Cum arată viitorul pentru cel mai cunoscut brand de pijamale din România
Extinderea pe piețele internaționale și deschiderea de noi magazine sunt doar două dintre obiectivele principale ale celui mai cunoscut brand de pijamale din România.
Între producție și retail – așa se împarte în prezent afacerea Sofiaman, din Piatra-Neamț, dezvoltată de soții Mihaela și Florin Cucu. Având o rețea de 19 magazine sub brandul propriu la nivel național, cei doi antreprenori își propun să consolideze businessul, cu obiective precise: mai multe magazine, investiții în tehnologii și produse noi, precum și o extindere la nivel extern.
„Planul pentru următorii ani este să deschidem cel puțin un magazin în fiecare oraș reședință de județ. Estimăm să ajungem la peste 50 de unități“, dă un prim indiciu Florin Cucu despre planurile sale pe termen lung. Compania are parteneriate constante în Europa și ia în calcul chiar „deschiderea de locații pe alte teritorii“. „Nu va fi simplu și trebuie să fim pregătiți.“
O poveste din anii ’90
Soții Cucu produc de 25 de ani pijamale în Târgu-Neamț, însă au ajuns în lumea textilelor mai mult dintr-o întâmplare. La începutul anilor ’90, mama Mihaelei, învățătoarea Teodora Mihăiliasa, deschidea la Bacău, alături de soțul ei, Mihai, fost cadru militar, o mică întreprindere al cărei obiect de activitate era confecționarea de pulovere. „Voia să facă un business. Era vremea în care toată lumea, mai ales la vârsta pe care o aveau ei atunci, 30 și ceva de ani, voia să facă ceva, să intre în privat“, povestea Florin Cucu într-un interviu din 2018 cu NewMoney. Numele companiei a fost ales prin combinarea numelui unor persoane din familie: Sofia – numele mamei Teodorei Mihăiliasa – și Manuela –, sora Mihaelei Cucu.
Businessul – început cu șase persoane, patru mașini de cusut și o Dacia 1300 – a ajuns în 2021 la o cifră de afaceri de aproape cinci milioane de euro, o echipă de 186 de angajați și 19 magazine proprii în 11 orașe din țară. „Prin anii ’90, oferta de pijamale în magazinele din România era foarte restrânsă, deși industria textilă funcționa și se bucura de forță calificată de muncă. Analizând această oportunitate și având șansa de a cumpăra și materia primă necesară, am început să ne dezvoltăm pe această nișă și să răspundem cererii din piață. Pe măsură ce compania a crescut, am încercat să schimbăm conceptul de pijama ca produs doar pentru dormit și să dezvoltăm brandul cu articole ce pot fi purtate în casă, în orice moment al zilei“, detaliază Florin Cucu, chief executive officer (CEO) și coproprietar Sofiaman.
În prezent, brandul Sofiaman înseamnă opt milioane de produse create din materiale cu fibre din surse naturale (bumbac, bambus, eucalipt), comercializate prin intermediul magazinelor fizice și online, compania intenționând să dezvolte și alte game noi, precum lenjerii, textile de baie și accesorii.
Peste 50 de magazine
Strategic, pentru segmentul de retail, în următorii ani va continua să fie prioritară expansiunea cu magazine fizice în fiecare oraș reședință de județ, cu o țintă clară: să se ajungă la un total de peste 50 de unități. Care sunt costurile pe care le implică un astfel de plan? „Investiția medie ține destul de mult de suprafața locației și de amplasarea acesteia – centru comercial sau stradal –, deși există o serie de costuri fixe, indiferent de dimensiune. În medie, discutăm de valori între 650 și 750 de euro per metru pătrat – investiție în amenajarea spațiului –, la care se adaugă costurile cu stocul de marfă, de aproximativ 1.000 de euro raportat la metru pătrat“, detaliază Florin Cucu.
Sofiaman a deschis anul acesta două noi magazine, în Timișoara și Piatra-Neamț, fiind prezent și în orașe precum București, Cluj-Napoca, Bacău, Baia Mare, Brașov, Iași, Suceava sau Târgu Mureș. „Capacitatea de producție (aproximativ 400.000 de unități anual, n.r.) se află în Târgu-Neamț, unde, de altfel, avem și sediul central. În 2021 și începutul anului 2022 au fost realizate investiții pentru îmbunătățirea capacității de fabricare, mai ales în secțiile de croit și finisaj, dar și în capacitatea de stocare materii prime și produs finit. Urmează să finalizăm acest an cu o investiție într-o unitate de producție energie verde pe bază de panouri solare estimată la 100.000 de euro“, mai spune antreprenorul.
Potrivit acestuia, deși „piața tradițională este România“, brandul Sofiaman este cunoscut și în străinătate, unde are parteneri încă din 2006. Compania are parteneriate constante cu țări precum Croația, Slovacia, Cehia sau Slovenia, dar și colaborări mai restrânse în Maroc și Senegal. „Focusul nu a fost să producem pentru alte branduri în sistem lohn, ci să vindem produsul cu numele nostru în piețele externe. Avem ochii deschiși către piața externă, unde ne dorim să intrăm cu magazine fizice proprii. Studiem piețele din alte țări, însă vom face pași mai concreți după ce vom depăși 30-40 de locații în România. Nu va fi simplu și trebuie să fim pregătiți să susținem deschiderea de locații pe alte teritorii, unde vom intra din postura de necunoscuți“, explică Florin Cucu.
Miza și pe online
Businessul Sofiaman are trei canale de vânzare: 1. business-to-business (B2B) – vânzări offline prin magazine partenere în România și în străinătate (32% din total vânzări); 2. business-to-consumer (B2C) – vânzări offline în rețeaua de magazine Sofiaman (50%); 3. B2C – vânzări online prin website-ul propriu și prin alți parteneri din online (18%).
„Pandemia a adus în prima fază o perioadă dificilă și cu destul de multe provocări, însă ulterior a generat și un interes ceva mai crescut al consumatorilor pentru articole vestimentare de purtat în casă. Vânzările online au crescut exponențial în acea perioadă, fiind, de altfel, și printre singurele opțiuni de vânzare. Pentru noi a reprezentat o oportunitate imensă din acest punct de vedere și ne-a obligat să privim acest canal (online, n.r.) mai atent“, nuanțează antreprenorul. De altfel, strategic, prin intermediul canalului de vânzări online se dorește și accesarea publicului din afara României, într-un mod personalizat pentru fiecare țară în parte.
La modul general, sumele de bani investite în crearea și dezvoltarea businessului au fost de circa 3,5 milioane de euro, de-a lungul timpului. Anul acesta, Florin Cucu estimează o creștere de 10% a cifrei de afaceri față de cele aproape 5 milioane de euro din 2021, la o marjă netă de profitabilitate de aproximativ 8-9%, fiecare canal generând procente diferite, în funcție de costurile de operare.
Acest articol a apărut în numărul 151 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly