi făcute online.
Românii și-au redus achizițiile în materie de vestimentație cu 48% în 2023, iar unul din trei români a cumpărat de pe site-urile de fast fashion Shein, Temu sau Boohoo, fapt ce a pus o presiune din ce în ce mai mare pe prețuri, arată cel mai recent studiu realizat de Glami despre industria de fashion. „Piața de modă din România a avut un an provocator în 2023 și este probabil ca tendințele să se păstreze și în 2024“, nuanțează contextul Raluca Radu, country manager Answear România. Aceasta ia în considerare patru factori principali: un focus tot mai mare pe calitate (de la materiale până la croieli și brand), o mărire a prețurilor produselor (prin creșterea prețurilor materiilor prime și a mâinii de lucru), o scădere a bugetelor alocate modei de către consumator și, nu în ultimul rând, o creștere a concurenței în acest domeniu prin intrarea mai multor jucători pe piață.
Spus direct, atât în online, cât și în offline, concurența pe preț este din ce în ce mai acerbă pentru segmentul mass-market. „Se va ajunge încet-încet la o polarizare a pieței de modă – vom avea segmentul fast fashion, unde presiunea pe preț va fi tot mai mare, și cel premium, unde focusul va avansa către calitate și sustenabilitate“, explică Raluca Radu.
În momentul de față, piața de fashion din România este evaluată la peste trei miliarde de euro, iar segmentul de modă online – la aproximativ un miliard de euro. Raluca Radu spune că se așteaptă ca peste cinci ani 50% din cumpărăturile de fashion să fie făcute online. De altfel, în jurul ideii de creștere a achizițiilor online pe termen mediu și lung sunt conturate și planurile companiei.
On/Off
Fondat în 2011, magazinul online Answear.com a avut o expansiune rapidă, ajungând să fie prezent în 11 piețe europene. În 2021, compania s-a listat la Bursa de Valori din Varșovia. Deși Answear și-a creat un nume în online, lucrurile ar putea să evolueze și înspre offline, după ce, anul trecut, grupul a cumpărat brandurile de modă PRM și Sneakerstudio din Polonia, care au venit la pachet și cu magazine fizice, nu doar cu prezență online. De altfel, în piața poloneză au fost lansate deja magazine fizice Answear. După cum declarau anul trecut reprezentanții companiei, puncte fizice ar putea fi deschise și în România, ca parte a unei strategii de dezvoltare pe termen lung.
La nivel local, Answear a intrat în .ro în noiembrie 2015, iar vânzările sale au crescut anual, până la aproape 40 milioane de euro în 2022. Referitor la anul trecut, a fost estimată o creștere de aproximativ 20%. „Pentru 2024 nu avem un focus pe creștere, cât pe întărirea portofoliului de branduri, pe întărirea prezenței pe anumite piețe din portofoliu și pe dezvoltarea Answear.LAB (brandul propriu al companiei, n.r.)“, detaliază Raluca Radu. „Suntem în top cele mai performante piețe din portofoliul Answear.“ În 2023, în România, bonul mediu de cumpărături al Answear a crescut cu 15%, tendința fiind de creștere și anul acesta, odată cu aducerea a tot mai multe branduri premium în portofoliu. „În continuare ne dorim să fim competitivi pe brandurile care ne-au consacrat, de la Tommy Hilfiger, Guess, Dr. Martens și Calvin Klein până la Michael Kors, Victoria Beckham, Tory Burch, Coach și Patrizia Pepe, dar avem și planuri de dezvoltare pentru Answear.LAB“, adaugă Raluca Radu.
Prețul dictează
Referindu-se la trendurile pieței de modă din acest an, Raluca Radu este de părere că vom constata același focus pe preț, atât din partea clientului, cât și a retailerului. În consecință, mulți retaileri vor avea de ales între a eficientiza producția sau distribuția pentru a se menține în această bătălie a prețurilor și a găsi o potențială nișă pe un segment de public pe care să se concentreze.
Același studiu Glami a mai arătat că tot mai mulți români vor să adopte comportamente responsabile de achiziție, chiar dacă au parte de diverse obstacole. De pildă, 34% dintre respondenți încearcă să practice sustenabilitatea, însă recunosc că bugetul joacă un rol decisiv, 32% dintre ei preferă brandurile eco-friendly (prietenoase cu mediul) în general, iar 18% au diminuat numărul articolelor cumpărate, ca o bună practică asociată.
În paralel, pentru 11%, sustenabilitatea nu constituie un factor decisiv. Dintre cei care au ales să achiziționeze mai puțin, 48% au afirmat că ar cumpăra cu siguranță mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare, 33% consideră că, probabil, ar face același lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun că nu ar cumpăra mai mult și doar 2% declară că sigur nu ar opta pentru achiziții mai dese.
În același timp, platformele internaționale de shopping, cu precădere cele din Asia, dispun de multă atenție din partea publicului global, prin prisma prețurilor mici. În cazul românilor, 33% spun că au cumpărat articole vestimentare prin intermediul lor anul trecut.
Deși în 2024 și 2025 s-ar putea constata o tendință de scădere a bugetului alocat cumpărării de haine, Raluca Radu consideră că segmentul e-commerce va avea o ușoară creștere, de sub 10%.
„În România se observă că în 2023 a avut loc o scădere a consumului de online în general. Rapoartele Data Reportal 2024 arată că românii au petrecut cu aproape 30 de minute în minus atât conectați online, cât și în social media. Totodată, se observă o creștere a rețelei TikTok (9 milioane de utilizatori), aceasta apropiindu-se ca număr de utilizatori de Facebook (10 milioane), iar Instagram (5,3 milioane) a cunoscut un ușor recul. YouTube rămâne pe primul loc, cu 13 milioane de vizitatori pe lună“, continuă Raluca Radu. „Ca urmare, a înțelege locul unde ne putem conecta cu clientul și cum se modifică acesta în timp este la fel de important ca și a înțelege ce tip de conținut consumă el – video, foto, text.“
La nivel local, cel mai mare retailer de modă este Fashion Days, parte din grupul eMag. Spre finele anului trecut, compania a anunțat că își reconfigurează planul de business, lucrând la dezvoltarea unui marketplace pe care să-l lanseze în această primăvară. Totodată, se poziționează pe categorii noi, precum beauty și home. În cifre, pentru Fashion Days, în anul fiscal 1 aprilie 2023–31 martie 2024, estimarea veniturilor este de circa 820-850 de milioane de lei pentru piața românească. Ceea ce înseamnă o creștere de 20% față de 2020.
De curând a fost anunțată o schimbare la conducerea companiei, prin retragerea lui Robert Berza din funcția de general manager, care predă acest rol Cristinei Pîrjol, commercial director selection. „Colegii mei sunt conștienți de mai bine de un an de intenția mea de a îmi lua al doilea an sabatic începând cu această primăvară, pentru a mă bucura de timp de calitate alături de familie și prieteni. Acest demers face parte dintr-un proces amplu care a inclus delegarea responsabilităților, restructurarea organizațională și împuternicirea colegilor în roluri cu mai multe responsabilități“, a explicat Robert Berza.
Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney