Cristian Doru Barin, fondatorul Ohvăz, este convins că businessul său poate crește spectaculos, la o cifră de afaceri de șase-șapte milioane de euro
În așteptarea unui exit către un jucător local din zona ready-to-eat, Cristian Doru Barin, fondatorul Ohvăz, este convins că, prin câteva mișcări-cheie, businessul său poate crește spectaculos, la o cifră de afaceri de șase-șapte milioane de euro.
După ce a intrat pe profit în 2023, start-upul românesc Ohvăz – axat pe producția și vânzarea de produse alimentare cu ingrediente exclusiv naturale – își face planuri pentru noi investiții și creșterea afacerii. „Cred că Ohvăz poate ajunge la șase-șapte milioane de euro într-un timp foarte scurt, cu ajutorul unei firme mari în spate“, spune astăzi Cristian Doru Barin, fondator și director general al companiei.
Ohvăz a înregistrat o creștere cu aproape 47% a cifrei de afaceri în 2023, până la 720.000 de euro, iar pentru anul în curs, antreprenorul își propune vânzări de 1,2-1,5 milioane de euro, motorul principal al creșterii fiind segmentul online.
În perspectivă, odată cu evoluția businessului, obiectivul lui Barin este un exit complet către un jucător local care fie activează pe zona de ready-to-eat, fie vrea să dezvolte cu acest specific.
„Ce mâncăm astăzi?“
Înființat în noiembrie 2018, în București, Ohvăz a reușit să-și creeze propria nișă pe piața alimentelor sănătoase din România, prin produse fabricate în laboratorul propriu, pe baza unor rețete care combină ingrediente precum ovăz, chia, granola, migdale, unt de arahide, miere, fructe și altele. Investiția în primul an a fost de 80.000 de euro.
„Inițial voiam să fim prezenți în toate centrele comerciale din București. Am început cu Mall Promenada și am negociat cu alte două locații. La mijlocul anului 2019 am decis să pivotăm către online și HoReCa. Ulterior am hotărât că online-ul este cea mai bună opțiune pentru noi“, spune Cristian Doru Barin.
Înainte de Ohvăz, între 2013 și 2018, antreprenorul a avut o firmă de aplicații Android și își amintește că, în perioada respectivă, împreună cu echipa sa de lucru, se confrunta des cu deja clasica întrebare: „Ce mai mâncăm astăzi la birou?“. Și cum ceea ce comandau nu se potrivea deloc unui stil de viață sănătos, Barin a început să caute soluții, până când a luat decizia să lanseze un business care să corespundă așteptărilor sale în materie de alimentație. Așa a apărut Ohvăz.
Între provocările cele mai mari pe care le-a avut, acesta punctează educarea pieței, găsirea unui mod rapid de transportare a ambalajelor de sticlă la rece (în 24 de ore în toată țara) sau optimizarea producției într-o nișă pe care nu exista niciun fel de experiență anterioară. De altfel, definește această nișă ca fiind „deosebit de grea“, prin prisma faptului că este dificil să educi publicul cu privire la un produs pe care românii, istoric vorbind, nu l-au consumat.
„Se poate observa asta și din lipsa de competiție în acest segment. (…) Totodată, opțiunile de transport refrigerat în România sunt foarte limitate sau vin cu prețuri exorbitante“, continuă antreprenorul.
În momentul de față se concentrează pe creșterea cifrei de afaceri și consideră că segmentul online are cel mai important rol pentru atingerea acestui scop. Compania a avut în 2022 o pierdere de 46.000 de euro, iar în 2023, conform ultimelor estimări, a înregistrat un profit în jur de 30.000 de euro. La finalul anului trecut, comanda medie era de 149 de lei, în creștere cu 12% față de 2022.
„Consider că principala creștere va avea loc în online, acolo unde cashflow-ul este net superior, iar marja de profit este una mult mai sănătoasă. Concret, ne vom concentra să scădem costul de achiziție al unui client, să creștem comanda medie, dar și să îmbunătățim recurența. (…) Prin magazinul online realizăm circa 60-70% din vânzări“, detaliază Barin, explicând că nu crede în magazine fizice proprii. De ce?
„Fiindcă mă plimb mult prin București și observ cât de dificilă este situația. Văd investiții foarte mari în design și decor, dar rata de faliment pe bulevardele principale este imensă. Cu excepția câtorva locații deosebite, nu scalăm brandul Ohvăz prin brick & mortar (punct de vânzare cu amănuntul cu o locație fizică, n.r.). Cred că ajută să fim prezenți în marile rețele de magazine și să ne alegem cu mare atenție partenerii de tip brick & mortar, deoarece rata de încasare a facturilor este foarte mică, iar noi nu avem capacitatea sau intenția de a dezvolta o echipă de vânzări pentru genul acesta de colaborări.“
Astăzi, compania este prezentă în rețeaua de retail Kaufland, cu produsul granola Ohvăz, 3 SKU-uri (unități de stocare), purtând discuții cu cele mai mari lanțuri de magazine pentru posibile parteneriate. Totodată, „suntem prezenți în câteva zeci de magazine de genul RealFoods sau Handsome Monk“.
O producție mai mare
Antreprenorul plănuiește și mărirea capacității de producție în spațiul actual, cu câteva utilaje-cheie, însă așteaptă „aprobarea sporului de putere“, adică o creștere față de puterea aprobată prin avizul tehnic de racordare la rețeaua de energie electrică.
„Am făcut această cerere de mărire a puterii instalate în spațiul actual de peste doi ani. (…) Avem un spațiu de producție mic, de circa 200 de metri pătrați, în sectorul 4 din București, însă prin acest spațiu putem atinge o cifră de afaceri de 1,2-1,5 milioane de euro. Ulterior atingerii acestui prag, putem evalua diverse opțiuni pentru mărirea capacității de producție. În eventualitatea unui exit, nu consider că spațiul de producție va cântări prea mult în ecuație. Cine va cumpăra Ohvăz va avea resurse semnificativ mai mari pentru a investi într-un spațiu cu adevărat performant“, mai spune antreprenorul.
Ambalajul potrivit
La nivel de investiții, anul acesta urmează să fie achiziționat un stoc de aproximativ 50.000 de sticle de tip 100% RPET (recipiente fabricate 100% din plastic reciclat). De altfel, cea mai mare investiție va fi direcționată spre schimbarea ambalajelor de sticlă cu unele speciale, care să permită prelungirea valabilității produsului în mod natural. „Vorbim despre o investiție de 50.000-100.000 de euro, însă sunt mulți factori la mijloc ce țin de logistică, analize de laborator, parteneriate strategice și tot așa.“
Până acum, în Ohvăz s-au investit în jur de 350.000 de euro. De-a lungul timpului, compania a atras mai multe runde de finanțare, de la investitori precum SevenX Ventures (vehicul de investiții controlat de Iulian Cîrciumaru și Leonard Leca), Dan Oros (CEO Creatopy) și Marius Alexe (unul dintre cei mai activi investitori de retail de la bursă).
Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney