Ce strategie aplică fondatorul Tandem pentru dezvoltarea companiei în plan local
Pe o piață a mobilierului în care gusturile consumatorului se schimbă în funcție de context, este absolut necesar ca și strategia ta de business să se adapteze din mers.
„Totul se află într-o continuă schimbare, piața este agitată. În timpul pandemiei, oamenii căutau să se mute în case mai mari, să aibă spațiu. Acum, odată cu creșterea costurilor energiei electrice, clienții se orientează către apartamente mai mici, iar cererea este pentru mobilier personalizat mai mic“, spune Corneliu Sau, fondatorul producătorului de mobilier Tandem, din Republica Moldova, care dezvoltă și segmentul de retail, inclusiv în România.
Piețe noi
Cu o cifră de afaceri la nivel de grup de 18 milioane de euro (fără TVA) anul trecut, la o rată a profitului net de 7%, Tandem își continuă astăzi planurile de dezvoltare și anunță câteva investiții pe termen mediu și lung. Compania deține două fabrici în Republica Moldova, cu o capacitate anuală care depășește zece milioane de euro, și are în vedere și crearea unei fabrici în România, la baza acestei decizii stând mai multe motive, precum „posibilitățile de a accesa fonduri europene și accesul facil la materia primă, plus cererea care vine din zona Uniunii Europene“. De altfel, 95% din business înseamnă propria producție, iar restul de 5% îl reprezintă elementele decorative (vaze, tablouri etc.), pe care le importă din Italia și din Germania.
Antreprenorul spune că atuul companiei stă în producția de mobilier personalizat, comenzile fiind realizate în scurt timp de la plasarea lor – o săptămână, două sau cel mult trei, în funcție de complexitate. Piesele de bază sunt paturile și saltelele, iar pentru un set de pat cu saltea, un client poate plăti între 1.000 și 2.500 de euro. Pe lângă aceste categorii de produse, mai sunt fabricate și altele, cum ar fi dulapurile, pentru un set complet de dormitor, prețurile pornind de la 1.500 de euro, până la 3.000-4.000 de euro.
Valoarea medie a comenzii era de aproximativ 1.200-1.300 de euro, însă anul acesta a crescut până la 1.500 de euro, datorită creării unor sisteme pentru dressing și a unor modele noi de canapele. „În acest moment, 40% din vânzări sunt în Republica Moldova și 60% vin din România. Pentru viitor, ne propunem exportul în Europa, dar și peste Ocean. Studiem piețele din America și Canada“, dă un indiciu Corneliu Sau despre intențiile sale, estimând pentru anul în curs o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro (fără TVA).
Retail offline
De viitor se leagă și extinderea cu mai multe magazine în România. Compania a inaugurat la începutul lunii iulie cel de-al patrulea showroom al său din București, pe o suprafață de 1.100 de metri pătrați, în urma unei investiții de 250.000 de euro. „Am ales ca noua locație să fie în Băneasa, deoarece această zonă are un potențial ridicat și un alt target de clienți. Astfel, am fost nevoiți să dezvoltăm un nou concept, cu mobilier din gama de lux și cu un design nou. Vânzările estimate până la finalul lui 2022 pentru acest showroom sunt de trei milioane de euro“, detaliază antreprenorul, adăugând că strategia Tandem pentru anul acesta este ca toate showroomurile companiei să treacă printr-o transformare care să le poziționeze în gama premium.
În paranteză fie spus, tot în zona Băneasa din Capitală, într-un magazin de 2.000 de metri pătrați, sunt prezente și cele trei branduri americane de mobilier de lux – Ethan Allen, Caracole și Bernhardt – aduse în România de Diana Șucu, soția omului de afaceri Dan Șucu, proprietarul Mobexpert, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria locală a mobilei.
Până în prezent, Tandem a deschis în România opt showroomuri de mobilă – cele patru deja amintite din București și câte unul în Cluj-Napoca, Brașov, Oradea și Iași. Compania mai are un showroom în Chișinău, Republica Moldova. Pe termen mediu, antreprenorul vrea să deschidă noi showroomuri Tandem „în toate orașele din România care au o populație de peste 200.000 de locuitori, în paralel cu extinderea prin mai multe locații în București“. Cu 50 de angajați în prezent, compania realizează livrările de piese de mobilier cu propria flotă auto, formată din 15 vehicule, și lucrează cu propria echipă de montaj.
Într-un fel sau altul, după o perioadă de doi ani – marcată de pandemia de COVID-19 –, lucrurile revin pe făgașul normal, iar companiile își continuă investițiile. „Criza (pandemia de COVID-19, n.r.) a fost în primul rând o provocare psihologică. Ne-am străduit să nu pierdem niciun angajat, am diminuat la maximum toate costurile, ne-am înțeles cu diferiți parteneri, însă, în același timp, după primele două luni, când lucrurile au fost mai clare, am început o nouă fază, în care ne-am focusat să vindem mai mult online“, spune Corneliu Sau.
Primii pași
Pe piața de mobilier și home & deco, Tandem are deja o experiență de două decenii. Totul a început cu ideea de a produce saltele, după o discuție cu un importator de mobilă din Italia, care, la momentul respectiv, se afla „într-o criză de importat saltele“, fiindu-i imposibil să găsească în piață cantitățile necesare. „Îmi amintesc cum, în urmă cu 20 de ani, eram împreună cu trei prieteni din facultate pe pragul unei fabrici de ciorapi, falimentată între timp, și ne gândeam în ce direcție să mergem“, povestește Corneliu Sau.
De la idee până la producția primei saltele Tandem a trecut foarte puțin timp, iar investițiile au fost minime. „Aveam undeva la 300 de dolari de investit atunci. Biroul unde preluam comenzile avea 12 metri pătrați, iar reclama pe care ne-am făcut-o în ziarul central era un pătrățel cu 12 cuvinte. Am început cu saltele, fapt pentru care încă sunt trecut la mulți prieteni în telefon – Corneliu Saltea“, mărturisește antreprenorul.
După doi ani de produs saltele, compania s-a mutat într-un spațiu mai mare, de 180 de metri pătrați, iar ulterior a început să producă propria mobilă. „Noi, fiind tineri, voiam să evoluăm, vedeam mereu trendul pieței, iar piața cerea noi culori, noi forme, noi tehnologii. A fost o perioadă grea, dar foarte frumoasă.“ Așa a început și producția de mobilier la comandă, care astăzi reprezintă una dintre componentele principale ale afacerii Tandem, prezentă într-o piață concurențială, stratificată, împărțită între companii mici și mari.
Acest articol a apărut în numărul 145 al revistei NewMoney.