Despre planurile de extindere internațională pe care le au doi tineri antreprenori din zona de marketing digital

Pentru că serviciile digitale oferite de specialiștii români sunt deja foarte cău­tate pe plan internațional, MTH Digital continuă să se extindă în Europa Cen­trală și de Est. Și asta nu e totul.

Odată cu scalarea businessului la nivel local, MTH Digital, jucător activ în piața de marketing online full service, plusează astăzi și către planul extern, pe lista sa aflându-se țările din Europa Centrală și de Est. Cu afaceri estimate să depășească 1,5 milioane de euro anul acesta, în creș­tere cu peste 25% față de 2022, compania anunță diversificări privind aria de acoperire a serviciilor sale și mizează pe o creștere cu 30% a numă­rului de clienți în 2024, în prezent având peste 100 de clienți activi în portofoliu, dintre care 80% sunt în zona de e-commerce.

„Peisajul marketingului digital va fi modelat în viitor de progresele tehnologice și de comportamentele consumatorilor“, dă un prim indiciu despre piață Raluca Radu, fondatoarea MTH Digital. Ce trenduri se vor manifesta mai mult de acum înainte și cum se va adapta compania la noul context?

„Lucrăm într-un domeniu în care lucrurile se mișcă foarte rapid, unde trebuie să fii atent la ceea ce e nou, la ultimele tendințe și update-uri. (…) Noile teh­nologii și diversificarea canalelor de vânzare vor determina businessurile să fie foarte bine pregătite pentru toți acei potențiali clienți care se află online“, punctează Raluca Radu.

„Un lu­cru important, ce se observă chiar de anul acesta, este segmentarea și automati­zarea feedurilor de produse pentru magazinele online – automatizare ce presupune segmentarea produselor pe diverse tipologii, în funcție de nevoile businessului: produse cu marjă, fără marjă, produse top selling, produse cu stoc etc.“, completează Robert Dumitru, managing partner MTH Digital.

Din datele companiei reiese că, indiferent de perioada economică, firmele din Ro­mânia au continuat să investească în promovare, lucru firesc într-un mediu din ce în ce mai concurențial, fapt care se re­flectă inclusiv în creșterea de 25% pentru cifra de afaceri a MTH Digital din 2023.

În momentul de față, 80% dintre clienții MTH Digital sunt din România, iar restul de 20%, din străinătate. Portofoliul este ex­trem de variat în privința domeniilor – home & deco, fashion, food, wellness etc. Robert Dumitru spune că, în medie, valoa­rea serviciilor de digital marketing în ca­drul MTH Digital este undeva la 1.500 de euro plus TVA, iar cele mai solicitate sunt campaniile de promovare online prin Google Ads, Meta Ads. În același timp, se observă o cerere în creștere pentru TikTok Ads, YouTube Ads și Pinterest Ads.

„Colaborăm atât cu designeri vestimentari la început de drum, cât și cu jucători foarte cunoscuți din retailul internațional. (…) De asemenea, lucrăm deja cu cinci ma­ga­zine online românești din zona de fa­shion, bijuterii, accesorii, mobilă și deco­ra­țiuni care și-au extins serviciile și pe alte piețe europene“, adaugă Robert Dumitru. Totodată, postpandemie, au început să se adauge în portofoliul MTH Digital și branduri din FMCG, un segment cu potențial de dezvoltare în viitor.

Potrivit Ralucăi Radu, MTH Digital este implicată în stabilirea parteneriatelor strategice și în extinderea rețelei internaționale de clienți, iar în momentul de față, în afara României, are deja clienți din Ungaria și Polonia. În privința expansiunii externe, „vom continua tot cu Europa Centrală și de Est, deoarece serviciile digitale oferite de specialiștii români sunt recunoscute pe plan european pentru calitate, creativitate și abordarea centrată pe client“.

O piață care crește

În concluzie, mar­ketingul online din România este strâns legat de evoluția comerțului online, care a avut parte de o creștere accelerată în ultimul timp, cu o rată mult mai ridicată de­cât în alte state europene.

„Cu siguranță, e-commerce-ul crește organic de la an la an, dar cu atât mai mult cu cât vorbim de un feno­men de digitalizare la nivelul întregii so­cie­tăți. Dacă ne uităm la piețe cum este Marea Britanie, putem vedea că acolo rata cumpă­ră­torilor online din total retail este undeva la peste 30%, în timp ce în Ro­mânia a ajuns abia la un 10%. Așadar, mai este mult loc de creștere pentru e-com­merce, iar specia­liștii confirmă că România are o piață în dezvoltare, comerțul electro­nic nu a atins încă maturitatea“, deta­liază Robert Dumitru.

Mai mult, referitor la evoluția pe termen mediu și lung a retailului online, Raluca Radu consideră că, la nivel local, vor mai intra jucători din afară, inclusiv din vestul Europei, în contextul în care până acum s-au lansat în piața de la noi mai mult ju­că­torii din Europa Centrală și de Est.

„Va fi cu siguranță o creștere și mai mare a concu­renței și a costurilor de promovare online. Mediul online este unul foarte dinamic, iar comerțul electronic se confruntă cu schim­bări rapide. Inovații precum inteligența artificială, noile opțiuni de plată, experi­en­țele pe mai multe canale și multe altele per­turbă fiecare tipar pe care îl cunoșteam deja. Cererea pentru diverse bunuri și servicii digitale se adaugă, de asemenea, la ecua­ție, la fel și creșterea generală a digi­talizării“, spune fondatoarea MTH Digital.

Concret, pentru segmentul de marke­ting online se va acorda o atenție mai mare mesajelor și conceptelor creative, cu sco­pul de a atrage clienți noi și de a-i fideliza pe cei deja existenți. De asemenea, se va observa un focus crescut pe construirea și activarea sau reactivarea comunităților din jurul brandului prin strategii de e-mail marketing.

„E-mailurile devin din ce în ce mai atractive, dinamice și personalizate, ca răspuns la activitățile utilizatorilor. Odată ce intrăm în această eră cookieless, iar concurența în zona de promovare online crește, automat și costurile cresc și este natural ca focusul în promovare să se mute către dezvoltarea de comunități online în jurul brandurilor, în detrimentul promovării plătite“, explică Robert Dumitru. De asemenea, conținutul video deține de ceva timp o poziție dominantă în peisajul marketingului digital, iar tendința este să continue să câștige avânt în 2024.

Ce alte schimbări vor impacta acest domeniu? Ei bine, inteligența artificială (AI) ar putea avea o contribuție mai mult sau mai puțin semnificativă în următorii ani.

„Inteligența artificială va revoluționa modul în care companiile interacționează cu publicul-țintă, însă nu trebuie să tratăm AI ca o scurtătură, ci ca un ajutor suplimentar pentru business, campanii de marketing online, SEO etc. Toolurile AI ajută în diferite zone (scripturi, generare și automatizare feed, bannere etc.) și pot fi un instrument de marketing puternic dacă sunt folosite corect, însă, dacă sunt tratate superficial, pot dăuna brandului – în special într-o eră în care personalizarea, autenti­citatea și construcția mesajelor sunt cele care rezonează cel mai eficient cu publicul nostru țintă“, detaliază Raluca Radu.

În așteptarea Black Friday

Până una-alta, MTH Digital se pregătește intens pentru perioada reducerilor de Black Friday, când strategiile retailerilor se schimbă în direcția atragerii unui număr cât mai mare de clienți. Astfel, strict referitor la acest eveniment, magazinele își planifică punctele de acțiune cu trei până la șase luni înainte, în funcție de numărul de produse din catalog. „Se începe cu analiza rezultatelor de la ultimul Black Friday: buget investit, oferte și prețuri, produsele-vedetă, canale marketing utilizate etc.

Se anali­zează ce a funcționat și ce nu a funcționat anul trecut, apoi se analizează piața și prin­cipalii con­curenți. Folosind tooluri precum SimilarWeb Pro, putem vedea bu­ge­tele investite în Google ale concurenților, principalele canale de marketing, toate aces­tea cu un procent de 75% exactitate date. Gândim și struc­turăm landing page-ul în așa fel încât să știm care sunt produsele-vedetă și ce stoc avem, care sunt discounturile oferite, care sunt cele mai potrivite mesaje pentru audiența dorită“, no­tează Robert Dumitru.

În cazul MTH Digital, s-au pregătit și se pregătesc campanii de Black Friday pentru mai bine de 60 de magazine online.

„Dacă ne raportăm la cifre, Black Friday înseamnă pentru piața de e-commerce din România un procent de 10% din totalul vân­zărilor online. Dacă ne raportăm la efor­tu­rile din spate, pot spune că am avut plă­ce­rea să observ evoluția fenomenului de Black Friday în România încă de la începuturi. Astfel, dacă în primii ani vorbeam de­spre site-uri și servere care «picau», ulterior, în ultimii zece ani, Black Friday a înce­put să fie un eveniment planificat din timp pentru majoritatea magazinelor online“, explică Raluca Radu.

Și de acum înainte, din strategia de dezvoltare a MTH Digital fac parte pro­iecte care au legătură cu piața de retail on­line și nu numai.

„În domeniul promo­vării online pregătim anumite proiecte și în zona de educație, dar le vom anunța la momentul potrivit“, conchide Raluca Radu, dând un nou indiciu despre businessul său.

Acest articol a apărut în numărul 175 al revistei NewMoney