Cum arată viitorul pentru cel mai cunoscut brand de pijamale din România

Extinderea pe piețele internaționale și des­chiderea de noi magazine sunt doar două dintre obiectivele principale ale ce­lui mai cunoscut brand de pijamale din România.

Între producție și retail – așa se împarte în pre­zent afacerea Sofiaman, din Piatra-Neamț, dezvoltată de soții Mihaela și Florin Cucu. Având o rețea de 19 magazine sub brandul propriu la nivel național, cei doi antreprenori își propun să consolideze businessul, cu obiective precise: mai multe magazine, investiții în tehnologii și produse noi, precum și o extindere la nivel extern.

„Planul pentru următorii ani este să des­chidem cel puțin un magazin în fiecare oraș reședință de județ. Estimăm să ajungem la peste 50 de unități“, dă un prim in­di­ciu Florin Cucu despre planurile sale pe termen lung. Compania are parteneriate constante în Europa și ia în calcul chiar „des­chiderea de locații pe alte teritorii“. „Nu va fi simplu și trebuie să fim pregătiți.“

O poveste din anii ’90

Soții Cucu produc de 25 de ani pijamale în Târgu-Neamț, însă au ajuns în lumea textilelor mai mult dintr-o întâmplare. La începutul anilor ’90, mama Mihaelei, învățătoarea Teodora Mi­hăi­liasa, deschidea la Bacău, alături de so­țul ei, Mihai, fost cadru militar, o mică întreprindere al cărei obiect de activitate era con­fecționarea de pulovere. „Voia să facă un business. Era vremea în care toată lu­mea, mai ales la vârsta pe care o aveau ei atunci, 30 și ceva de ani, voia să facă ceva, să intre în privat“, povestea Florin Cucu într-un interviu din 2018 cu NewMoney. Numele companiei a fost ales prin combinarea numelui unor persoane din familie: Sofia – numele mamei Teodorei Mihăiliasa – și Manuela –, sora Mihaelei Cucu.

Businessul – început cu șase persoane, patru mașini de cusut și o Dacia 1300 – a ajuns în 2021 la o cifră de afaceri de aproape cinci milioane de euro, o echipă de 186 de angajați și 19 magazine proprii în 11 orașe din țară. „Prin anii ’90, oferta de pijamale în magazinele din România era foarte re­strânsă, deși industria textilă funcționa și se bucura de forță calificată de muncă. Ana­lizând această oportunitate și având șansa de a cumpăra și materia primă ne­cesară, am început să ne dezvoltăm pe această nișă și să răspundem cererii din piață. Pe măsură ce compania a crescut, am încercat să schimbăm conceptul de pi­jama ca produs doar pentru dormit și să dez­voltăm brandul cu articole ce pot fi pur­tate în casă, în orice moment al zilei“, de­taliază Florin Cucu, chief executive officer (CEO) și coproprietar Sofiaman.

În prezent, brandul Sofiaman înseamnă opt milioane de produse create din materiale cu fibre din surse naturale (bumbac, bambus, eucalipt), comercializate prin intermediul magazinelor fizice și online, com­pania intenționând să dezvolte și alte game noi, precum lenjerii, textile de baie și accesorii.

Peste 50 de magazine

Strategic, pentru segmentul de retail, în următorii ani va continua să fie prioritară expansiunea cu magazine fizice în fiecare oraș reședință de județ, cu o țintă clară: să se ajungă la un total de peste 50 de uni­tăți. Care sunt cos­turile pe care le im­plică un astfel de plan? „Investiția medie ține destul de mult de suprafața locației și de amplasarea aces­teia – centru comercial sau stradal –, deși există o serie de costuri fixe, indiferent de dimensiune. În medie, discutăm de valori între 650 și 750 de euro per metru pătrat – investiție în amenajarea spațiului –, la care se adaugă costurile cu stocul de marfă, de aproximativ 1.000 de euro raportat la metru pătrat“, detaliază Florin Cucu.

Sofiaman a deschis anul acesta două noi magazine, în Timișoara și Piatra-Neamț, fiind prezent și în orașe precum București, Cluj-Napoca, Bacău, Baia Mare, Brașov, Iași, Suceava sau Târgu Mureș. „Capacita­tea de producție (aproximativ 400.000 de unități anual, n.r.) se află în Târgu-Neamț, unde, de altfel, avem și sediul central. În 2021 și începutul anului 2022 au fost reali­zate investiții pentru îmbunătățirea capa­ci­­tății de fabricare, mai ales în secțiile de croit și finisaj, dar și în capacitatea de stocare materii prime și produs finit. Ur­mează să finalizăm acest an cu o investiție într-o unitate de producție energie verde pe bază de panouri solare estimată la 100.000 de euro“, mai spune antreprenorul.

Potrivit acestuia, deși „piața tradițională este România“, brandul Sofiaman este cunoscut și în străinătate, unde are parteneri încă din 2006. Compania are parteneriate constante cu țări precum Croația, Slovacia, Cehia sau Slovenia, dar și colaborări mai restrânse în Maroc și Senegal. „Focusul nu a fost să producem pentru alte bran­­duri în sistem lohn, ci să vindem produsul cu numele nostru în piețele externe. Avem ochii deschiși către piața externă, unde ne do­rim să intrăm cu magazine fizice pro­prii. Studiem piețele din alte țări, însă vom face pași mai concreți după ce vom depăși 30-40 de locații în România. Nu va fi simplu și trebuie să fim pregătiți să susținem des­chiderea de locații pe alte teritorii, unde vom intra din postura de necunoscuți“, explică Florin Cucu.

Miza și pe online

Businessul Sofiaman are trei canale de vânzare: 1. business-to-business (B2B) – vânzări offline prin magazine partenere în România și în străinătate (32% din total vânzări); 2. business-to-consumer (B2C) – vânzări offline în rețeaua de magazine Sofiaman (50%); 3. B2C – vânzări online prin website-ul propriu și prin alți par­teneri din online (18%).

„Pandemia a adus în prima fază o peri­oadă dificilă și cu destul de multe pro­vo­cări, însă ulterior a generat și un interes ceva mai crescut al consumatorilor pentru articole vestimentare de purtat în casă. Vân­zările online au crescut exponențial în acea perioadă, fiind, de altfel, și printre sin­gurele opțiuni de vânzare. Pentru noi a reprezentat o oportunitate imensă din acest punct de vedere și ne-a obligat să privim acest canal (online, n.r.) mai atent“, nuan­țează antreprenorul. De altfel, strategic, prin intermediul canalului de vânzări online se dorește și accesarea publicului din afara României, într-un mod personalizat pentru fiecare țară în parte.

La modul general, sumele de bani investite în crearea și dezvoltarea businessului au fost de circa 3,5 milioane de euro, de-a lungul timpului. Anul acesta, Florin Cucu estimează o creștere de 10% a cifrei de afa­ceri față de cele aproape 5 milioane de euro din 2021, la o marjă netă de profita­bilitate de aproximativ 8-9%, fiecare canal generând procente diferite, în funcție de cos­turile de operare.

Acest articol a apărut în numărul 151 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly