Ce strategii de business adoptă agențiile de turism pentru a-și face atractive pachetele de vacanță
Chiar dacă turismul a fost puternic afectat de restricțiile sanitare, antreprenorii din domeniu au avut capacitatea de a se reinventa pentru a-și duce businessurile mai departe. Studiu de caz, Hello Holidays.
După un 2021 în care Hello Holidays și-a început extinderea cu deschiderea unui al doilea birou în București, agenția a bifat luna trecută și prima deschidere de sediu din afara Capitalei, la Sibiu. „Vom continua extinderea cu câte un nou birou pe an“, spune acum Mădălina Balaiban (35 de ani), fondatoarea Hello Holidays, explicând că va miza și pe o prezență fizică pe piață, în paralel cu investițiile pe care le va face în online. Pentru deschiderea unui nou birou, antreprenoarea spune că trebuie să ia în calcul mai multe elemente, cum ar fi traficul pietonal din zonă, valoarea chiriei și calitatea spațiului respectiv.
În cazul Sibiului, în sezonul estival 2023, Hello Holidays intenționează să lege orașul de pe Cibin de litoralul bulgăresc, prin curse charter cu autocarul. Mai mult, tot din Sibiu vor fi programate de acum înainte o serie de circuite către destinații din vestul Europei, dar și excursii în nordul Greciei. „Programele de tip circuit pe care le organizăm anual au un public constant din Sibiu și împrejurimi“, explică Veronica Iordache, directoarea agenției Hello Holidays Sibiu. Principala linie de business a Hello Holidays este organizarea de vacanțe cu transport cu autocarul, însă în portofoliu sunt și pachete de vacanță pe destinații externe cu avionul.
Pandemie și investiții
Cu o flotă de 15 autocare și microbuze, Hello Holidays a avut până în luna noiembrie vânzări de 9,8 milioane de euro, aproape dublu față de 2019, când vânzările pe întregul an au fost de 5,5 milioane de euro. Circa 40% din businessul Hello Holidays este generat de circuitele turistice, iar restul – de vânzarea de sejururi, precum și de pachete de vacanțe pentru agențiile revânzătoare. Iar activitatea agenției s-a derulat inclusiv în perioadele în care erau declarate restricțiile sanitare. „În pandemie am decis să continuăm investițiile. Am avut un autocar comandat înainte de restricțiile sanitare“, detaliază Mădălina Balaiban.
În 2020, Hello Holidays a investit 500.000 de euro în achiziția unui autocar și a mai multor microbuze. În 2021, alți 420.000 de euro au fost necesari pentru a cumpăra un nou autocar și a deschide un sediu în galeria Kaufland din Șoseaua Alexandriei, din București. Principala investiție de anul acesta a fost deschiderea noului sediu de la Sibiu, care a costat 70.000 de euro.
În paralel cu sediile din offline, Mădălina Balaiban mizează mult și pe canalele de vânzări pe care le are în online. Ea spune că, în pandemie, a avut chiar surprize când a văzut ce tip de public poate atrage acest canal. „Au venit în online oameni la care nu ne gândeam. E vorba de persoane în vârstă, care în mod normal veneau doar în agenție“, spune aceasta, adăugând că inclusiv comportamentul turistului „tradițional“ s-a schimbat în ultimii doi ani. Cea mai mare parte a celor care vor o vacanță își fac alegerea în online, însă pentru a ridica voucherul de călătorie vin personal în agenție, pentru a avea garanția că firma există și fizic.
Din septembrie, după lansarea pe piață a ofertelor de sărbători, Hello Holidays a vândut în ritm accelerat pachetele de vacanță pentru Crăciun și Revelion, dar și pentru minivacanța de 1 Decembrie. „Pachetele de sărbători s-au epuizat repede. Am decis să suplimentăm cursele pe care le planificasem inițial“, spune Cosmin Vasile, director al departamentului circuite de la Hello Holidays.
Mădălina Balaiban spune că turiștii au prins din nou curaj și că încep să facă iarăși rezervări din timp ale vacanțelor, așa cum procedau înainte de pandemie. „Cu toate că oamenii au trecut printr-o pandemie, este și panica războiului, totuși merg bine vânzările pe sistem early booking“, adaugă aceasta. Cele mai multe rezervări în sistem early booking sunt pe destinațiile mai apropiate de noi, cum ar fi Bulgaria, Turcia și Grecia.
În ultimii doi ani, Hello Holidays și-a adaptat permanent businessul la condițiile din piață, mai ales în perioadele în care mai multe destinații externe preferate de turiștii români au fost închise pe fondul restricțiilor sanitare. „Pentru că nu puteau merge în afara țării, mulți turiști au preferat să călătorească în România. Noi aveam deja circuite către destinațiile locale, însă în pandemie le-am extins și am adăugat altele noi“, explică antreprenoarea. Problemelor din 2020 și 2021 li s-a adăugat și conflictul din Ucraina, care a încetinit pentru două-trei luni vânzările din prima jumătate a acestui an.
Tot în perioada pandemiei au fost la mare căutare și excursiile de o zi. Programul „O zi cât o vacanță“ a fost lansat în urmă cu șase ani, însă el a fost cerut mai mult de turiști în perioada pandemiei. Destinațiile din acest program sunt la circa 400-500 de kilometri de București, atât în România, cât și în Bulgaria. Inițial, programele de acest tip erau pentru zilele de sâmbătă și duminică, însă de anul acesta au început să fie programate și în timpul săptămânii.
Croită pentru turism
Mădălina Balaiban a crescut încă de mică într-un mediu antreprenorial, în familie, la Râmnicu-Vâlcea. Înainte de 1990, tatăl ei a fost șofer la Oficiul Național de Turism (ONT), filiala Vâlcea, iar după Revoluție a cumpărat mașina pe care lucra. Ulterior, familia antreprenoarei a înființat o companie de transport și o agenție de turism. Astfel, Mădălina Balaiban a luat și primul contact cu antreprenoriatul, trăind, practic, printre autocare.
Înainte de a împlini 14 ani a fost la un târg de turism la Constanța, unde a fost impresionată de atmosfera din standurile hotelierilor și tur-operatorilor turci, pe care o considera „spectaculoasă“. A fost momentul în care a realizat că turismul e ceea ce își dorește să facă. A absolvit liceul de turism din Călimănești, iar studiile superioare le-a finalizat la Facultatea de Economia Turismului de la Universitatea Româno-Americană.
În perioada facultății a lucrat pentru compania tatălui său, închiriind, împreună cu fratele ei, autocare către o agenție de turism.
Pe cont propriu. La doar 20 de ani, în 2007, a decis să-și deschidă propria agenție. Inițial, aceasta s-a numit Velixtur Travel, iar în 2011 i-a schimbat numele în Hello Holidays. Pentru primele destinații externe a organizat sejururi cu transport cu autocarul în Grecia și în Turcia. Își aduce aminte că, la puțin peste 20 de ani, negocia atât cu operatori locali din industria turismului, cât și cu cei greci sau turci. Treptat a introdus și pachete turistice de tip charter cu avionul.
La începutul businessului nu avea buget de marketing și se promova mai mult prin recomandări de la turiști, iar acum, odată cu maturizarea businessului, investește în mai toate canalele care îi pot aduce vizibilitate. Are 25 de angajați, iar în perioadele de vârf de sezon, personalul ajunge și la 40 de salariați. Se gândește inclusiv să creeze programe prin care să aducă turiști străini în România, însă acest proiect este încă la stadiul de idee, fiind amânat de mai multe ori pe fondul pandemiei de COVID-19. Totuși, un lucru este cert. Va continua extinderea și vizează atât Bucureștiul, cât și alte orașe din țară. Însă această extindere nu va fi una accelerată, ci prudentă, așa încât businessul să fie consolidat pas cu pas.
În câteva cifre
În primul semestru al acestui an, capacitatea turistică din unitățile de cazare din România a fost cu 6,7% mai mare față de perioada similară din 2021, potrivit INS.
- PONDERE. Cele mai căutate structuri de cazare în prima jumătate a anului 2022 au fost hotelurile (58,6%), urmate de pensiuni agroturistice (15,6%), pensiuni turistice (11,4%), vile turistice (4,3%), hosteluri (3,4%), moteluri (2,9%), în timp ce alte tipuri de structuri au totalizat 3,8%.
- VOLUME. În primele șase luni din 2022, turismul din România a înregistrat o creștere de 35,4% a numărului de sosiri, raportat la aceeași perioadă a anului trecut.
Acest articol a apărut în numărul 153 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly