Revista

Rețeaua de florării Magnolia continuă să investească în magazine noi și face planuri pentru expansiunea internațională

Viitorul rețelei Magnolia sună bine: dezvoltarea prin magazine noi de flori și investiții în digitalizare, care ar urma să faciliteze extinderea internațională, sunt astăzi pe lista antreprenorului Gabriel Molnar.

Pentru Magnolia, prima parte a anului 2024 a fost și despre cer­titudinea lansării unor magazine fizice noi în România, după un 2023 care, printre altele, a punctat finalizarea proce­sului de preluare a companiei FlorideLux.ro. Dar planul lo­cal nu este singurul vizat de Gabriel Molnar (51 de ani), cofondator al businessului Magnolia, acesta uitându-se și către alte țări din Europa.

Cu afaceri la nivel de grup de 84 de milioane de lei (circa 17 milioane de euro) anul trecut, antreprenorul estimează un plus de 10% în 2024, într-o piață „extrem de provocatoare“, evaluată de specialiști la peste 2,5 miliarde de lei (în jur de 500 de milioane de euro).

SFERTUL DE VEAC

Povestea Magnolia a început în 1997, cu un magazin fizic de 12 metri pătrați, în Bistrița. În 2001 a urmat deschiderea primei florării online din România, într-o perioadă în care comerțul electronic era mai degrabă un concept exotic. Investiția inițială a fost de aproximativ 3.000 de mărci, echivalentul a 1.500 de dolari, iar afacerea nu a avut un model anume de dezvoltare. De fapt, din câte măr­tu­risește Gabriel Molnar, s-a inspirat doar din cărți, pentru că pe atunci „nu exista o tradiție“, ceva care să te învețe cum să faci comerț cu flori.

Încă de la început, Magnolia a fost dezvoltată în familie, împreună cu soția sa, Ioana. Iar dacă primii ani s-au dovedit mai dificili, cu multă muncă în spate, odată ce s-au închegat lucrurile, strategia de extindere a devenit foarte clară pentru familia Molnar. Astăzi, businessul Magnolia este integrat într-un grup care cuprinde atât rețeaua de florării, cât și alte acti­vități specifice, aflându-se în topul celor mai mari companii din industria românească a florilor.

La finalul anului trecut, rețeaua de florării Magnolia nu­măra 21 de magazine (puncte de lucru) și 4 francize, în Bucu­rești și în marile orașe din țară. „În general, suntem pre­zenți în malluri, dar avem și câteva magazine stradale. (…) Referitor la noi puncte, în 2024 vorbim despre un maga­zin la Brașov, lansat în această perioadă, și de încă unul la Cluj, despre care nu știm încă o dată exactă a lansării, deoa­rece îl construim de la zero, cu tot cu clădire“, detaliază Ga­briel Molnar. Conform spuselor sale, există și un proiect nou pentru deschiderea unui magazin mai mare în București, tot un greenfield, dar dezvoltarea lui depinde de cât de repede se vor obține autorizațiile, avizele etc.

Investiția pentru o deschiderea unui magazin nou într-un mall, de exemplu, variază între 70.000 și 100.000 de euro, în funcție de suprafață și de dotările necesare. „Avem cereri și pentru francize, câteva pe lună, dar deocamdată nu le pu­tem da curs. E un proces mai complex“, punctează antreprenorul.

NIVELUL URMĂTOR

Din totalul afacerilor Magnolia, în jur de o treime înseamnă vânzările din online, cu propriul maga­zin din .ro, iar jumătate din comenzile generate pe acest seg­ment sunt ale românilor stabiliți în străinătate (Spania, Italia, Anglia etc.), care accesează platforma pentru a le trimite flori celor dragi din țară.

Pentru expansiunea businessului în plan extern, Gabriel Molnar are în vedere un proiect de digitalizare cu fonduri eu­ropene. „Internaționalizarea este pe listă. Dacă reușim să facem pasul acesta (cu proiectul pe fonduri europene, n.r.), vom ieși în internațional cel puțin în online, vizate fiind țări din Europa. Avem multe planuri“, subliniază el. Cât ar însemna ca investiție? „Ca să fim semnificativi sau să contăm acolo, ar trebui să trecem de un milion de euro“, răspunde an­treprenorul.

Astăzi, bonul mediu de cumpărături în florăriile Magnolia este de 350 de lei (70 de euro), iar în zilele dedicate, cum ar fi de exemplu 8 martie, sumele pot crește spectaculos. Ca idee, anul acesta, de Ziua Femeii, s-au făcut peste 10.000 de livrări într-o singură zi. Pentru a putea răs­punde acestei ce­reri compania a pregătit 250.000 de lalele și 150.000 de frezii, flori care simbolizează primăvara.

Potrivit unui studiu despre piața de flori din România, rea­lizat de compania de consultanță Frames, de 1 martie și 8 martie, florăriile din România s-au pregătit pentru vânzări estimate la aproape 40 de milioane de euro, cu peste 2,5 milioane de buchete vândute în cele două zile festive. Sursa citată a mai arătat că firmele din domeniul comerțului cu amănuntul au raportat pe segmentul florilor un câștig net de peste 200 de milioane de lei (40,5 milioane de euro) în 2023, comparativ cu 150 de milioane de lei (30,3 milioane de euro) în 2022.

Care este sursa florilor comercializate pe piața locală? Gabriel Molnar spune că, în cazul României, atunci când ne referim la „industria aceasta de flori tăiate“, vorbim de fapt despre un business care „nu prea merită a fi făcut“. De ce? „Ca să ai o producție constantă, trebuie să le crești într-o seră, pe care o încălzești iarna, iar costurile cu utilitățile sunt foarte mari. Drept urmare, dacă luăm ca exemplu trandafirii – în majoritate –, aceștia sunt aduși din Columbia și Ecuador, pentru că acolo nu mai încălzești. Și se produc la altitudini mari, la peste 2.000 de metri, unde temperatura e oa­recum constantă. În privința lalelelor, știm cu toții că vin din Olanda“, punctează antreprenorul.

PROCESUL DE INTEGRARE

Compania lui Molnar a cum­părat în 2022 FlorideLux.ro de la antreprenorul Marius Dosinescu. Procesul de supervizare a integrării în noul business s-a finalizat anul trecut. Afacerea lui Dosinescu ajunsese la un rulaj de circa 1,5 milioane de euro în 2021, comenzile zil­nice fiind de ordinul sutelor, iar în perioada sărbătorilor specifice lunilor februarie și martie ajungând chiar la câteva mii, cu o medie anuală a clienților recurenți de 35.000 și a unui bon de comandă de 40 de euro.

„Noi am preluat partea de online și un număr de angajați, însă, timp de un an, fondatorii businessului au rămas alături de noi în managementul companiei. Nu se poate spune că nu­mărul total de personal a crescut semnificativ prin această achiziție, întrucât ne dorim să creștem productivitatea personalului nostru. Acum suntem peste 200 de persoane active sub umbrela celor două branduri“, spunea Gabriel Molnar în vara anului trecut.

FlorideLux.ro a început ca un proiect intern al agenției Avantaj Net, dezvoltat de la zero. Investiția inițială în dezvoltarea platformei propriu-zise și cumpărarea primelor mașini folosite la livrarea comenzilor a fost de aproximativ 15.000 de euro, ajungând în cele din urmă la un total de aproximativ 30.000 de euro. „În 2004 a fost lansată și, treptat, a devenit businessul principal, agenția rămânând în secundar, ca suport tehnic pentru FlorideLux.ro. Noi ne-am dezvoltat in­­tern toată metodologia de poziționare pe motoare de cău­tare, propriile unelte. Tot timpul ne-am bazat pe motoare de căutare, era important să ne poziționăm pe primele locuri în Google“, povestea Marius Dosinescu într-un interviu pentru NewMoney, în urmă cu un an.

La fel ca Magnolia, și FlorideLux.ro s-a dezvoltat treptat, în 2019 (înainte de pandemie) fiind șapte florării în franciză, plus două florării tip atelier (în Ploiești și în Constanța), folo­site mai mult drept centru de distribuție. „La momentul când am făcut tranzacția cu Magnolia, noi nu mai aveam nicio florărie în franciză, strict pe motivul rearanjării sistemului de franciză și al reorientării către alte tipuri de spații, către alte orașe.

Practic, a fost un sistem care nu a funcționat la performanța pe care noi ne-o doream“, mai povestea Dosinescu în același interviu. Indiferent cum vor evolua lucrurile în piața florilor din România, integrate astăzi complet în ace­lași business, Magnolia și FlorideLux.ro sunt părți ale unui plan de dezvoltare care vizează nu doar segmentul local, ci și pe cel internațional.

Senica Micu

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.

Recent Posts

Se pregăteşte totuşi retragerea lui Joe Biden din cursa pentru Casa Albă? Cine îi va lua locul

Surse din interiorul echipei de campanie a lui Joe Biden, de la Casa Albă şi…

8 ore ago

Consiliul Concurenţei a actualizat platforma online Monitorul Preţurilor

Consiliul Concurenţei a actualizat platforma online Monitorul Preţurilor, oferind utilizatorilor o secţiune dedicată produselor cu…

8 ore ago

Rezultatele dezastruoase la Evaluarea Națională 2024 – cele mai slabe din ultimii ani!

La Evaluarea Națională din acest an 74,4% dintre elevi au obținut medii mai mari sau…

9 ore ago

Se închide circulația pe Valea Oltului (DN7) timp de o lună

Circulaţia pe Valea Oltului va fi închisă între 8 iulie şi 9 august, pe perioada…

10 ore ago

Elon Musk va deschide prima investiţie Tesla de la zero în Bucureşti

Elon Musk va deschide un showroom Tesla în zona de nord a Capitalei. Primul centru integrat…

12 ore ago

SONDAJ. 2 din 3 români îşi vor petrece concediul în ţară în 2024

2 din 3 români declară că îşi vor petrece concediul de vară în România, iar…

13 ore ago

Acest website folosește cookies