Cine sunt tinerii care au proiectat pe clădirile din Piața Victoriei mesajele din timpul protestelor de iarna trecută

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

O absolventă de arte, un programator și un publicitar intră într-un Nu, nu într-un bar. Și nu e nici începutul unui banc, ci al unui business care poate aduce la viață un oraș întreg. Sau (de ce nu?) o țară întreagă.

„Credem că se poate face business și din artă, într-un mod etic“, spun, la unison, Alina Anca (28 de ani), absolventă a Uni­versității de Arte, și Răzvan Pascu (31 de ani), cu experiență în publicitate.

În urmă cu aproape doi ani au decis să pună pe picioare un business în care creativitatea ocupă o poziție centrală: un studio de video mapping (proiectare de conținut video pe clădiri sau alte obiecte tridimensionale), care a lucrat atât pentru clienți corporate, cât și pentru festivaluri, concerte sau evenimente cultu­rale. Un proiect în care l-au cooptat și pe Daniel Bega (30 de ani), cel de-al treilea membru al echipei de antreprenori, cu experiență în programare și modelare 3D.

Chiar dacă au lucrat pentru clienți mari precum Coca-Cola sau Orange, ti­ne­rii și businessul lor, Aural Eye, au devenit mai cunoscuți la începutul acestui an, când s-au implicat într-o mișcare socială ce a coagulat în mijlocul Bucureștiului ideile a câteva sute de mii de oameni.

Da, ați ghicit, este vorba de protestele din Piața Victoriei, când cei trei antrepre­nori au dus ideea de miting la un alt ni­vel, după ce oamenii adunați lângă Guvernul României au scandat sloganurile pe care aceștia le-au proiectat pe o clă­dire din Piața Victoriei din Capitală.

Conceptul, cunoscut sub numele de „guerilla mapping“, nu este deloc o nou­tate, cel puțin la nivel internațional, fiind utilizat inclusiv în timpul protestelor „Je Suis Charlie“ din Franța. „Am decis să facem această proiecție pentru că eram revol­tați de ceea ce se întâmplase în Ro­mânia. A fost modalitatea noastră de a face ceva în acel moment și de a depăși zona artistică, de a ne orienta spre zona so­cială“, rememorează tinerii antreprenori.

S-au pregătit timp de trei zile pentru proiecția din Piața Victoriei, dar recunosc că au beneficiat și de sprijinul mai multor prieteni, care le-au oferit inclusiv ambulanța veterinară unde și-au instalat generatorul, videoproiectorul și calculatorul. „A fost copleșitor sprijinul tuturor din acel moment. Am coagulat cumva vocea oamenilor. A fost incredibil vibe-ul oamenilor din acel moment, ne-am dat seama că poți să schimbi lumea și că, în mod cert, conceptul bate producția“, măr­turisește Răzvan Pascu.

VIZIUNE ANTREPRENORIALĂ. Dar cum orice poveste, inclusiv de business, are un început, Aural Eye a fost multă vreme doar o idee, care a început să se con­cretizeze abia în urmă cu aproape doi ani. Alina Anca începuse să lucreze în domeniul videoproiecțiilor încă de acum șase ani, după ce a absolvit Univer­sita­tea de Arte. „Am fost invitată să fac mai multe proiecte și căutam un mod de ex­primare artistică, astfel că am ales domeniul video“, își amintește ea.

În acest preambul al poveștii ulteri­oare de business au apărut și Răzvan Pascu și Daniel Bega. Aventura an­tre­prenorială a celor trei tineri a demarat propriu-zis în februarie 2016, când au luat hotărârea de a-și deschide propriul studio de video mapping, Aural Eye.

„Ceea ce ne-a determinat în mod serios să punem pe picioare acest business a fost un proiect de digital graffiti la care am lucrat împreună“, spune Pas­cu, care adaugă că ideea brandului le-a venit fi­resc, fiind o traducere din lim­ba engleză a expresiei „ochiul care aude“.

Proiectul Aural Eye a pornit la drum cu o investiție inițială „fizică“: două vi­deo­proiectoare Epson de 3.000 de lumeni achiziționate de Alina Anca anterior pentru proiectele sale. Ulterior, busi­nessul s-a mai „echipat“ cu alte două videoproiectoare cu câte 8.000 de lumeni fiecare, investiția în achiziția lor fiind de 16.000 de euro. „Jumătate dintre pro­iectele pe care le avem în portofoliu le facem cu propriile echipamente, pentru restul fie închiriem, fie folosim echipamentele clienților“, mai spun antrepre­norii.

FLUCTUAȚII. Pentru anul în curs, ei estimează o cifră de afaceri de aproximativ 60.000 de euro, cu precizarea că circa 75% din aceasta este generată de zona corporate, unde au avut de-a lungul timpului clienți precum Orange, Coca-Cola, HTC, Miele, Grolsch, Fan Courier, Ernst & Young sau BCR.

Un sfert din business este adus de segmentul de entertainment (concerte, spec­tacole) și de cel de cultură. „Antreprenoriatul în acest domeniu nu este deloc ușor, fluctuează foarte mult și bugetele disponibile pentru video mapping, dar și munca depusă. Sunt peri­oade cu foarte multe proiecte și altele cu activitate mai puțin intensă“, recunosc tinerii.

O proiecție pentru zona corporate poate costa între 2.000 și 20.000 de euro, în funcție de concept sau dimensiuni, iar procesul de creație durează cel puțin două săptămâni. „În domeniul acesta nu există prea multe opțiuni, poți eventual să lucrezi într-un studio, însă noi ne-am ambiționat să ne facem propriul studio. Suntem fericiți că suntem autonomi și că deja am ajuns într-o etapă în care putem fi selectivi cu proiectele“, mai spune Răzvan Pascu.

Deocamdată, Aural Eye este un jucător regional, dar planurile de dezvoltare sunt mari, inclusiv în ceea ce privește expansiunea la nivel internațional. Fie­care pas, însă, la timpul său. „Vrem să ieșim și în afară, deja am făcut acest pas la mai multe festivaluri de muzică din Serbia, Ungaria, urmează și Austria. Ne gândim la clienți corporate și în străi­nătate, dar deocamdată vrem să vedem cum evoluează în România acest business“, explică Pascu.

Provocarea momentului, adaugă el, este stabilirea direcției în care vor decide să ducă businessul: unul mic, de tip butic, sau unul mare.

Până la urmă, e o chestiune de viziune și de perspectivă, inclusiv într-un business precum Aural Eye, în care arta este pilonul central.

 

REALITATE VIZUALĂ

Conceptul de video mapping (sau projection mapping) a început să prindă și în România în ultimii ani, motiv pentru care în piață au apărut mai multe studiouri de profil.

  • FESTIVAL. Fondatorii Aural Eye se ocupă și de organizarea festivalului de video mapping Amural de la Brașov, un festival depre artă vizuală, foto și film, care a ajuns anul acesta la cea de-a treia ediție.
  • CORPORATE. O proiecție pentru zona corporate poate costa între 2.000 și 20.000 de euro, în funcție de concept, dimensiuni etc. Circa 75% din cifra de afaceri a Aural Eye, estimată la aproximativ 60.000 de euro anul acesta, este generată de zona corporate, unde compania a avut clienți precum Orange, Coca-Cola, HTC, Miele, Grolsch, Fan Courier, E&Y sau BCR. Restul de 25% este generat de zona de entertainment, respectiv de cultură.
  • CONCURENȚĂ. Printre studiourile de video mapping care activează în România se numără Nomad și Mindscape.

 


FOTO: Laszlo Raduly /NewMoney

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *