Cu o experiență de mai mulți ani în industria turismului, Amalia Ștefan dezvoltă astăzi un software menit să faciliteze munca hotelierilor
Cu o experiență de mai mulți ani în industria turismului, Amalia Ștefan dezvoltă astăzi un software menit să faciliteze munca hotelierilor. Care sunt perspectivele odată cu încheiere pandemiei?
Pentru a putea vorbi astăzi despre viitorul industriei hoteliere, trebuie mai întâi să ne uităm în trecut. „Izbucnirea SARS (sindromul respirator acut sever, n.r.) a avut un impact semnificativ asupra industriei turismului din cauza restricțiilor de călătorie și a anulărilor de rezervare. Deși răspândirea a fost rapidă și a ținut 4 luni, piața turistică s-a redresat în 18 luni, iar recuperarea completă a durat peste 24 de luni. Destinații precum Thailanda au fost în cădere liberă din martie până în iulie“, începe Amalia Ștefan (36 de ani) o paralelă între actuala pandemie de COVID-19 și epidemia din 2003, care s-a răspândit atunci îndeosebi în regiunea Asia-Pacific, provocând perturbări pe scară largă.
De această dată, consideră antreprenoarea, „dacă hotelurile sezoniere vor trece mai repede peste hop și se vor redeschide în vară, cele de business din marile orașe își vor reveni mai greu, în funcție de cât de afectată va fi economia“.
Privind din acest unghi, TravelBook Consulting – cel mai nou proiect al Amaliei Ștefan pe acest segment, lansat la începutul anului în urma unei investiții de 120.000 de euro – ar putea fi un răspuns la multe dintre problemele investitorilor în hoteluri.
La fel ca în sport
Fostă sportivă de performanță, multiplă vicecampioană europeană la arte marțiale, Amalia Ștefan aplică astăzi în propriul business toate lecțiile învățate în cei 14 ani de sport. „Sportul te disciplinează. Ai momente când ești la pământ și trebuie să te ridici. La fel se întâmplă în business“, declara aceasta anul trecut, în timpul primului său interviu cu NewMoney.
Tot atunci vorbea și despre un alt proiect al său, Juvo Hospitality, un software de gestiune hotelieră dezvoltat împreună cu grupul american Vertical Booking, printr-o investiție inițială de aproximativ 500.000 de euro, despre care spune acum că a fost foarte bine primit de hotelierii de pe mai multe continente, mai ales în Marea Britanie și în Africa de Sud. Răspunsul pozitiv al pieței a determinat-o să lanseze un nou proiect, TravelBook Consulting, „un software construit foarte mult pe inteligența artificială, dedicat clientului final“, în esență fiind vorba despre o afacere care are la bază patru piloni: „tehnologie, revenue management, marketing și recrutare“.
În urmă cu trei ani, la Târgul Internațional de Turism de la Berlin, antreprenoarea l-a cunoscut pe Lefteris Sergidis, fondatorul companiei britanice TravelBook Group, cu o experiență de peste două decenii în piață. De altfel, software-ul pe care ea îl dezvoltă este integrat la nivelul platformei acestei companii și se vinde la nivel internațional. „Atunci i-am arătat (lui Lefteris Sergidis, n.r.) cum văd eu viitorul industriei hoteliere. A fost impresionat de viziunea mea și astfel am decis să dezvoltăm împreună softul TravelBook Consulting pentru industria hotelieră globală. În acest moment, lucrăm cu 400 de hoteluri la nivel internațional. În România suntem încă la început, dar am lansat Smart Booking Engine-ul pentru Phoenicia Hotels“, detaliază Amalia Ștefan. Ca vânzări, aceasta estimează în primul an venituri de 170.000 de euro, cu o pondere de 80% din departamentele de marketing și recrutare.
Cum funcționează acest soft? În primul rând, explică Amalia Ștefan, „începem cu site-ul hotelului, unde integrăm Smart Booking Engine, dar asigurăm totodată și legătura dintre hotel și canale de distribuție B2B sau B2C, printr-o conexiune de channel manager“. Apoi, continuă ea, „integrăm și dezvoltăm unelte de marketing pentru a ne asigura că experții noștri pot avea contact în timp real cu situația businessului și pot propune rapid campanii de promovare“. Și, nu în ultimul rând, se ocupă de partea de recrutare. „De exemplu, putem ajuta hotelierii cu personal bine pregătit în hoteluri mari precum cele din Dubai, Qatar, Abu Dhabi.“
La final, când fiecare hotel își va face calculele, Amalia Ștefan promite costuri operaționale mai mici. Practic, „având mult mai puțin de lucru în back-office, personalul va dedica mai mult timp optimizării serviciilor pentru oaspeți“. Un alt avantaj îl reprezintă „gestionarea dintr-un singur loc a disponibilității, tarifelor, rezervărilor și a e-mailurilor“. Toate acestea vin la pachet cu un abonament care începe de la aproximativ 200 de euro pe lună. Pe plan local, dacă e să ne raportăm la numărul unităților de cazare înregistrate – cu peste 7.000 de hoteluri care au de la 50 de camere în sus –, potențialul de dezvoltare este semnificativ.
În echilibru
Care sunt măsurile pe care Amalia Ștefan crede că ar trebui să le ia hotelierii ca să-și minimizeze pierderile? În primul rând, după o revizuire atentă a planului strategic de urgență, este esențial ca „aceștia să creeze un portofoliu echilibrat de piețe-sursă pentru a reduce riscurile de pierdere a profitului și a ajusta strategia de prețuri în mod sensibil atunci când situația se schimbă“. Apoi, „cu un plan pentru asigurarea cash flow-ului, cum ar fi controlul costurilor, împreună cu investițiile în oportunități viitoare prin formarea personalului și posibile modernizări ale proprietăților, hotelierii vor câștiga un avantaj competitiv atunci când piața se va recupera total“.
Potrivit unui raport dat recent publicității de London Business School, turismul este în momentul de față unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia de
COVID-19, în vreme ce Consiliul Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC) a avertizat că actuala criză amenință aproximativ 50 de milioane de locuri de muncă în sectorul global al turismului și călătoriilor, iar Asia este cel mai afectat continent.
„Deși răspândirea COVID-19 are un impact direct asupra rezervărilor viitoare ale multor hotelieri, astfel de încetiniri pot fi un moment bun pentru pregătirea oamenilor și pentru revizuirea planurilor de investiții. Cât despre noi, ținând cont de această perioadă, vrem să oferim consultanță gratuită hotelierilor“, punctează Amalia Ștefan.
Atrasă de tot ce înseamnă tehnologie, aceasta a mai lansat de curând, în parteneriat cu Mara Eliza Barza, antreprenoare în industria comunicării și designer de interior, startupul Remote Stories, primul proiect online din România prin intermediul căruia se promovează complet conceptul remote work (munca de la distanță, n.r.) și beneficiile activității profesionale de la distanță atât pentru companii, cât și pentru angajați sau freelanceri. „Sunt șase ani de când lucrez remote și știu din experiență că este nevoie de o perioadă de acomodare la noul stil de lucru astfel încât să-ți găsești ritmul și să devii din ce în ce mai productiv“, spune și Mara Eliza Barza despre acest alt drum în care Amalia Ștefan se implică astăzi în paralel cu cel din domeniul hotelier.
Acest articol a apărut în numărul 89 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper