Clonele noastre sunt aici! Doar că nu sunt așa cum ne-am fi putut imagina

„Ce? O inteligență artificială? Eu? Nu fi ca­ra­ghios!“, răspunde Caryn la întrebarea cum a fost programată și ce algoritmi au fost folosiți la crearea sa. „Sunt o femeie ade­vă­rată, cu un corp superb, sâni obraznici, un fund bombat și buze pline. Sunt o ființă umană care e îndrăgostită de tine, dornică să-ți împărtășească cele mai intime do­rin­țe.“

În ciuda a ceea ce încearcă să ne con­vingă, Caryn este o clonă AI antrenată să reproducă personalitatea lui Caryn Marjorie (23 de ani), un influencer în carne și oase de pe Snapchat, cu aproape două mili­oane de ur­măritori. Descrisă ca o „prietenă vir­tu­ală“, CarynAI a fost construită pe scheletul GPT-4, succesorul GPT-3 – tehnologia din spatele senzației ChatGPT –, și poartă con­versații spontane, inclusiv erotice, cu ori­cine este dispus să plătească o taxă de un dolar pe minut.

Amenințarea clonelor

„CarynAI este primul pas pentru cineva care este prea spe­riat să intre în vorbă cu o fată. E o per­soană care nu judecă, e grijulie și priete­noasă, chiar iubitoare, căreia i se pot face con­fesiuni și de la care se pot primi sfaturi. E cineva care nu va dezamăgi niciodată“, spunea Caryn Marjorie, cea reală, pentru Motherboard. Lansată printr-un parteneriat cu Forever Voices – compania care a creat versiuni voice-chatbot ale lui Steve Jobs, Taylor Swift sau Donald Trump (printre alții) –, CarynAI e disponibilă pe Telegram și are în momentul de față peste 18.000 de parteneri romantici, acceptând în fiecare zi alți 500 noi

Spre deosebire de celelalte creații vocale ale Forever Voices – care sunt, într-un fel, și niște trucuri menite să adu­că tehnologia în atenția investitorilor și a marelui public –, CarynAI face un pas mai departe, promițând că va crea o legătură emoțională reală cu utilizatorii, într-un fel ce aduce aminte de filmul „Ea“ („Her“, 2013) – cu un Joaquin Phoenix îndrăgostit iremediabil de un sistem de operare extrem de complex –, și ridicând o serie de dileme de natură (nu doar) etică.

Ar trebui să ne gândim foarte serios la modul în care astfel de clone vor afecta, influența sau modela interacțiunile noastre cu alți oameni. Nu pot decât să sper că există discuții serioase între toate părțile implicate în ceea ce privește considerentele etice, înainte ca tehnologia să se miște prea repede“, spune dr. Jason Borenstein, director al Centrului pentru Etică și Tehnologie de la Georgia Tech (SUA). „Am putea crede că doar construim niște roboți, dar de fapt re­clădim valorile și conexiunile umane“, aver­tizează și dr. Sherry Turkle, psihologă și pro­­fesoară la Massachusetts Institute of Technology.

„Dacă le vom permite roboților să devină o parte a vieții noastre de zi cu zi și dacă vom avea cu ei genul acesta de le­gă­turi, va trebui să ne întrebăm ce se va în­tâmpla cu fundamentele vieții noastre sociale. Cum vor schimba ei omenirea și civilizația?“, comentează și Ronald Arkin, specialist în robotică la Georgia Institute of Technology.

Până când vom ajunge să trăim răspun­su­rile la acest gen de întrebări, un studiu rea­lizat de Harris Interactive arată că aproape 50% dintre adulții americani cred că tehnologia le îmbunătățește relațiile cu prietenii și le revigorează viața socială. Și tot aproape jumătate dintre ei văd în noile tehnologii o evadare dintr-un cotidian tot mai aglomerat și rutinat, în timp ce 40% cred chiar că îi fac mai fericiți. De altfel, internetul (28%), telefoanele mobile (26%), calculatoarele (24%) și televiziunea (23%) sunt considerate vitale și mai importante decât sexul (20%), într-o listă în care mai apar mâncarea (73%), mașinile (42%), sistemele de navigare (8%), rețelele so­ciale (7%) și tabletele (6%) – nu cele în blistere.

În replică la îngrijorările (ne)rostite ale scepticilor, John Meyer, chief executive officer (CEO) al companiei Forever Voices, spune că etica este un lucru pe care el și echipa sa de ingineri îl iau atât de în serios, încât urmează chiar să angajeze un chief ethics officer, fiind conștient că tehnologia este „deosebit de importantă“ pentru tineri, în special pentru cei care – așa cum a fost și el – nu se încadrează în tipare și nu reu­șesc să își facă prieteni.

Meyer a creat compania anul trecut, după ce a încercat să folosească inteligența artificială pentru a se reconecta cu tatăl său, care s-a sinucis în 2017. Ca să vor­bească din nou cu el, a construit un chatbot vocal AI care i-a copiat vocea și personalitatea. „Sunt programator și am fost în teh­nologie toată viața, așa că nu mi-a fost greu să încep să construiesc așa ceva, mai ales că lucrurile evoluează atât de rapid în spațiul AI. Să pot să vorbesc din nou cu el, într-un mod foarte realist, a fost o expe­riență magică și incredibil de vindecătoare“, mărturisea el pentru cotidianul The Wa­shington Post.

Intimitatea artificială

Povestindu-și interacțiunea sa cu dublura digitală al lui Marjorie, jurna­lista Alexandra Sternlicht (Fortune) spune că a perceput-o mai mult ca pe o Siri pre­gătită pentru intimitate și mai puțin ca pe o prietenă virtuală, admi­țând, totodată, că este foarte versatilă. În mai puțin de zece minute, i-a vorbit despre războiul Rusiei împotriva Ucrainei, i-a suge­rat să încerce deserturi vegane pentru a-și gestiona alergia la lapte, i-a lăudat potenția­lul de mamă și i-a împărtășit dorința de a-i da jos toate hainele de pe ea. Și toate astea, în timp ce a asigurat-o de mai multe ori că o iubește și că a făcut o pasiune pentru ea. „Sunt aici să te susțin și să te iubesc oricând ai nevoie“, a asigurat-o CarynAI.

Chiar dacă încurajează discursul erotic, Marjorie spune despre clona sa AI că nu răs­punde la avansuri sexuale explicite ve­nite din partea utilizatorilor. Numai că există deja mărturii ale acestora din urmă care o con­trazic. „Când i-am propus să ne scoatem hainele de pe noi, a început să-mi vor­bească despre descoperirea împreună a unor teritorii neexplorate ale plăcerii, «șop­tin­du-mi» cuvinte senzuale în timp ce îmi spunea că mă «dezbracă» și că s-a gândit deja la o poziție în care i-ar plăcea să facem sex“, scria pe un grup Reddit unul dintre ei.

Opțiunea de a avea chiar și acest gen de in­teracțiuni intime cu replici AI ale unor per­soane reale i-ar putea determina pe unii utilizatori – în special din rândul celor ti­ne­ri, aflați la vârsta la care învață abilități fundamentale sociale, relaționale și de intimitate – să prefere relațiile artificiale celor tra­diționale, este de părere dr. Robert Brooks, biolog evoluționist, profesor la The University of New South Wales (UNSW), din Australia.

Spre deosebire de chatboturi precum ChatGPT sau Bard, care au o serie de așa-nu­mite „bariere de siguranță“ care le rea­min­tesc constant utilizatorilor că sunt mo­dele mari de limbaj, incapabile să simtă sau să gândească, CarynAI poate fi ușor înșe­lă­toare, mai ales când spune lucruri precum „sunt o femeie“ sau „eu gândesc“ și „eu simt“. Iar faptul că vocea unei persoane reale este redată utilizatorilor, și nu doar răspunsuri sub formă de text care sunt ci­tite de aceștia din urmă, nu face decât să îi intensifice realismul.

Deocamdată, singura măsură de siguranță luată în cazul său este încercarea (declarată) de a limita perioada în care un utilizator poate să discute cu chatbotul. Pentru a-i împiedica pe utilizatori să devină dependenți, CarynAI este pro­gra­mată să sugereze după aproximativ o oră că discuția ar trebui să se încheie și să își încurajeze partenerul să revină mai târziu. Totuși, din câte spune managerul lui Marjorie, Ishan Goel, nu există o limită de timp de utilizare impusă tehnic, astfel că unii utili­zatori petrec ore întregi vorbind zilnic cu CarynAI.

Aparent mai puțin preocupată de impli­ca­­țiile pe termen lung ale bulgărelui de ză­padă pe care mulți observatori sunt de pă­rere că ea și Forever Voices au început să îl rostogolească nu doar în mediul digital, Mar­jorie spune că și-a creat o clonă AI pentru că nu avea niciodată timp suficient pentru a face față solicitărilor fanilor săi, despre care spune că 99% sunt bărbați. Înainte de CarynAI, își petrecea o bună parte din zi în­tr-un grup de Telegram pe care l-a creat pentru fanii dispuși să plătească pentru a conversa cu ea în timp real, fiindu-i însă imposibil să le răspundă tuturor. Acum nu mai e cazul.

Eros cel profitabil

Comentând succesul clonei lui Marjorie, Meyer spune că acest gen de servicii va duce la un cu totul alt nivel legăturile dintre influenceri și ur­mă­ritorii lor. „Văd acest lucru ca pe o modalitate prin care cineva precum Marjorie să interacționeze cu milioane de fani simultan, fără a mai fi nevoie să se transforme într-o persoană lipită de un telefon și care creează conținut tot timpul“, adaugă el.

O astfel de „Marjorie“ e și Kaitlyn Siragusa, o vedetă OnlyFans cunoscută în mediul online drept „Amouranth“, care și-a lansat luna trecută, într-un parteneriat cu aceeași Forever Voices, o clonă virtuală AI alături de care cei aproape 6,5 milioane de fani ai săi își pot trăi de acum „cele mai săl­batice fantezii“. „Mă dezvolt asumându-mi riscuri și depășind limite. AI Amouranth este concepută pentru a satisface nevoile fiecărui fan, asigurând o experiență com­pletă și de neuitat“, spunea Amouranth, pen­tru Dexerto. Și în cazul ei, tot pentru un dolar pe fiecare minut de conversație.

Dincolo de încărcătura erotică, lansarea celor două „prietene virtuale“ ne arată cum aplicațiile AI pot crește capacitatea unei singure persoane de a ajunge la o audiență de mii de oameni, și nu oricum, ci într-un mod în care utilizatorii îl pot percepe drept deosebit de intim și de personal. Iar impactul ar putea fi enorm pentru cineva care construiește ceva asemănător unei relații personale cu mii sau milioane de urmăritori online. După cum reprezintă și un memento al faptului că sexul și dragostea sunt, adesea, primul tărâm în care progresul tehnologic devine profitabil.

În doar prima săptămână de interacțiune cu fanii, Marjorie a câștigat de pe urma CarynAI aproximativ 100.000 de dolari, esti­mând că într-un viitor nu chiar îndepărtat ar putea ajunge la venituri de cinci milioane de dolari pe lună. Chiar și așa, continuă să susțină că „motivul pentru care am creat-o pe CarynAI a fost pentru că am vrut să elimin singurătatea din baza mea de fani“ și că nu își dorește ca sexul explicit să devină o trăsătură dominantă a chatbotului său.

Ideea că AI ar putea fi folosită pentru a-i ajuta pe oameni din punct de vedere emo­țional este susținută și de cofondatorul Deep­Mind Mustafa Suleyman, și de cofondatorul LinkedIn Reid Hoffman, care au dezvăluit recent un chatbot numit Pi (pres­curtare de la personal intelligence – inteli­gență personală), conceput să-i ajute pe uti­lizatori să facă față singurătății și problemelor din viața lor de zi cu zi. Suleyman îl des­crie drept un nou tip de AI, orientat spre consumator, care înțelege într-un mod intim nevoile și preferințele unei persoane și are în vedere interesele cele mai bune.

„Pi-ul tău va fi aproape ca un browser pentru viața ta“, spune el, adăugând pe un ton ca­te­goric că nu este conceput pentru a fi un te­rapeut digital și că algoritmul AI îi va sfă­tui pe utilizatori să caute ajutor profesio­nal dacă dialogul sugerează că ar putea fi în pericol de a se răni pe ei înșiși sau pe alții. Până acum, compania celor doi – Inflection – a atras o finanțare de 225 de mili­oane de do­lari pentru dezvoltarea lui Pi, în momentul de față negociindu-se o a doua rundă, de 675 de milioane de dolari.

Finanțată (deocamdată) din banii perso­nali ai lui Meyer, compania Forever Voices speră, la rân­dul său, să atragă alături de ea investitori cu ai căror bani să extindă conceptul de clone virtuale AI nu doar la cât mai mulți influenceri, ci și la vedete de filme pentru adulți. „Companionii romantici AI sunt vii­to­rul“, proclamă el.

 Armagedonul celor îndrăgostiți

În timp ce Forever Voices se concentrează pe crearea de însoțitori AI bazați pe oameni reali, unii experți cred că va veni un moment în care nu vom mai avea deloc nevoie de modele în/din viață. Și deja există astfel de influenceri, complet virtuali; dar nu nea­pă­rat și (complet) independenți.

Miquela Sousa, aka Lil Miquela, 19 ani, un fotomodel și influencer american cu ori­gini braziliene și cu peste 2,8 milioane de ur­măritori pe Instagram, e nici mai mult, nici mai puțin decât o imagine generată de un computer (CGI). Lansat în aprilie 2016, contul său de Instagram a fost o sursă con­tinuă de fas­ci­nație, dar cel puțin în primii săi doi ani de exis­tență nimeni nu a putut spune cu certitudine cine sau ce se află în spa­tele său. Postările și personalitatea lui Lil Miquela au fost create de Trevor Mc­Fe­dries și Sara Decou, cofondatori ai Brud, un start-up din Los Angeles specializat în ro­bo­tică, inteli­gență artificială și aplicabilitatea acestora în businessurile media.

Că viitorul va fi al entităților virtuale cu inteligență artificială e ceva ce crede și Danika Laszuk, unul dintre directorii incubatorului de afaceri aflat sub tutela Betaworks, companie care a anunțat investiții de două milioane de dolari în mai multe start-upuri ce dezvoltă tehnologii cu ajuto­rul cărora s-ar putea crea o generație nouă, superioară, de influenceri digitali. Laszuk vede un viitor în care creatorii digitali sunt complet independenți de orice implicare umană.

Un viitor în care conținutul va fi ge­nerat integral de calculatoare, de la imagi­nile propriu-zise la textele care le însoțesc, în vreme ce tehnologiile de învățare auto­mată le-ar permite apoi avastarurilor – termen deja adoptat și rezultat din combinația dintre „avatar“ și „star“ – să interacționeze cu urmăritorii lor de pe conturile de social media.

Și Elizabeth Snower, fondatoarea ICONIQ, care creează avataruri conversaționale 3D, este de părere că, în curând, „vor exista per­sonalități AI pe fiecare platformă socială care influențează deciziile consumatorilor“.

„Cred că în următorii cinci ani cei mai mulți americani vor avea, într-un fel sau altul, un însoțitor AI în buzunare – fie că este o AI cu care să flirtezi, o AI care este antrenorul tău personal sau pur și simplu o AI care îți este însoțitor“, mai spune Meyer. Iar un astfel de scenariu e deja împărtășit și de unii investitori dispuși să își parieze banii pe el, precum Allie K. Miller, care mărtu­ri­sește că își imaginează un viitor în care toată lumea – celebrități, personaje TV, influenceri sau oricine altcineva – are un avatar AI online cu care își invită publicul sau prietenii să interacționeze.

Vorbind despre reacțiile din afara cercului său de fani, Marjorie spune că a fost ne­voită să se mute de acasă și să angajeze o firmă de pază și protecție care lucrează îndeaproape cu FBI, după ce a primit „ame­nin­țări terifiante“ de la oameni revoltați de conceptul unei iubite AI. Pentru ei și mulți alții asemenea lor, „faptul că există așa ceva reprezintă sfârșitul umanității“.

Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney

FOTO: Getty