Ce planuri are Dan Marc, fondatorul Footprints AI, după ce a deschis primul birou din SUA, în Silicon Valley
Cu o prezență în România, țările baltice, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite, Footprints AI își continuă și în 2024 extinderea. Înțelegerea comportamentului aparent de neînțeles al clienților din retail rămâne motorul acestei strategii.
Pentru Footprints AI, 2023 a fost anul de construire a fundației de parteneriate și de deschidere a biroului pentru prezența în Statele Unite ale Americii, un pas esențial pentru a putea accesa cea mai mare piață de retail media. „Am intrat recent într-un parteneriat global cu UST, al doilea cel mai mare integrator de soluții și servicii de digital marketing, care marchează un pas important în strategia noastră de Go to Market și ne deschide oportunități multiple în piața din SUA“, spune Dan Marc, fondatorul companiei.
Extinderea din 2024 se va concentra pe aceleași regiuni luate în calcul încă de la început – „SUA, Europa de Vest, țările nordice, țările baltice și regiunea MENA (Middle East and North Africa)“ –, prin parteneriate și investiții de marketing. „Acestea sunt regiunile unde gradul de maturitate al pieței este ridicat și oferă multiple oportunități pentru tehnologiile noi și foarte dezvoltate.“
O nouă realitate
La momentul de față, Footprints AI – companie românească înființată în 2017 de Dan Marc – operează una dintre cele mai avansate platforme de retail media din lume, scopul său fiind să le faciliteze jucătorilor din domeniu accesul la „o platformă de captare, înțelegere și predicție“ a comportamentului consumatorilor în spațiile fizice de retail. Concret, Footprints AI este o soluție software care face legătura între comportamentul de cumpărare offline și profilul online al consumatorilor, oferind brandurilor posibilitatea de a livra mesaje publicitare către audiențe, pe baza comportamentului prezis de cumpărare din offline.
„AI este noua realitate în retail, pe măsură ce obiectivul și viziunea retailerilor se pot rezuma la a vinde oriunde se află consumatorul și pe orice canal. Cu acest deziderat și pentru că retail media are o cotă de piață mare în SUA și în Europa de Vest, ne-am propus, încă de la lansarea soluției, să targetăm piața globală“, detaliază antreprenorul. În vara anului trecut, compania a anunțat primul său birou în SUA, în Silicon Valley, țintind pentru 2024 (într-o primă fază) cel puțin doi clienți mari în piața americană.
„Silicon Valley este ecosistemul cu cel mai mare grad de inovație, care agregă companii de tehnologie de top și talent de excepție. Prezența Footprints AI aici accelerează extinderea și dezvoltarea businessului nostru. Intrarea în SUA este o prioritate pentru extinderea Footprints AI, piața de retail media de aici fiind de cel puțin 30 de ori mai valoroasă comparativ cu orice altă regiune geografică. Evaluările noastre plasează industria americană de retail media la 50 de miliarde de dolari“, declara Dan Marc anul trecut.
Potrivit spuselor sale, rețelele de retail media au devenit în SUA o obișnuință în mai multe sectoare (nu doar în cel alimentar), în verticale diverse, precum electronice și beauty, dar și în sectorul financiar.
Ecosistemul național
„Un obiectiv în 2024 este să ne creștem prezența în piețe noi, diversificându-ne portofoliul de clienți. Acest lucru implică nu doar intrarea în noi geografii, dar mai ales atragerea noilor clienți din industrii pe care nu le-am acoperit încă. Un alt pilon al strategiei din acest an este să maximizăm potențialul de monetizare a datelor și a cotei noastre din aceste venituri“, punctează Dan Marc.
O noutate a fost și parteneriatul cu Danubius, furnizorul de case de marcat Datecs, anunțat în decembrie 2023, printr-o rețea de retail media cu acoperire geografică la nivelul pieței românești, deschizând astfel accesul IMM-urilor la tehnologia Footprints AI. Inițiativa le permite tuturor comercianților offline, indiferent de dimensiune și industria în care activează, să devină jucători pe piața media și să-și diversifice veniturile.
Potrivit reprezentanților Danubius, casa de marcat fiscală devine un instrument generator de venituri pentru toți comercianții. „La casieria comerciantului se materializează decizia de cumpărare a clienților și se conturează potențialele achiziții. De multe ori, retailerii nu înțeleg de ce un client potențial pentru un anumit produs nu finalizează o achiziție sau de ce frecvența cumpărăturilor este alimentată de o cerere mai mare într-o perioadă, în timp ce, alteori, cererea pentru același produs este scăzută“, spun aceștia.
Prin analiza tranzacțiilor colectate de case și profilarea clienților cu ajutorul tehnologiei Footprints AI, aceste sincope pot fi eliminate, iar vânzările și veniturile comercianților pot fi optimizate. „Este pentru prima oară în România când ne apropiem de înțelegerea reală a comportamentului de consum și a profilului de consumator cu ajutorul datelor reale și a inteligenței artificiale; până la tehnologia Footprints AI erau folosite paneluri mici, irelevante, cu metodologii de analiză învechite. (…) În termeni metaforici, diferențele între acest proiect, care pune bazele unui ecosistem național ce implică IMM-urile, și metodologia folosită anterior este ca între un smartphone și un feature phone (telefonul mobil din generațiile anterioare, n.r.)“, subliniază Dan Marc.
De peste trei ori
Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a depășit 800.000 de euro, reprezentând o creștere de peste trei ori față de 2022. „Nu avem ca obiectiv atingerea unei marje de profitabilitate. Anul acesta ne vom concentra pe monetizarea și scalarea parteneriatelor cu retailerii, prin care Footprints AI primește o cotă parte din veniturile generate de serviciul de advertising la retaileri“, spune antreprenorul, un exemplu fiind și parteneriatul cu rețeaua de magazine Profi.
La nivel de investiții, până în prezent, totalul se ridică la 2,5 milioane de euro. „Am avut o singură rundă de investiții, de 500.000 de euro, la evaluare post-money de 5.000.000 de euro, în trimestrul IV din 2022. Anul acesta, bugetul de investiții va fi dependent de închiderea unei noi runde de finanțare. Indiferent de acest aspect, am stabilit un plan inițial de investiții care se concentrează pe două domenii esențiale: marketing și operațiuni de vânzări“, detaliază Dan Marc.
Astfel, s-au alocat 200.000 de euro pentru investițiile în marketing, canalizate înspre creșterea vizibilității platformei către un public mai larg și extinderea portofoliului în regiunile pe care le vizează, consolidând, în același timp, relațiile cu partenerii existenți. De asemenea, o investiție de 300.000 de euro este destinată operațiunilor de vânzări. „Acești bani vor fi folosiți pentru a susține și extinde parteneriatele existente cu entități precum UST, Microsoft și alți colaboratori-cheie. Explorăm oportunități de extindere pe noi direcții.“
Vorbind despre piața de retail media, antreprenorul spune că evoluția acesteia reprezintă o schimbare de paradigmă în advertising pe care publisherii nu o pot ignora. „Estimăm că retail media va atinge o cotă de aproximativ 25% din bugetele de digital advertising față de social media și search media. (…) În 2024 anticipăm că piața românească de retail media va depăși 10 milioane de euro, față de circa 7,5 milioane de euro, cât s-a estimat în 2023. Această creștere se datorează numărului tot mai mare de retaileri, inclusiv partenerii noștri, care își dezvoltă ofertele, își dimensionează echipele dedicate și bugetează investiții în scalarea veniturilor. Este important de menționat că, în calculele noastre, veniturile din retail media nu includ bugetele alocate pentru trade marketing“, adaugă Dan Marc.
Pe de altă parte, anul trecut au crescut costurile de achiziție ale brandurilor de retail pentru clienți noi. De exemplu, pentru aceleași rezultate (trafic sau conversii), costurile cu search media și cu social media au fost, în medie, cu 34-36% mai mari față de anul 2022. În momentul de față, mai mulți retaileri globali folosesc soluția software Footprints AI, printre care – Rimi Baltic (liderul pe piața de retail în țările baltice), Lagardère (operatorul brandurilor inmedio și 1 minute), INGKA (proprietarul centrelor comerciale în care operează brandul Ikea), Auchan, Hyundai și alții.
Acest articol a apărut în numărul 180 al revistei NewMoney