Ce rețetă aplică un brand brașovean de gadgeturi în lupta cu giganții străini
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Allview, brandul brașovean de gadgeturi care a reușit în doar câțiva ani să se bată umăr la umăr cu greii tehnologiei, a mizat pe unul dintre criteriile-cheie în decizia de achiziție a consumatorului român – prețul. Dar cât de important este prețul într-un domeniu în care se spune că durata de viață a produselor este mai scurtă decât cea a bananelor de pe raft?
Trei milioane – acesta este numărul de clienți care au cumpărat de-a lungul anilor produsele din portofoliul Visual Fan, companie fondată în orașul de sub Tâmpa în urmă cu mai bine de un deceniu și care comercializează brandul Allview. Privind retrospectiv, brașovenii au profitat de fiecare „val“ al gadgeturilor, fie că a fost vorba de mobile dualsim, tablete sau smartphone-uri, asigurându-și un boom al businessului.
Acum, când piața de telefoane inteligente, principalul generator de venituri al Visual Fan, pare că își mai temperează avântul, compania vrea să atace un nou segment al pieței de tehnologie, cel de smart home.
„Diversitatea produselor pe care le avem în portofoliu și faptul că am oferit clienților noștri tehnologie de ultimă generație la un raport corect calitate-preț, acestea ar fi motivele creșterii“, spune fondatorul și directorul Visual Fan, Lucian Peticilă, într-un interviu pentru NewMoney. Mizând pe produse cu prețuri mici și medii, Visual Fan a ajuns de la afaceri de două milioane de euro în 2010 la un business total de circa 60 de milioane de euro anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.
Cel mai mare ritm de creștere a fost înregistrat în 2014, când afacerile s-au dublat pe fondul exploziei pieței de smartphone-uri și de tablete. Ulterior, creșterile Visual Fan s-au mai temperat, pentru anul acesta brașovenii mizând pe o majorare de 10% a cifrei de afaceri, până la peste 66 de milioane de euro.
În toată această perioadă, o bună parte din creșterea companiei a fost dată de contractele cu jucătorii din industria telecom, printre care Telekom, dar și RCS&RDS. De altfel, compania lui Zoltan Teszari a cunoscut, la rândul său, un parcurs exploziv în ultimii ani, pe fondul campaniilor agresive de tarife și a telefoanelor mobile (inclusiv smartphone-uri) oferite gratuit sau în rate.
LUPTĂ STRÂNSĂ. Pe piața locală de smartphone-uri, Allview a ajuns în doar câțiva ani brandul numărul doi din punct de vedere al numărului de unități vândute, după gigantul sud-coreean Samsung. Dacă Samsung are o cotă de piață de peste 40%, Allview estimează că are 10% din vânzările de telefoane inteligente din România, care ar urma să totalizeze anul acesta 3,5-4 milioane de unități, potrivit lui Lucian Peticilă.
„Este o luptă strânsă care se dă pe acest segment“, recunoaște Peticilă. Și e ușor de înțeles de ce: bătălia devine din ce în ce mai aprinsă, branduri precum Huawei sau Lenovo atacând pozițiile de top pe piața locală de smartphone-uri.
Chiar dacă, în ultimii ani, piața de smartphone-uri a cunoscut o creștere exponențială, pentru anul acesta, Allview se așteaptă la o temperare a vânzărilor de telefoane inteligente, astfel că firma brașoveană a decis să „atace“ un nou segment al pieței de gadgeturi și să intre, printr-o investiție de jumătate de milion de euro, pe piața de soluții smart home.
Cu prețuri între 799 de lei și 6.000 de lei, soluția brașovenilor, denumită Siebo, va concura cu sisteme similare ale unor jucători precum Mio, Fibaro sau D-Link. „Am intrat pe piața de smart home pentru că am avut tot timpul inițiativa și viziunea de a lansa noi tehnologii. Credem că din viitorul zonei de tehnologie și IT&C face parte și segmentul de smart home“, explică Peticilă. Brașovenii se așteaptă ca soluția lansată să genereze anul viitor 10% din business.
Intrarea pe segmentul de soluții de tip „casă inteligentă“ vine în contextul în care smartphone-urile sunt în momentul de față produsele care generează cea mai mare parte a businessului Visual Fan, mai exact 60%. Telefoanele inteligente sub brandul Allview au prețuri începând de la 329 de lei și ajung până la aproape 2.000 de lei. Pentru comparație, modelele de top ale unor competitori precum Samsung sau Sony ajung la peste 3.000 de lei, în timp ce noile telefoane iPhone depășesc 4.000 de lei, potrivit datelor disponibile în magazinul online eMag.
„Cele mai cumpărate modele de smart-phone-uri Allview sunt cele din zona medie. Raportat la 2015, a crescut cu aproximativ 20% valoarea medie cheltuită de clienții Allview la achiziția unui smartphone“, explică Peticilă.
Și totuși, Allview rămâne privit ca un brand de clasă B, cu prețuri mici și medii. Dragoș Roșca, președinte al fondului Delta Asset Invest, spune că un model de business bazat în mare măsură pe „diferențiatorul preț mic“ ar fi vulnerabil pe termen lung, pentru că peste noapte pot apărea concurenți mai agresivi. „Atât timp cât avem în vedere și alte aspecte care interesează clientul și nu ne raportăm exclusiv la preț, afacerea noastră nu este vulnerabilă“, spune Peticilă.
MADE IN ROMANIA? Modelul Allview nu este singular pe piața locală, având în vedere că o serie de alți antreprenori români au încercat să muște o felie cât mai mare din piața de gadgeturi, folosind prețul ca principal diferențiator.
Un exemplu este compania care comercializează brandul Evolio, Televoice Grup, fondată de Liviu Nistoran. Sub marca Evolio se vând tablete, smartphone-uri, precum și alte produse IT&C. Pe strategia unui portofoliu diversificat a mers și alt producător local, E-Boda, cunoscut în special pentru prezența pe piața de tablete PC. Controlată de Alexandru Drăgoiu, compania s-a extins în ultimii ani și pe alte segmente, precum ochelarii pentru experiențe de realitate virtuală.
Și Network One Distribution (NOD), jucător local de top pe piața de distribuție de echipamente IT&C, controlat de antreprenorul Iulian Stanciu, are branduri proprii: Serioux – pe zona de IT, Horizon – pentru televizoare sau Heinner – pe electrocasnice. În general, companiile care au lansat branduri românești au mizat însă pe aceeași rețetă: produsele sunt gândite și desenate în „laboratorul“ local, românesc, în timp ce componentele și asamblarea se realizează pe alte piețe externe.
În mod similar, și produsele Allview, indiferent că este vorba de telefoane sau de tablete, sunt asamblate în China, iar în România se lucrează la partea de cercetare și dezvoltare, precum și la personalizarea sistemului de operare Google Android. Antreprenorul brașovean Lucian Peticilă spune că nu va muta producția propriu-zisă în România, în contextul în care pe plan local nu există infrastructură industrială pe orizontală în zona de tehnologie. „Nu găsești niciun fel de subansamblu în România pentru astfel de produse. Numai unde există sute de fabrici, automat poți să găsești și subansamblele respective“.
CU BRANDUL LA EXPORT. Ca multe alte branduri românești, și Allview a văzut o oportunitate în intrarea pe piețele externe în urmă cu trei ani, astfel că acum produsele Visual Fan sunt exportate în 18 țări, printre care și Polonia, Germania, Spania, Olanda sau țări din zona balcanică.
Dacă anul trecut livrările la export aduceau 6-7% din business, pentru anul acesta estimările arată o pondere de 10%, echivalentul a circa 6-7 milioane de euro. „Avem două filiale, una în Polonia și una în Spania, cea din urmă deschisă acum circa două luni. În Spania, spre exemplu, avem un milion de potențiali «adepți». Evident, nu ne adresăm doar românilor, dar este un punct de plecare important“, detaliază Peticilă. El adaugă că „integrarea“ la export a unor produse precum smartphone-urile este complexă și reprezintă o provocare, în contextul în care pentru fiecare piață trebuie pregătite setări și manuale specifice.
Cel puțin pentru moment, direcțiile de creștere ale brandului creat în orașul de sub Tâmpa sunt destul de clare. Ce aduce viitorul, numai timpul (și prețul) pot spune.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Pas cu pas” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]Fondată în urmă cu 14 ani, compania Visual Fan (Allview) a cunoscut o creștere spectaculoasă în ultimii ani, ajungând la afaceri de peste 60 de milioane de euro.[/vc_column_text][vc_column_text]
- 2002. Visual Fan își începe „povestea“ la Brașov, având ca obiect de activitate producția și comerțul en-gross de produse electronice și electrocasnice.
- 2004. Compania începe să-și comercializeze produsele sub brandul propriu Allview.
- 2007. Visual Fan își adaugă în portofoliu sisteme GPS de navigație.
- 2008. Managementul companiei decide să intre pe piața de telefoane mobile dual SIM, în urma unei analize a gradului de penetrare a telefoniei în rândul populației.
- 2010. Allview lansează o tabletă PC, sub numele de AllDro, atacând astfel un nou segment al pieței de tehnologie.
- 2016. Compania brașoveană decide să intre și pe piața de produse smart home. Soluția a fost lansată sub brandul Siebo.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Visual Fan speră ca vânzările de soluții smart home să îi aducă 10% din business, anul viitor. Sursa foto: allview.ro