Cifra de afaceri a Norofert a scăzut cu peste 19% în primul trimestru, la 13,1 milioane lei

Cifra de afaceri a Norofert, producător de inputuri organice din România, a scăzut cu peste 19% în primul trimestru, la 13,1 milioane lei, în timp ce profitul net a scăzut cu 12,11%, la 1,65 milioane lei, potrivit rezultatelor raportate Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

„Cifra de afaceri consolidată a scăzut cu 19,27% în comparaţie cu perioada similară din 2022 din cauza faptului că, faţă de anul trecut, în primul trimestru al acestui an, compania a ales să nu tranzacţioneze cereale ecologice din cauza volatilităţii şi, pe alocuri, a blocajului pieţei de cereale bio, fermierii aflându-se în expectativa unor preţuri mai mari, după scăderile masive din ultimele luni pentru toate preţurile cerealelor, ecologice sau convenţionale.

Compania a adoptat o politică prudentă în creditare pe care o consideră câştigătoare în acest an, dispersia riscului pe o bază mai mare de clienţi fiind gândită pentru a gestiona perioada de volatilitate din următoarele luni”, arată compania.

Rezultatul net consolidat a cunoscut o scădere de 12,11% faţă de T1 2022, survenită ca urmare a netranzacţionării de cereale. În domeniul în care activează compania, în general, primul trimestru din an este o perioadă cu cheltuieli mari şi profitabilitate redusă.

Războiul din Ucraina, parte din problemă

„Ne aflăm într-o perioadă de tranziţie între preţuri mari ale inputurilor, îngrăşăminte şi pesticide, şi cerealelor şi normalizarea acestora, revenind treptat la nivelul anului 2021. Dificultatea anului 2023 vine tocmai din această tranziţie: atunci când s-au înfiinţat culturile de toamnă în 2022, acestea s-au făcut cu preţuri foarte mari pentru îngrăşăminte, uree, azotat de amoniu, NPK, şi cu perspectiva unor preţuri ale cerealelor care să facă aceste investiţii profitabile.

Din păcate, începând cu noiembrie 2022, preţurile cerealelor au cunoscut un declin accelerat, ajungând azi chiar şi la jumătate faţă de vara-toamna 2022. Rămâne însă de văzut care va fi evoluţia pieţei cerealelor în următoarele luni, dar sentimentul în piaţă este pesimist în legătură cu o îmbunătăţire, mai ales când, în legătură cu cerealele ieftine din Ucraina, nu s-a ajuns încă la o concluzie care să protejeze fermierii români”, a declarat Vlad Popescu, preşedinte Consiliu de Administraţie Norofert.

Poziţia cash a companiei a cunoscut o creştere 110,58% în comparaţie cu T1 2022, fapt ce demonstrează că într-o perioadă dificilă în agribusiness, cu lichidităţi scăzute, poziţia de numerar reprezintă o plasă de siguranţă şi o dovadă de bună gestionare a creanţelor, precizează compania.

„În opinia noastră, într-un an care cere precauţie este mai responsabil să nu credităm excesiv, cu toate că în piaţă cererea pentru produsele noastre este în creştere, şi să evităm trading-ul, care aduce un risc suplimentar din cauza volatilităţii acestei pieţe în perioada raportată. Însă, dacă ne raportăm la core business, producţia de fertilizanţi şi bioprotectie, marja brută a crescut de la 16,37% la 25,11%”,  a adăugat Vlad Popescu.

Compania consideră că anul 2023 va fi unul comparabil cu cel precedent ca nivel de impredictibilitate economică. În agricultură există în continuare scăderi de preţuri pentru principalele culturi, grâu, porumb, floarea soarelui, rapiţă, în contextul importurilor masive de cereale ieftine din Ucraina, fapt ce pune o presiune masivă pe preţul cerealelor autohtone.

Mai mult, situaţia financiară a fermelor din România s-a deteriorat în ultimul trimestru al 2022 iar acest lucru ar putea să persiste şi în 2023, dacă nu se vor lua măsuri pentru protecţia culturilor de provenienţă autohtonă în fata preţului scăzut ale celor de import.

În ceea ce priveşte activitatea de investiţii, pentru anul 2023 acestea sunt canalizate în trei direcţii majore, îmbunătăţiri ale fluxului de producţie lichide prin automatizări suplimentare şi măriri ale capacităţilor de producţie pentru produsele speciale pe bază de microorganisme, finalizarea laboratorului de cercetare şi multiplicare bacterii în vederea dezvoltării de noi produse precum şi implementarea unui sistem de irigaţii la ferma din Zimnicea.

Costul total al investiţiilor se ridică la 850.000 euro, finanţarea pentru acestea urmând a fi asigurată printr-un mix de fonduri proprii şi împrumuturi bancare.

În 2023, Norofert vizează, la nivel consolidat, o cifră de afaceri de 82,5 milioane de lei, EBITDA de 17,92 milioane de lei şi un profit net de 10,8 milioane de lei. Bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2023 a fost aprobat de Adunarea Generală Ordinară anuală a acţionarilor, desfăşurată în data de 21 aprilie 2023. Rezultatele consolidate ale grupului cuprind rezultatele companiei mamă Norofert S.A. şi ale filialei Agroprod CEV SRL, deţinută în proporţie de 100%, ce operează în regim bio un teren agricol de 1000 ha în Zimnicea, judeţul Teleorman.

Acţiunile Norofert Group sunt listate pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti începând cu 3 martie 2020 şi se tranzacţionează sub simbolul NRF. Compania are în prezent o capitalizare de piaţă de peste 107 milioane de lei. Începând cu data de 11 octombrie 2021, acţiunile NRF sunt incluse în indicele BET-AeRO dezvoltat de BVB.