Dezvoltarea offline este în continuare prioritară pentru Sofiaman, cel mai cunoscut brand de pijamale din România

O prezență prin magazine monobrand în cât mai multe orașe din țară și dezvoltarea unei platforme noi în mediul online, care să-i faciliteze accesarea în mod individual a piețelor externe, sunt (doar) două dintre planurile puse pe lista cu priorități a companiei Sofiaman.
„În cei aproximativ 27 de ani de activitate am depășit multe provocări, trecând de la perioada de început, când înregistram deprecieri mari ale leului față de valutele importante, până la criza din 2009-2010, recent confruntându-ne și cu pandemia. Au fost ani în care ne-am simțit constrânși și am fost nevoiți să ajustăm modelul de business“, spune astăzi Florin Cucu, director general al businessului Sofiaman, cel mai cunoscut brand local de haine de casă și somn, înființat în Târgu Neamț.
Și cum provocările vin întotdeauna la pachet cu lecții de business, compania s-a adaptat mereu la noile condiții de piață, învățând mai ales cum să își ajusteze costurile și să își diversifice gamele de produse, în paralel cu lansarea de canale noi de vânzare.
Cu 19 magazine deschise la nivel național (15 proprii și 4 în franciză), Sofiaman se află în discuții pentru alte două noi magazine în România și pune la punct o strategie care să-i permită să acceseze mai ușor piețele străine.
Calitatea somnului
Un studiu de piață realizat în luna martie 2023 de către Isense Solutions pentru Sofiaman arată că 65% dintre români poartă acasă haine vechi, foarte uzate, pe care le-au folosit inițial pe stradă. „Prin acest studiu am dorit să aflăm și să explorăm cum se raportează românii la hainele de casă și de somn. Această inițiativă are și un fundament educativ, întrucât alegerea fibrelor din care sunt confecționate hainele de casă sau de somn contribuie direct la abilitatea noastră de regenerare după stresul de peste zi“, detaliază Florin Cucu. De-a lungul timpului, familia Cucu – businessul Sofiaman este dezvoltat de directorul general împreună cu soția sa, Mihaela – a pus permanent preț pe calitatea materialelor din care sunt realizate produsele, acestea fiind fabricate din țesături cu fibre din surse naturale, precum bumbac, bambus, eucalipt sau modal.
Compania, care se împarte între producție și retail, a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro, în creștere cu 5% față de 2021, iar pentru 2023 este „țintită o creștere procentuală de două cifre, prin comparație cu 2022“. Conform planului său de extindere, Sofiaman a deschis două noi magazine anul trecut, în Timișoara și Piatra-Neamț, fiind prezentă totodată și în alte mari orașe, precum București, Cluj-Napoca, Bacău, Baia Mare, Brașov, Iași, Suceava sau Târgu Mureș. Capacitatea de producție (aproximativ 400.000 de unități anual) se află în Târgu-Neamț, unde funcționează și sediul central. În 2021 și începutul anului 2022 au fost realizate investiții pentru îmbunătățirea capacității de fabricare, mai ales în secțiile de croit și finisaj, dar și în capacitatea de stocare materii prime și produs finit.
„Legat de extinderea rețelei, avem în plan o renovare de magazin la Cluj și suntem în discuții pentru două noi locații posibile în Oradea și Constanța. Însă, anul acesta, am preferat să reducem motoarele cu privire la investițiile realizate. Pe de o parte, costurile de construcție au fost și încă sunt destul de ridicate, iar pe de altă parte, am preferat să luăm o pauză și să ne canalizăm eforturile către alte direcții“, detaliază Florin Cucu.
O prezență crescută
Cu peste 300 de distribuitori locali, compania are trei canale de vânzare: business-to-business (B2B) – vânzări offline prin magazine partenere în România și în străinătate – business-to-consumer (B2C) – vânzări offline în rețeaua de magazine Sofiaman – și B2C – vânzări online prin website-ul propriu și prin alți parteneri din online.
Dezvoltarea offline este în continuare prioritară, iar ținta de a ajunge în următorii ani la 50 de magazine (anunțată și în trecut, n.r.) rămâne valabilă. „În zona de comerț offline nu am considerat să deschidem magazine Sofiaman în străinătate în următoarea perioadă. Dorim să dezvoltăm mai mult rețeaua națională, iar după ce vom atinge un număr mai mare de locații în România, vom lua în calcul și o extindere internațională. Însă am început colaborări noi în Italia și Germania prin diverși parteneri, fie cu magazine specializate, fie cu distribuitori specializați. Este nevoie de timp pentru a face vizibil un produs din segmentul nostru pe piață“, subliniază antreprenorul.
În ceea ce privește canalele online, compania lucrează la o platformă nouă, care îi va permite să abordeze mai facil, în mod individual, piețele externe.
Sofiaman are parteneriate constante cu țări precum Croația, Slovacia, Cehia sau Slovenia, dar și colaborări mai restrânse cu alte țări, fiind prezentă de mai mulți ani în străinătate. „Focusul nu a fost să producem pentru alte branduri în sistem lohn, ci să vindem produsul cu numele nostru în piețele externe. Avem ochii deschiși către piața externă“, declara Florin Cucu într-o discuție mai veche cu NewMoney.
Soții Cucu produc de circa 27 de ani pijamale în Târgu-Neamț, însă au ajuns în lumea textilelor mai mult dintr-o întâmplare. La începutul anilor ’90, mama Mihaelei Cucu, învățătoarea Teodora Mihăiliasa, deschidea la Bacău, alături de soțul ei, Mihai, fost cadru militar, o mică întreprindere al cărei obiect de activitate era confecționarea de pulovere. „Voia să facă un business. Era vremea în care toată lumea, mai ales la vârsta pe care o aveau ei atunci, 30 și ceva de ani, voia să facă ceva, să intre în privat“, mai spunea Florin Cucu în aceeași discuție cu NewMoney.
Numele companiei a fost ales prin combinarea numelui unor persoane din familie: Sofia – mama Teodorei Mihăiliasa – și Manuela, sora Mihaelei Cucu. Început cu șase persoane, patru mașini de cusut și o Dacia 1300, businessul a ajuns anul trecut la o echipă de peste 180 de angajați.
Acest articol a apărut în numărul 169 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly