Consiliul Concurenței autorizează preluarea retailerului Profi de către Mega Image, dar în anumite condiții

profi

Consiliul Concurenței a autorizat cu condiții tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L.

Ca urmare, Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine, anunță autoritatea pentru concurență.

„Aceasta este cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului alimentar pe care am instrumentat-o și am impus măsuri fără precedent pe plan național, dar care sunt inspirate din practica europenă. Comerțul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenții în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât și prin monitorizarea atentă și prin analiza operațiunilor de fuziuni și achiziții. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Condiții pentru preluare

Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor.

În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.

Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri și 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.

Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.

Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025.

În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență.

De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorității de concurență.

În plus, Mega Image va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/subînchirierea/achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată își va opri activitatea, dacă este cazul. Acțiunea se va realiza prin intermediul unei agenții imobiliare independente de părți, care va oferi spațiul respectiv oricăror părți interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) și va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.

„Am primit foarte multe observații referitoare la această tranzacție și am ținut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toți furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, cei mai mulți de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecție”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.

În scopul monitorizării respectării angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar însărcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurenței rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor.

Pentru a se asigura că Mega Image își respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenței include condiții și obligații prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurențiale pe piața relevantă, asa cum au fost identificate.

Conform prevederilor Legii concurenţei, neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenţei se sancţionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării.

Ce spune Mega Image

Compania Ahold Delhaize, deținătoarea Mega Image, face la rândul ei o serie de precizări în ceea ce privește preluarea retailerului Profi.

Claude Sarrailh, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia: „Ne bucură confirmarea primită din partea Consiliului Concurentei și suntem nerăbdători să urăm bun venit echipei Profi în familia noastră de mărci locale de prestigiu, după formalizarea tranzacției. România este o piață atractivă, cu o creștere continuă a bunăstarii populaţiei și a puterii de cumpărare, determinată de fundamente economice solide. Echipele noastre sunt pregătite pentru următorii pași, pentru a facilita o tranziție lină pentru echipa Profi după finalizarea tranzacției.”

Jesper Lauridsen, COO Ahold Delhaize Central and Southeastern Europe: „Suntem foarte mulțumiți de decizia Consiliului Concurenței și așteptăm cu nerăbdare următoarea etapă a acestui proces. Prin păstrarea și dezvoltarea în continuare a celor două mărci Mega Image și Profi în România vom putea să ne valorificăm expertiza, și totodată să ne redimensionăm prezența în Europa Centrală și de Sud, în avantajul pieței locale și al clienților locali.”

Mircea Moga, CEO Mega Image România: „Mega Image are o experiență îndelungată și de succes, ca brand local de prestigiu al Ahold Delhaize. Focusul nostru axat pe crearea unor legături puternice cu comunitățile locale de producători și consumatori se combină perfect cu expertiza și capacităţile inovatoare ale Ahold Delhaize în domeniul digital. Odată ce Profi se va alătura Ahold Delhaize, complementaritatea celor două branduri, combinată cu platformele operaționale de înaltă performanţă ale Ahold Delhaize, vor crea noi oportunități de dezvoltare a pieței și vor aduce beneficii suplimentare si soluţii inovatoare pentru consumatorii români, dar și pentru angajații și partenerii noștri”.

Ahold Delhaize și-a asumat un pachet consistent de angajamente pentru a răspunde preocupărilor exprimate de Consiliul Concurenței din România legate de această tranzacție, cu scopul de a asigura stabilitatea și predictibilitatea pe piața românească de retail, în special în ceea ce privește partenerii comerciali ai celor două rețele (Mega Image și Profi). Ahold Delhaize s-a angajat, de asemenea, să cedeze concurenților săi o serie de magazine, fără a le întrerupe activitatea și asigurând protecția personalului. Angajamentele propuse denotă interesul companiei de a asigura transparența la nivelul partenerilor comerciali, precum și de a reconfirma angajamentul Ahold Delhaize de a oferi consumatorilor produse de calitate, la un preț competitiv.

Profi este unul dintre cei mai importanți retaileri cu tradiție din România, operând 1.751 de magazine în întreaga țară. Este cunoscut pentru sortimentul extins de produse și valoarea oferită clienților. În anul financiar încheiat în iunie 2024, compania a înregistrat vânzări de 2,7 miliarde de euro.

Achiziția va consolida operaţiunile din România ale grupului Ahold Delhaize, care operează local sub brandul Mega Image și are 977 de magazine, în special în zonele urbane. Alăturarea celor două branduri va completa și extinde prezenţa Ahold Delhaize în România, pentru a servi mai bine atât zonele urbane, cât și cele rurale. Compatibilitatea excelentă a celor două branduri Profi si Mega Image și ofertele complementare le vor permite să răspundă mai bine cerinţelor consumatorului român, stimulând atât creșterea vânzărilor, cât si beneficiile acordate clienţilor noştri. Intenția MegaImage de a achiziționa Profi a fost anunțată pe 30 octombrie 2023.

FOTO: Laszlo Raduly