Consiliul Concurenței: Veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii trebuie direcționate către creșterea performanței rețelei feroviare

Veniturile din Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) pentru transportul feroviar de călători și marfă au crescut în 2023 față de anul anterior, iar acestea trebuie orientatecătre creșterea performanței rețelei feroviare, potrivit Monitorului Feroviar, o analiză a Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenței.

Bugetul total destinat finanțării infrastructurii feroviare a crescut cu 30,6%, în anul 2023 față de anul precedent, ca urmare a accesării fondurilor europene (+52%), sumelor alocate de la bugetul de stat (+6,7%) și a celor din surse proprii (+32,7%). Cu toate acestea, atractivitatea sectorului feroviar este scăzută, în continuare, pe fondul unor deficiențe precum viteza comercială redusă, lipsa de punctualitate a trenurilor, materialul rulant necorespunzător și managementul defectuos al traficului.

În acest context, CNSDF recomandă ca și veniturile din TUI, care au crescut cu aproximativ 11% pentru transportul feroviar de călători și cu 4% pentru transportul feroviar de marfă, să fie alocate pentru lucrări de reparație și întreținere a rețelei.

„Este prioritară atragerea finanțărilor necesare pentru investiții și direcționarea fondurilor pentru reabilitarea infrastructurii. Este adevărat, anul trecut, sectorul feroviar a atras mai mulți bani din fonduri europene, dar sumele trebuie folosite eficient pentru îmbunătățirea serviciilor oferite și, mai ales, este foarte important ca toate investițiile preconizate să fie finalizate respectându-se calendarul asumat”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

De asemenea, pentru a crește performanța industriei, CNSDF recomandă deschiderea pieței de transport feroviar de călători către proceduri de atribuire competitive a contractelor de servicii publice, atribuirea rutelor noi numai prin proceduri competitive, dar și asigurarea interoperabilității cu rețele feroviare din țările vecine, în special pe coridoarele de marfă.

În același timp, este necesară creșterea gradului de electrificare a rețelei și finalizarea proiectelor feroviare, în special a implementării Sistemului de telegestiune a energiei electrice, care va contribui la posibilitatea selectării, de către operatorii de transport feroviar, a furnizorului de energie electrică pentru tracțiune pe baze concurențiale și la reducerea costurilor cu dezechilibrele apărute între consumul planificat și cel realizat.