Controverse privind publicitatea digitală – giganţii din social media, acuzaţi de „supraveghere în masă”
Un studiu efectuat de-a lungul mai multor ani arată că giganţii din domeniul social media practică „supravegherea în masă” pentru a capitaliza datele personale ale utilizatorilor de internet.
Un raport al Autorităţii americane pentru Concurenţă (FTC), citat de AFP, a stabilit că aceste companii au colectat cantităţi importante de date, uneori prin intermediul operatorilor de date cu caracter personal, şi că pot păstra respectivele informaţii o perioadă nelimitată de timp.
„Acest raport pune în lumină modul în care reţelele de socializare şi companiile de streaming video colectează o cantitate enormă de date personale şi le monetizează pentru multe miliarde de dolari”, a explicat într-un comunicat şefa FTC, Lina Khan, declarându-se „deosebit de îngrijorată de eşecul multora dintre aceste companii de a proteja copiii şi adolescenţii în online”.
Colectarea în masă a datelor utilizatorilor – profit vs viaţa privată
În multe dintre aceste companii, modelul economic, care implică recurgerea la publicitatea ţintită, încurajează colectarea în masă a datelor utilizatorilor, privilegiind profitul în detrimentul vieţii private, conform raportului.
„Lucrative pentru companii, aceste practici de supraveghere pot pune în pericol viaţa privată a oamenilor, ameninţându-le libertăţile şi expunându-i la o serie de rele, de la furtul de identitate la hărţuire”, afirmă şefa FTC, potrivit sursei citate de Agerpres.
Într-un mesaj ca reacţie la publicarea acestui raport, şeful Interactive Advertising Bureau (IAB), o organizaţie a companiilor din acest sector, s-a declarat „dezamăgit de faptul că FTC continuă să considere industria publicităţii digitale ca fiind implicată în ‘supravegherea comercială în masă'”.
David Cohen susţine că internauţii înţeleg că publicitatea ţintită le permite să profite de servicii online, care altfel nu ar fi gratuite sau ieftine.
Totodată, IAB a dat asigurări că susţine „cu fermitate” legea exhaustivă cu privire la confidenţialitatea datelor personale la scară naţională, a cărei respectare o solicită raportul.
Raportul se bazează pe solicitările trimise la sfârşitul anului 2020 către companii precum Meta, YouTube (Google), Snap, Amazon (pentru Twitch), ByteDance (TikTok) şi Twitter devenit între timp X.
Un purtător de cuvânt al Google, Jose Cataneda, a declarat pentru AFP că grupul său sa „are normele cele mai stricte în domeniul privind confidenţialitatea datelor”. „Nu vindem niciodată informaţii personale şi nu folosim informaţii sensibile pentru a difuza publicitate”, a dat asigurări el.