Chiar dacă piața auto s-a contractat anul trecut, vânzările de ma­șini electrice au înregistrat un record absolut

Piața auto din România a înregistrat recorduri pe bandă rulantă în 2019. Vân­zările de ma­șini noi au avut cel mai bun an din ultimii 19, reînmatriculările au înregistrat cele mai mari volume din isto­rie, iar importurile de mașini second-hand au fost constante. Marea surpriză au fost însă mașinile electrice. Apoi a venit pandemia COVID-19.

Demaraj întârziat în 2020

Ianuarie 2020. Pe fondul creșterii alarmante a numărului cazurilor de COVID-19, BMW, Renault, Ford și Toyota își suspen­dau activitatea din fabricile din China până la jumătatea lui februarie.

Martie 2020. Scenariul din China se re­peta la nivel global. Primii care anunțau sus­pendarea activității au fost marii pro­ducători europeni. În schimb, în China, în jur de 30 de fabrici își redeschideau timid porțile. Analiștii auto anticipau atunci că 2020 va fi un an dezastruos pentru indus­tria auto, producătorii de autovehicule fiind nevoiți să caute soluții de supravie­țuire. Și asta, în condițiile în care în toată lumea erau impuse restricții majore pri­vind circulația persoanelor. În România, în a doua jumătate a lui martie, uzinele Ford și, apoi, Dacia anunțau și ele suspendarea activi­tății. Evoluția pieței locale era pusă sub semnul întrebării.

Un an atipic pentru piața auto

Piața auto românească a re­simțit din plin deciziile marilor producă­tori auto de a suspenda producțiile. Mulți posibili cumpărători au renunțat la ideea de a mai achiziționa o mașină nouă, astfel că, în aprilie 2020, vânzările s-au contractat cu 50% față de aceeași lună a anului precedent. Potrivit datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculări Auto (DRPCIA), în perioada ianuarie-aprilie 2020, piața a înregistrat o scădere de 27,46% a totalului de înmatriculări pentru mașinile noi și de 12% pentru autovehiculele second-hand, raportat la același interval din 2019.

Din mai însă, odată cu relaxarea măsu­rilor medicale, piața auto globală a început să dea semne de revenire. Mulți dintre cei care și-au reluat activitățile la locul de muncă au început să se gândească la mij­loace individuale de transport pentru a evita aglomerația din transportul public, iar dealerii auto și-au reluat vânzările. „Ob­servăm că mașina este recunoscută ca un ele­ment foarte important în contextul pan­demiei, când deplasarea cu mijloacele de transport în comun de orice fel (de la autobuz la avion) este percepută mai nesi­gură“, spune Alexandru Șeremet, corporate communication manager BMW Group Romania.

Trendul de a utiliza transportul indivi­dual s-a văzut imediat și pe cea mai mare plat­formă online de vânzări de mașini din Ro­mânia, Autovit.ro. „Luna mai a adus o re­­venire accelerată, iar numărul de utilizatori a crescut constant, ajungând la aproxi­mativ patru milioane de vizitatori în luna octombrie“, menționează Andrei Dumuța, general manager Autovit.ro. Potrivit acestuia, și comportamentul dealerilor auto s-a schimbat pe fondul pandemiei de COVID-19. Mai mulți dintre aceștia au început să li­vreze mașinile direct la domiciliul cumpă­ră­to­rilor, tendința păstrându-se și anul acesta, completează general managerul Autovit.ro.

Trăgând linie, sfârșitul lui decembrie 2020 a consemnat un total de 1.055.471 de tranzacții cu mașini pe întreg anul în piața locală, în scădere de la 1.222.047 în 2019. Mai precis, potrivit DRPCIA, în 2020 au fost achiziționate 126.351 de mașini noi, 381.495 de autovehicule second-hand aduse din afara țării, iar 547.625 au fost re­înmatriculări.

Record de mașini electrice vândute

Chiar dacă piața auto s-a contractat anul trecut, vânzările de ma­șini electrice au înregistrat un record absolut – peste 2.000 de unități vândute în 2020, în condițiile în care în 2019 au fost cumpărate 1.522 de modele 100% electrice. Iar interesul pentru acest tip de auto­vehicule se menține și anul acesta.

Ștefan Manea, fondatorul grupului de firme MKS Montaje Speciale, a comandat deja un Hyundai Kona 100% electric. „Merg mult prin oraș și cu o mașină cu motor termic am consum de 11-12 litri la suta de kilometri. Cu o mașină electrică mă pot deplasa aproape gratis“, spune antreprenorul. Acesta adaugă că avantajul mașinii pe care dorește să o cumpere este că are o autonomie de circa 400 de kilometri în oraș. În plus, spune el, încărcarea o poate face și în perioada în care se află la birou.

„Observăm o maturizare a pieței și o în­credere tot mai mare în automobilele electrice, care până acum erau privite cu foarte mult scepticism“, constată Alexandru Șe­re­met.

Creșterea segmentului de mașini electrice poate genera chiar un business pentru companiile care vor să dezvolte soluții pentru încărcarea bateriilor pentru aceste tipuri de autovehicule și se gândesc deja la dispozitive personalizate pentru fiecare tip de client.

„Dacă ne uităm spre țările care au deja un număr semnificativ de mașini electrice în circulație, cum ar fi Norvegia și China, statisticile arată că de la 50 până la 80% din toate acțiunile de încărcare au loc acasă“, spune Iulian Nedea, CEO Simtel, companie interesată să dezvolte soluții de încărcare pentru mașinile electrice. Potrivit acestuia, între 15 și 20% din posesorii de mașini electrice le încarcă la serviciu, iar circa 10% – la stațiile publice.

La rândul lor, și operatorii de leasing se adaptează noilor tendințe la priză. „Tot mai multe businessuri aleg serviciul de lea­sing operațional pentru mașini electrice, deoarece acestea au devenit mult mai practice“, spune Maria Tătaru, marke­ting manager al companiei de leasing ope­rațional Autonom.

În ceea ce privește piața auto locală în ansamblul ei, deși importatorii și dealerii de mașini privesc cu rezerve anul 2021, nu le lipsește și o doză de optimism. Pe de o parte, se gândesc la situația din vestul Europei din perioada sărbătorilor, când cazurile de COVID-19 au explodat din nou, mai multe state întorcându-se în lockdown. Pe de alta, se gândesc la campaniile de vac­cinare care au debutat recent. Mai mult, industria auto este atentă și la modul în care Uniunea Europeană va gestiona programele de redresare economică necesare pentru o reintrare în normalitate.

Acest articol a aparut în numărul 108 al revistei NewMoney

FOTO: Getty