Cele trei megatranzacții care au salvat piața de fuziuni și achiziții
Trei megatranzacții din FMCG, Retail și Oil&Gas, însumând aproape două miliarde de euro potrivit estimărilor Deloitte, au „salvat” piața de M&A în 2016.
„Sfârșitul de an a fost într-un fel decisiv în a schimba piața. Dacă vă uitați la comentariile analiștilor din prima jumătate a anului sau chiar după, toată lumea era într-un pesimism și într-o depresie totală. Lucrurile au revenit și au fost complet schimbate pe absolut ultima sută de metri”, spune Ioana Filipescu (foto), partener consultanță în fuziuni și achiziții la Deloitte.
La finele anului trecut s-au parafat trei tranzacții cu o valoare individuală de peste 500 de milioane de euro. Este vorba despre: preluarea acvitelor SABMiller din Europa de Est (Ursus, Ciucaș și Timișoreana) de către japonezii de la Asahi Group, tranzacție estimată la 856 de milioane de euro; vânzarea pachetului majoritar din KMG Internaţional (Rompetrol) către China Energy Company, tranzacție estimată la 595 de milioane de euro și preluarea magazinelor Profi de fondul de investiții Mid Europa Partners (533 de milioane de euro). Toate cele trei tranzacții, care însumează 1,98 miliarde de euro, au fost anunțate în ultimele două luni ale anului.
Piața de M&A a înregistrat astfel un avans de 23% în 2016, ridicându-se la 3,4-4 miliarde de euro, potrivit estimărilor Deloitte.
„Anul 2016 a fost un an excepțional de bun în M&A și lucrul acesta se reflectă atât prin valoarea pieței pe care noi o situăm între 3,4 și 4 miliarde, cât și prin numărul de tranzacții, prin valoarea medie a tranzacției care este undeva la 43 de milioane cât și prin numărul de tranzacții mari”, spune Ioana Filipescu.
Anul trecut, pe piața de M&A s-au parafat 85 de tranzacții de peste 5 milioane de euro, fondurile de investiții având în portofoliu circa 27% din valoarea totală a fuziunilor și achizițiilor anunțate.
FOTO: Deloitte