Ce nouă linie de business a lansat Andy Székely, unul dintre cei mai cunoscuți traineri din domeniul dezvoltării personale

Dacă în anii ’90 cei care își deschideau o afacere se bazau doar pe intuiție și pe noroc, astăzi tot mai mulți dintre viitorii antreprenori apelează la cursuri ori la traininguri de specialitate. Astfel a apărut și o nouă categorie de antreprenori – formatorii de antreprenori.

Andy Szekely (49 de ani) este unul dintre cei mai cunoscuți traineri din zona antreprenorială. A pregătit sute de antrepre­nori și continuă să adauge noi linii businessului pe care a început să-l practice încă din perioada studenției. A adus ini­țial formatori din afara țării, iar apoi a urcat el însuși pe scenă. Timp de mai bine de 20 de ani a derulat programe atât pentru companii, cât și pentru persoane fizice, iar în ultimii doi ani s-a orientat către un nou segment: businessurile de familie. Dar cum arată drumul lui Andy Szekely în domeniul trainingului?

NOROC CHIOR

Fost olimpic la limba română în liceu, Andy Szekely a pornit de la Rădăuți și a ajuns să facă Facultatea de Științe Economice, secția Finanțe-Contabilitate, studii pe care le-a început în 1993. „Iașiul mi-a plăcut, dar școala nu. Nu era pe stilul meu. Părinții au ținut să mă dea la Științe Econo­mice“, își începe povestea Andy Szekely. Prin anul doi de fa­cultate a vrut să renunțe la studii și nu s-a mai dus vreo două luni la cursuri. O colegă l-a convins să revină la școală pentru a nu pierde anul, iar când a făcut-o, a greșit amfitea­trul în care credea că are cursuri. „Eu aveam în amfiteatrul A și am intrat în amfiteatrul B. M-am uitat în jur și mi-am spus că sunt atât de bătut în cap, încât nu-mi mai cunosc colegii“, își amintește el.

Întâmplarea a făcut să nimerească la un curs de analiză tranzacțională, ținut de profesorul George Pruteanu. „A fost pentru prima dată în viața mea când mi-a plăcut la școală“, continuă povestea Szekely. L-a urmărit pe hol pe profesor și i-a cerut mai multe informații în scopul de a obține mai multe materiale referitoare la analiza tranzacțională. A fost surprins de reacția profesorului, care i-a spus sec: „Domnule student, ce am spus la curs e tot ce știu“. Cei doi au continuat con­ver­sația, iar profesorul Pruteanu i-a dezvăluit lui Szekely că a participat la un curs în Franța, de unde a luat toate infor­ma­țiile necesare pentru cursul său. La acea vreme nu putea să-i recomande măcar o carte, așa că tânărul student a decis să apeleze la internet.

„Era prin 1996. Internetul era la început. Am coborât în sub­solul facultății, unde era laboratorul de informatică, și am cău­tat detalii despre analiza tranzacțională pe internet“, spune Andy Szekely, mărturisind că documentarea o făcea noaptea, pentru că paginile de internet se încărcau mai repede.

HOȚUL ȘI FORMATORUL

La acea vreme avea la dispoziție cal­culatoare de tip 286, care erau foarte lente. A reușit totuși să transmită e-mailuri către 80 de institute de analiză tranzac­țio­nală din toată lumea. Dintre acestea i-au răspuns 10. A în­ceput negocierile cu formatori din aceste institute, iar după mai multe eforturi a reușit să-l aducă în România, la Iași, pe un formator sloven, Martin Bertok. „A fost prima mea aven­tură antreprenorială, pentru că i-am organizat în Iași un eveniment. Am închiriat un amfiteatru, am lipit afișe A4 pe copaci și am invitat doritorii la un curs de analiză tranzacțională certificată internațional“, detaliază Andy Szekely.

Când l-a adus pe Martin Bertok la Iași, Szekely era deja la master. Își amintește că Bertok a avut parte de o întreagă aven­tură cu acest curs. „A luat autocarul de la Ljubljana la Viena, a luat apoi trenul de la Viena la București, a ajuns în București, iar apoi a luat trenul spre Iași, doar pentru acel curs de trei zile“, detaliază el. Szekely și-a întâmpinat invitatul în București. S-au îmbrățișat protocolar, iar Bertok a lăsat pentru câteva momente geanta cu lucrurile personale jos. În câ­teva secunde, geanta a dispărut. Așa că, în loc să stea trei zile în România, slovenul a fost nevoit să rămână aici trei săp­tămâni, timp în care și-a refăcut toate documentele de identitate pierdute în urma furtului.

Ghinionul slovenului a fost însă norocul lui Andy Szekely. În tot acest timp, tânărul masterand l-a însoțit pe formatorul sloven și a primit mentorat gratuit din partea acestuia. Recu­noaște că a fost momentul în care a descoperit că este atras de cursurile de dezvoltare personală, într-o perioadă în care în România acest lucru era inexistent. A urmat o perioadă în care a căutat mai mulți traineri străini, pe care i-a adus la Iași pentru a ține prelegeri. Pentru a lucra legal, și-a înființat o aso­ciație de tip organizație neguvernamentală (ONG), prin care, în 1998, ajunsese la circa 30 de evenimente organizate la Iași și aducea în săli până la 100 de oameni. Găsise și o carte de­di­cată dezvoltării personale, „Eficiența în șapte trepte“, de Stephen Covey, pe care a citit-o de șase ori.

ÎNCERCĂRI PROFESIONALE

În paralel cu organizarea de dez­bateri pe teme de dezvoltare personală, a încercat să lucreze și ca angajat. A început ca jurnalist la câteva publicații din Iași, după care a avut și propria revistă, Ghid Civic. Mai apoi a fost contabil în două companii, inclusiv la Pro TV Iași. După un timp a ajuns director pe regiunea Moldova al companiei naționale de distribuție de presă Rodipet. Din 2001 și-a dat seama că nu vrea să fie angajat și a decis să continue pe cont propriu. Așa că a renunțat la ONG și a fondat o firmă prin care aducea în țară traineri pentru a ține diverse cursuri. „Aduceam la Iași speakeri și traineri pentru cursuri de psiho­logie comportamentală, analiză tranzacțională, programare neurolingvistică. Apoi m-am dus și m-am format eu în Statele Unite și în Marea Britanie, în programare neurolingvistică și în analiză tranzacțională“, mărturisește Andy Szekely. Începuse să cunoască tot mai mulți termeni din aceste domenii și a decis să devină și el trainer.

Din 2003 s-a gândit să vină pe piață cu un produs propriu dedicat dezvoltării personale. A început să organizeze o tabără la Poiana Stampei, în județul Suceava, pe care a numit-o Bootcamp. „Am început în primul an cu 6 participanți. Cinci dintre prietenii mei și un câine. În al doilea an am avut 11 participanți, în al treilea an am avut 15 participanți, iar în al pa­trulea am avut 25“, povestește Szekely. În timp a mutat tabăra în județul Sibiu, în localități ca Sibiel și Păltiniș, iar în prezent se desfășoară la Fundata (județul Brașov).

Între timp, Andy Szekely a mutat trainingurile pe care le organiza la Iași în București. Aici avea mai mult potențial pentru a consolida un business în zona de dezvoltare perso­nală și a început să facă oferte și către corporații care trimiteau la cursuri diverși angajați. „În criza din 2008-2009, cor­po­rațiile au tăiat bugetele de training. Eu având și linia de bu­siness cu taberele, am putut să mă susțin pentru că oamenii au început să investească singuri în ei“, mai spune antreprenorul.

UN ALT ÎNCEPUT

Businessul cu taberele a crescut de la an la an, iar cererea a fost și ea în creștere, așa încât în 2017 ajunsese și la nouă astfel de cursuri pe an, cu circa 60 de par­ticipanți pe fiecare curs. Din 2012-2013 schimbase filozofia de business. Dacă inițial era singurul formator care urca pe scenă, a decis ca dintre cei mai vechi participanți la cursuri să formeze traineri care să lucreze cu grupe mai mici. Așa că businessul a crescut, iar la începutul pandemiei ajunsese la venituri de aproape un milion de euro. „Chiar îi spusesem so­ției că din 2020 noi depășim milionul de euro. Ne luasem un sediu, ne luasem mobilier nou, aveam 16 angajați și ne pregăteam să decolăm“, povestește Szekely. Dacă la criza din 2008 era mai bine poziționat și a putut să pună accent pe cursanții persoane fizice, în 2020 nu a mai avut loc de ma­nevre. Industria evenimentelor a picat, iar Szekely a pierdut brusc jumătate din business și a renunțat și la jumătate din personal.

După doi ani de restricții sanitare, afacerea a început să se redreseze. De această dată a decis să mai deschidă o linie de business. Taberele le-a lăsat în grija soției sale, iar el a în­fiin­țat o nouă afacere, bazată pe formarea antreprenorială în bu­si­nessurile de familie. Ambele afaceri generează 500.000 de euro. „Cultura antreprenorială în România este foarte la înce­put și din păcate nu există prea multe modele de businessuri solide, nu de businessuri oportuniste. Abia acum suntem la trecerea dintre generații. Prima generație de antrepre­nori se pre­gătește să predea către a doua generație“, men­țio­nează Andy Szekely.

Nu a renunțat total nici la tabere, unde participă ca invitat și susține anumite segmente din cursuri. Accentul îl pune însă acum pe dezvoltarea businessurilor de familie, care după părerea sa sunt destul de multe. Pentru că, spune el, oamenii de afaceri trebuie învățați ce să facă pentru a-și transmite în bune condiții businessul către generațiile viitoare.