COVID-19 a avut un impact puternic asupra spațiilor de birouri din București. Scădere a cererii cu 45%
Piața spațiilor de birouri din București a fost afectată puternic de pandemia de COVID în primul semestru al anului 2020. Cererea a scăzut cu 45%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În plus, multe proiecte nu au reușit să fie gata la termen. Rata finalizării construcțiilor noi a scăzut cu 50%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Vestea bună este că dezvoltatorii nu sunt descurajați și construiesc în continuare. Până la finalul anului vor fi finalizate alte patru mari proiecte în zone precum Centru Vest, Barbu Văcărescu sau Floreasca. Nivelul chiriei pentru spațiile de birouri moderne din București a rămas stabil, 19 euro/mp/lună. Informațiile sunt prezentate în cel mai recent studiu realizat de Avison Young, cel mai mare broker imobiliar din Canada, cu birou și în România.
„Conceptul de ‘work from home’ (WFH), testat înainte de doar câteva companii, a devenit foarte popular în acest an al pandemiei. Deși chiriașii încă analizează efectele implementării acestui concept, se disting două puncte de vedere principale: companiile vor avea nevoie de același spațiu sau mai puțin din cauza WFH sau vor avea nevoie de același spațiu sau mai mult pentru a-și desfășura activitatea – ținând cont de distanțarea fizică”, este de părere David Canta, Managing Director Avison Young.
În raportul prezentat de Avison Young se mai arată că în primul semestru, stocul spațiilor moderne de birouri a ajuns la 3,22 milioane de metri pătrați, ceea ce înseamnă o creștere de doar 3% față de aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care specialiștii se așteptau la începutul anului la o cerere record pe acest segment. În prima jumătate a anului 2020 au fost finalizate șase proiecte de birouri cu o suprafață totală închiriabilă de 107,000 mp. Cei mai dinamici chiriași rămân companiile din sectorul IT&C, care acoperă 25% din cererea netă.
Care au fost cele mai importante proiecte ale anului 2020
Cele mai mari proiecte finalizate în semestrul I sunt: Ana Tower în zona de Nord, Globalworth Campus – clădirea C în Pipera Sud, respectiv cea de-a treia clădire a proiectului The Bridge, situată în zona de Centru Vest. În cea de-a doua jumătate a acestui an sunt programate pentru livrare spații noi de birouri care ocupă 94,000 mp. Cele mai multe se află în zonele Barbu Văcărescu – Floreasca și în Centrul Capitalei.
La finalul anului, piața spațiilor de birouri de birouri clasa A și B va fi de 3,3 milioane de metri pătrați. La finalul trimestrului al treilea urmează să fie finalizate proiectele Campus 6.2 & 6.3 al dezvoltatorului Skanska, în zona Centru Vest (20.000 mp, respectiv 18.000 mp), One Tower (One United Properties) în zona Barbu Văcărescu – Floreasca (24.000 mp) și Mincu Offices, zona CBD (4.200 mp). La finalul anului este preconizată finalizarea unui alt proiect important, Globalworth Square (Globalworth), tot în zona Barbu Văcărescu – Floreasca (28.000 mp).
Pentru anul viitor sunt anunțate proiecte de birouri cu o suprafață închiriabilă de aproximativ 250,000 mp, cele mai active zone fiind și Barbu Văcărescu – Floreasca office hub și zona de Centru, unde vor fi construite jumătate din aceste spații.
Cererea de spații de birouri, în scădere
Și cererea totală de spații de birouri s-a aflat într-un trend descendent, înregistrând o scădere puternică din cauza pandemiei: 112,000 mp, cu 45% mai scăzută în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Cererea netă reprezintă 72,000 mp cu tranzacționați (aproximativ 65%) și este împărțită între cerere nouă (71%) și relocări în interiorul stocului de spații de birouri moderne (29%). Comparând structura cererii noi înregistrate în S1 2020 cu situația din S1 2019, suprafața închiriată de companiile interesate să deschidă noi operațiuni în România a scăzut cu 80%. Pe de altă parte, au crescut cu 9% relocările din spații de birouri vechi, precum vile sau apartamente, în spații de birouri moderne.
Zonele preferate de cei care caută spații de birouri noi
Zona de Centru Vest rămâne preferată companiilor interesate de spații de birouri noi, atrăgând o treime din volumul cererii nete înregistrate în București în prima jumătate a acestui an, urmată de zona de Nord (18%) și zona de Sud (13%).
În același timp, tranzacțiile de renegociere au însumat 39,500 mp, cu 25% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mare parte a spațiilor pentru care s-au renegociat termenii contractuali se regăsesc în zona de Centru Vest și în zona Piața Presei Libere – Expoziției.
Cei mai dinamici chiriași ai primului semestru au continuat să fie companiile din sectorul IT&C, cu 25% din cererea netă, urmați de companiile din Finance/Banking/Insurance (21%) și cele din domeniul Serviciilor Profesionale (17%). Cele mai mari tranzacții de închiriere derulate de aceste companii au fost cele de renegociere și relocările din spații vechi în spații modern de birouri.
Crește rata de neocupare
Rata generală de neocupare a spațiilor de birouri moderne din București la finalul S1 2020 este de 9,8%, cu 80 de puncte procentuale mai ridicată față de finalul anului 2019. În total sunt 315,000 mp de spații de birouri disponibile pentru închiriere, cea mai mare parte a acestora (23%) aflându-se în zona Pipera Nord.
De partea cealaltă, Zona de Sud are o rată de neocupare aproape de zero, iar cele mai mici rate de neocupare se înregistrează în Barbu Văcărescu – Floreasca (3,5%), Zona de Vest (3,8%) și Piața Presei Libere – Bd. Expoziției (6%) și zona de Centru Vest (13%).
„Rata generală de neocupare a spațiilor de birouri moderne ar putea să crească în continuare, dacă ținem cont de faptul că în prezent sunt în construcție spații de birouri de aproximativ 345,000 mp cu dată de finalizare până la finalul anului viitor”, apreciază David Canta, Managing Director Avison Young.
Fondată în 1978 în Toronto, Canada, Avison Young este una dintre companiile de Real Estate cu cele mai rapide ascensiuni la nivel mondial și continuă să se extindă global, având în momentul de față peste 37 de milioane de metri pătrați sub management. Compania are o structură colaborativă, fiind deținută și administrată de directorii săi. În cadrul companiei activează peste 5,000 de profesioniști în Real Estate ce oferă servicii profesioniste de consultanță imobiliară, centrate pe clienți, în peste 100 de birouri din 15 țări, printre care și Canada, SUA, Mexic, Marea Britanie, Germania sau România.