Cum a ajuns o companie fondată în pandemie să genereze un randament al investiției de ordinul sutelor de milioane de dolari
Deși în prima parte a anului a atras o investiție-record, nu universul miraculos al finanțelor e lucrul care îl fascinează pe Ioan Iacob, chief executive officer (CEO) și cofondator al start-upului FlowX.ai. Produsul său de software enterprise îl preocupă cel mai mult.
Îl admiră pe Elon Musk, flamboaiantul antreprenor american care a transpus în realitate visuri pe care mulți le considerau irealizabile, în multe domenii, relativ diferite. Forțând un pic nota, Ioan Iacob (43 de ani) are ceva în comun cu Elon. A ales să pună un „X“ în denumirea companiei pe care o înființa în 2020, alături de alți antreprenori: FlowX.ai. Știm bine că, recent, Twitter, platforma de socializare pe care CEO-ul Tesla a cumpărat-o anul trecut, s-a rebranduit (doar) cu antepenultima literă din alfabet.
Dacă „Flow“ este despre eliminarea ineficienței din fluxurile de operare a companiilor, o problemă pe care firma sa încearcă să o rezolve, „X“ se referă la creștere exponențială și la multitudinea de industrii în care platforma de software poate fi folosită. Cât despre „ai“, nu mai e nevoie de prea multe explicații.
La începutul anului, FlowX.ai a atras o finanțare, într-o rundă de serie A condusă de fondul londonez Dawn Capital, în valoare de 35 de milioane de dolari, pe care presa a catalogat-o drept cea mai mare din zona de enterprise software, la nivel global, din ultimii ani. Iacob nu dezvăluie evaluarea pe care a primit-o compania în urma acestei runde.
Necunoscută e, de altfel, și prima evaluare a start-upului tehnologic, în momentul în care atrăgea primii bani serioși, adică peste nouă milioane de dolari, de la mai mulți investitori de tip angel, precum Levente Hugo Bara (a făcut exit din producătorul de condimente Supremia), Lucian Cîrciumaru (V7 Capital) sau Marius Istrate (fost chief people officer la UiPath). Lor li s-au alăturat și câțiva „instituționali“, precum PortfoLion, Day One Capital, și investitori prin intermediul platformei SeedBlink.
Apropo de primul unicorn cu origini locale, în primăvară, când Dawn Capital intra în acționariatul FlowX.ai, TechCrunch amintea că runda A de la UiPath a fost de până în 30 de milioane de dolari, tocmai pentru a sublinia magnitudinea sumei (35 de milioane de dolari). În paranteză fie spus, lui Iacob nu îi plac comparațiile și nu are „unicorni“ în limbaj.
Time is now
Dând filmul înapoi, Iacob, alături de doi foști membri din echipa Qualitance, proiectul care l-a consacrat în business, a pus bazele FlowX.ai în plină pandemie, în 2020. Este vorba despre Radu Cautiș și Șerban Chiricescu. Poate nu era neapărat cel mai bun moment, dar merge pe principiul „time is now“ și crede că aproape de fiecare dată se vor găsi motive pentru a amâna lucrurile. Tehnologia propriu-zisă a fost inventată și dezvoltată în cadrul Qualitance. „La un moment dat ne-am dat seama că stăm pe o chestie care e extraordinar de puternică și care rezolvă o problemă uriașă în industrie, iar atunci am decis să facem spin-off cu businessul acesta“, detaliază Ioan Iacob.
Compania de consultanță în transformare digitală Qualitance, pe care Iacob și Radu Constantinescu au fondat-o în urmă cu peste 15 ani, a fost preluată anul acesta de francezii de la Alten – un jucător din același domeniu. De altfel, Iacob se desprinsese cu totul de primul său proiect important, care avea clienți de talie globală (IKEA, News Corp sau Johnson & Johnson) în momentul în care a creat FlowX.ai.
Până la urmă, de ce este FlowX.ai atât de apreciată de investitorii de toate felurile? În principiu, start-upul oferă companiilor mari o platformă software care le ajută să-și eficientizeze fluxurile de operare și să creeze aplicații mult mai ușor și mai repede decât dacă ar face asta cu propriile mijloace. E bine știut faptul că organizațiile mari sunt greoaie și implică în proiecte echipe mari. CEO-ul FlowX.ai spune că, până acum, soluția sa a „salvat“ sute de milioane de dolari clienților săi, prin economie de timp și resurse.
De asemenea, inteligența artificială a fost de la bun început în centrul produsului, cu mult înainte ca AI să devină tendința generală în tech. Acesta este și unul dintre avantajele sale, pentru că nu a fost nevoită să integreze forțat AI, așa cum au făcut majoritatea companiilor care au vrut să se urce pe val. Produsul este dezvoltat de peste un deceniu, de pe vremea Qualitance.
Din SUA către SUA
În acest moment, principalii săi clienți vin din sectorul bancar. Câteva exemple ar fi BNP Paribas, Banca Transilvania, Alpha Bank și OTP. Acum, clienții străini generează peste 50% din venituri – un subiect tabu și acesta. Tot TechCrunch, care citează PitchBook, arăta imediat după anunțul investiției de 35 de milioane de dolari că veniturile companiei ar fi fost de 1,55 milioane de dolari în 2022, înregistrând o creștere de peste 700% față de anul anterior.
CuPentru a înțelege și mai bine „X“-ul din denumire, Iacob crede că produsul FlowX.ai se poate potrivi, fără probleme, și în alte industrii (apărare, servicii medicale private) sau în sectorul public. Și chiar există discuții pentru a aduce clienți din aceste domenii.
Care va fi însă deznodământul? Se va lista până la urmă la bursă, după modelul altor start-upuri cu tehnologii inovative? În acest moment nu există vreun scenariu pentru un asemenea eveniment. Oricum, orice ar fi, cel mai probabil va fi aleasă piața de capital americană. Din mai multe motive. În primul rând, compania este înregistrată în Statele Unite. Pe de altă parte, investitorii mari cu apetit pentru astfel de tehnologii se află peste Ocean. Ca o notă de subsol, până de curând, piața ofertelor publice inițiale (IPO) din SUA a fost anchilozată. Iar cauzele se știu.
„Nu am vrut să construim o companie pe care să o optimizăm pentru investment, pentru a ridica bani, ci un business robust“, explică antreprenorul. Toată energia este orientată către îmbunătățirea produsului și creșterea forței de vânzări și de marketing. De altfel, o bună parte din banii atrași în primăvară vor merge către consolidarea punctelor de vânzări din Marea Britanie și din Statele Unite. În cele două birouri vor lucra în jur de 10 oameni. Toată organizația va avea, peste câteva luni, circa 60 de angajați – diferența reprezentând-o programatorii din România.
Tehnologie și magie
Absolvent de Politehnică – el însuși a scris cod până acum șase-șapte ani –, Iacob e într-o relație de iubire cu produsul său: „Am rămas șocat când colegii mei mi-au arătat ce pot să construiască“. Iar unul dintre citatele sale preferate poartă semnătura lui Arthur C. Clark: „Orice tehnologie suficient de avansată nu e cu nimic diferită de magie“.
Dimensiunea nu e un țel în sine. E adeptul organizațiilor mici, cu „oameni extraordinari“, capabili să se construiască mai bine și mai mult decât corporațiile. Problema este că investitorii financiari au o altă perspectivă. Oricât de îndrăgostiți ar fi de produs, trebuie să-și recupereze investiția (cu un câștig, de preferat), la un moment dat.
Cât de eficient va fi fluxul banilor atrași de FlowX.ai e o chestiune pe care doar timpul o va lămuri.
Acest articol a apărut în numărul 173 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly