Raluca Radu, Answear: ”Ne propunem să mai deschidem un depozit, al doilea după cel din Cracovia, în zona de sud. Și luăm în calcul România”
Noile trenduri din piața de fashion online dictează astăzi și direcțiile de dezvoltare ale Answear în România.
România, a treia piață din portofoliul polonezilor de la Answear – unul dintre cei mai mari retaileri online multibrand de fashion din regiune, listat la Bursa din Varșovia –, este astăzi și un punct strategic pe harta de dezvoltare a companiei. „Ne propunem să mai deschidem un depozit, al doilea după cel din Cracovia, în zona de sud. Și luăm în calcul România. (…) Piața românească aduce acum undeva la peste 15% din vânzările totale ale businessului global“, spune Raluca Radu, country manager Answear România.
Anul trecut, veniturile totale ale Answear au fost de peste 200 de milioane de euro în cele 11 piețe în care activează, perspectivele fiind de creștere și în următorii ani, în paralel cu maturizarea comerțului electronic la nivel internațional. Dar ce instrumente de business vor susține creșterea din online?
„Conform studiilor MKOR (agenție de cercetare și consultanță, n.r.), piața de fashion din România este estimată la 2,35 miliarde de euro. Ne așteptăm la o creștere ușoară în acest an pentru piața de modă per total, undeva la aproximativ 5%, dar și pentru piața de fashion online ne așteptăm să se vadă o creștere, sub 10%“, spune Raluca Radu despre industria locală.
O statistică pe 2022 a Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) arată că aproape 80% dintre utilizatorii de internet din mediul urban (76,6%) și rural (78,3%) au cumpărat produse de fashion (îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii). Nici nu e de mirare că și concurența este acerbă, printre competitorii Answear numărându-se Fashion Days (lider de piață, parte din grupul cu eMag) și epantofi.ro, o altă companie de modă cu rădăcini în Polonia.
Raluca Radu chiar face un rezumat al comportamentului de consum al clienților din România, pornind de la felul în care aceștia și-au manifestat interesul pentru cumpărături pe Answear.ro. În 2022, spune ea, tendința acestora a fost să ia mai rapid deciziile de cumpărare, iar numărul cumpărătorilor din afara Bucureștiului a crescut. De asemenea, a scăzut perioada petrecută pe site, deși rata de conversie a fost mai mare, ceea ce înseamnă că anul trecut deciziile s-au luat mai rapid decât în 2021.
„În 2023 nu am observat diferențe în bonul mediu, comanda medie pe Answear.ro rămânând în jurul valorii de 360 de lei. S-a observat o creștere a categoriilor de genți, sneakers, sandale.“
„În prezent, consumatorii de fashion sunt mult mai atenți atunci când achiziționează articole vestimentare. Tendința este de a investi în haine de calitate, care să reziste în timp, fie că sunt de la branduri internaționale premium sau de la designeri și boutique-uri locale. Altfel spus, consumatorii pun din ce în ce mai mult accent pe prelungirea duratei de viață a hainelor, iar producătorii din fashion, pe utilizarea de materiale prietenoase cu mediul înconjurător sau pe materiale reciclate“, spune Mara Eliza Barza, specialist în fashion online.
„Desigur, românii sunt amatori de branduri cu notorietate internațională, unele din categoria luxury, dar au deschidere și către brandurile de nișă, brandurile scandinave“, continuă ea.
Answear, pe val
Businessul Answear din România a crescut cu 30% în primul trimestru din 2023, dar pe durata verii este de așteptat ca această creștere să se pondereze, odată cu perioada concediilor, care primează în bugetele consumatorilor. Potrivit spuselor Ralucăi Radu, investițiile companiei pe termen scurt și pe termen mediu vizează, printre altele, dezvoltarea unor parteneriate în zona de logistică, scopul fiind scurtarea timpului de livrare pentru client și diversificarea opțiunilor de livrare și a metodelor de plată.
„Studiile demonstrează că așteptările sunt către next day delivery. De aceea ne uităm și noi la cum putem micșora timpii de livrare.“
Un alt proiect care este prioritar în acest an pentru retailerul polonez, anunțat recent, este achiziția PRM (un brand de modă în ascensiune pe piața de premium-luxury) și a SneakerStudio (un retailer de sneakers și streetwear cunoscut pe piețele din Europa Centrală și de Est), achiziții prin care compania vrea să își asigure extinderea gamei de branduri oferite pentru categoria de premium-luxury.
„În legătură cu portofoliul de produse, se fac de asemenea investiții în noi branduri, cu precădere în zona celor scandinave, care sunt în creștere pe piața de fashion din Europa. (…) La momentul de față, în top 10 cele mai vândute branduri regăsim Answear, Medicine, Tommy Hilfiger, Pinko, Guess, Calvin Klein, Karl Lagerfeld, Desigual, Michael Kors și Hugo Boss“, detaliază Raluca Radu.
Pe lângă aceste planuri există și intenția de a investi în partea de logistică, într-un depozit local. De altfel, în 2021, Answear a extins cu aproape 10.000 de metri pătrați suprafața depozitului său din Polonia, pentru a susține creșterea în regiune. La peste un deceniu de la lansarea pe piața din Polonia, compania a ajuns să aibă operațiuni în industria de fashion online pe mai multe piețe, în România fiind prezentă din anul 2015. „Avem planuri de deschidere a unui nou depozit în regiune și probabil vom anunța în curând noi vești în legătură cu acest proiect“, punctează astăzi Raluca Radu, accentuând intenția de expansiune regională.
Competiția
Pe dezvoltarea în regiune s-a concentrat în ultimul timp și principalul concurent al Answear din România – Fashion Days –, care a anunțat la finalul anului trecut că, în 2023, vrea să lanseze un marketplace. „Dacă marketplace-ul va fi marele nostru efort în 2023, nu vom investi în stoc – stocul e la clienți –, vom investi în tehnologie, în zona asta. Cu siguranță vorbim de niște milioane de euro pe care le investim în tehnologie pentru acest proiect“, declarau reprezentanții companiei în decembrie 2022. Fashion Days este deținut de Dante International, companie sub umbrela căreia se află și eMag.
Fondată în 2001 și pionier al pieței de comerț online din România, eMag își dezvoltă, la rândul său, gama de fashion, prin prezența în platforma sa a mii de comercianți. Anul trecut, compania a investit 1,123 miliarde de lei, ridicând la peste două miliarde de lei valoarea totală a investițiilor din ultimii doi ani, făcute pentru a putea acoperi nevoile celor nouă milioane de clienți din România, Ungaria și Bulgaria. „Investițiile consistente din ultimii ani în infrastructura pentru e-commerce și tehnologie au pregătit terenul pentru creșterea din regiune“, spunea recent Tudor Manea, CEO Group eMAG.
Ce alte tendințe s-ar mai putea manifesta în piața de modă? Răspunsul vine tot de la Raluca Radu. „Căutările de imagini – visual search – vor avea un impact major. Deja, la nivel de Europa, procentul de căutări prin imagine este de aproape 20%. De asemenea, pentru zona de găsire a mărimilor potrivite și tabel de mărimi vor apărea funcționalități tehnice cu impact mare, mai ales pornind de la realitatea augmentată.“ În fond, numele modei rămâne schimbare.
Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney