Ce strategii de creștere a businessului au avut companiile de software în perioada crizei medicale
Companiile IT din zona optimizării proceselor de business spun că vor avea o piață efervescentă în perioada următoare în privința implementării soluțiilor digitale. Asta, în condițiile în care România se află pe locul 26 din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește digitalizarea.
Deși industria locală IT este în continuă creștere de circa 20 de ani, la capitolul digitalizare depășim doar Grecia și Bulgaria. Anul trecut le-a demonstrat însă, încă o dată, companiilor din România cât de eficientă este optimizarea proceselor de business și cât de necesară este înlocuirea factorului uman din procesele repetitive.
Lucrul de la distanță și extinderea serviciilor în zona de e-commerce i-au convins pe tot mai mulți oameni de afaceri să ia în calcul mutarea în mediul digital a mai multor procese de business. Un domeniu în care activează și IT Genetics, o companie specializată în furnizarea și integrarea de soluții profesionale IT, cu accent pe optimizarea și automatizarea proceselor de lucru în domenii ca retail, HoReCa, transport, logistică, producție, farma și sănătate, educație sau banking.
„România e la începutul digitalizării. Este, poate, la un sfert din drum și are mare potențial de creștere“, spune Liviu Sima (33 de ani, foto), cofondator al firmei IT Genetics. Cu prezență în România, Ungaria și Bulgaria, IT Genetics a generat anul trecut o cifră de afaceri de circa șapte milioane de euro, în creștere cu 10% față de 2019.
Business pornit în criză
Liviu Sima a intrat în afaceri în 2007, alături de prietenul său, Ștefan Axinte (35 de ani), odată cu înființarea businessului IT Genetics. Cei doi scriau deja programe pentru mici firme de IT încă din perioada liceului. Despre o intrare propriu-zisă în antreprenoriat nu au vorbit niciodată deschis. Într-o zi însă, povestește Sima, „am descoperit că vrea să-și facă o companie și îl văd cu actele de înființare“. „Și eu voiam același lucru și i-am spus să rupem actele și să facem firma împreună.“
Activitatea efectivă au început-o un an mai târziu, în plină criză economică. Partea bună, mărturisește Sima acum, râzând, a fost că afacerea a început de la zero „și nu avea cum să se ducă în jos“. Până atunci, fuseseră învățați să lucreze pe cont propriu, însă venise momentul să angajeze oameni și să gestioneze o companie cu câțiva salariați, cărora trebuia să le înțeleagă nevoile. Fără cursuri de antreprenoriat sau mentori pe zona de business, Sima și Axinte au fost nevoiți să învețe singuri cum să gestioneze o firmă.
Amândoi au absolvit Liceul „Mihai Eminescu“ din Capitală, specializarea Matematică-Informatică. Liviu Sima a continuat cu această specializare la Universitatea din București, după care a urmat un master în Inginerie software, în timp ce Ștefan Axinte a terminat Marketingul la ASE.
„În 2008 am reușit să descoperim o nișă a printării termice. Cam asta ne-a adus pe noi în punctul de azi“, povestește Liviu Sima. Era vorba de mici aparate de printat care erau utilizate de companii de curierat și de firme din zona de logistică pentru activități de etichetare.
Direcții de creștere. Între timp, IT Genetics a devenit furnizor de astfel de imprimante „de brâu“, începând în paralel și să implementeze pentru clienții săi soluții de automatizare a proceselor de business. Astfel, din 2009, compania a intrat pe nișa DC/POS (data collection/point of sale) a soluțiilor de identificare automată, colectare de date și puncte de vânzare.
Odată cu intrarea masivă a rețelelor de comerț modern în România, o creștere mare pe această nișă a avut-o o soluție de etichete electronice, implementată în mai multe lanţuri de supermarketuri. Ulterior, aceasta a fost extinsă către industria HoReCa.
Din 2014, portofoliul de clienți a început să crească, firma adăugând o nouă linie de business – gestionarea activelor unei companii. Cei doi antreprenori au pornit de la implementarea de soluții de gestionare atât a obiectelor fizice, cât și a animalelor sau a oamenilor. „Am început să gestionăm accesul la evenimente, în special cele private, gen conferințe, târguri, deci nu în zona de concerte, iar în zona de animale am avut niște ferme de ovine și bovine“, adaugă Liviu Sima.
Pentru acest gen de ferme, IT Genetics a implementat o serie de dispozitive cu radiofrecvență care să-i ajute pe fermieri să țină evidența animalelor pe care le dețin. Pe aceste dispozitive, de pe un terminal mobil, sunt încărcate informații despre modul de nutriție sau date legate de starea de sănătate a animalului respectiv. Informații pe care fermierul le poate accesa inclusiv de pe propriul telefon mobil.
Internaționalizarea
Începând cu 2018, IT Genetics a început să se uite și către piețele din regiune. Într-o primă fază, operațiunile companiei s-au extins în Ungaria, iar un an mai târziu s-a deschis un birou și în Bulgaria. Operațiunile din cele două țări sunt coordonate cu echipe locale specializate atât în vânzări, cât și în consultanță tehnică.
Liviu Sima spune că a fost întrebat deseori de ce nu se extinde și în Republica Moldova și explică acum că nu a făcut acest pas „pentru că ne e greu să ieșim în țări care nu fac parte din UE“. „Ne e greu pentru că sunt taxe vamale și am decis să nu ne complicăm în direcția asta.“
În schimb este atent la piețele din vestul Europei. În prezent, operațiunile din Ungaria și Bulgaria generează 10% din veniturile totale ale IT Genetics, iar o expansiune către vest va urma în viitorul apropiat. Pentru acest lucru, compania are și un nou chief executive officer (CEO), Adriana Arhire. Liviu Sima și Ștefan Axinte se orientează către proiectele de dezvoltare internațională – inclusiv în Statele Unite, într-un viitor mai îndepărtat, o piață considerată omogenă de Liviu Sima, în care se vorbește aceeași limbă și sunt aplicate aceleași reguli.
Până la începerea unei expansiuni mai accelerate, IT Genetics se va concentra asupra pieței locale, unde creșterea este evidentă. Odată cu intrarea în criza sanitară, au fost domenii în care avansul a fost peste așteptări, dar și zone în care lucrurile au intrat în standby.
„Într-o zi vorbeai atât cu cei care aveau creșteri, cât și cu cei care opreau activitatea, și tu erai la mijloc și te întrebai: «Oare eu în ce parte o să fiu?»“, mai spune Liviu Sima, explicând că au existat anumite nișe care au avantajat IT Genetics. Se referă mai ales la retailul alimentar, piață în care nu doar că au crescut cifrele de afaceri, dar s-au și deschis noi magazine. O alta ar fi cea a curieratului și a serviciilor logistice. „Aveau nevoie de mai multe puncte de scanare și aplicatoare automate de etichete“, detaliază antreprenorul.
Recent, IT Genetics a adăugat o nouă linie de business, Planograma, o platformă digitală de tip WMS (warehouse management system), bazată pe inteligență artificială, care își propune să eficientizeze și să automatizeze activitățile de logistică, depozitare, curierat, distribuție și producție. Nișe pe care le consideră pe val în această perioadă și care pot aduce pentru IT Genetics creșteri de circa 20-30%, valori care erau înregistrate de companie înaintea restricțiilor sanitare impuse de pandemia de COVID-19.
În câteva cifre
Un studiu KeysFin de la sfârșitul anului trecut estimează că industria locală de software a ajuns în 2020 la 8,2 miliarde de euro, în creștere cu 12,5% față de anul precedent.
- Resurse umane. Studiul menționat arată că, la începutul lui 2020, în software-ul autohton lucrau peste 130.000 de oameni, numărul de angajați din acest domeniu crescând cu 43,3% în ultimii cinci ani.
- Volum. Cele mai mari venituri generate de acest segment au fost înregistrate în 2019 în București, 4,3 miliarde de euro, urmat de județele Cluj, cu 1,1 miliarde de euro, și Timiș, cu 347,7 milioane de euro.
Acest articol a apărut în numărul 119 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly