Care sunt planurile fondatorului Christian Tour în 2023? Businessul ar putea ajunge la 150 de milioane de euro
Pentru Cristian Pandel, viitorul înseamnă înainte de toate investiții. Și nu doar în turism, industria care l-a consacrat ca antreprenor.
Sfârșitul de noiembrie îl prinde pe omul de afaceri Cristian Pandel pe picior de plecare în Vietnam, pregătit să înceapă o experiență care, la prima vedere, s-ar putea spune că nu are legătură cu antreprenoriatul. Dar are. Pentru că o astfel de deconectare „îți limpezește gândurile și te face să privești lucrurile și dintr-o altă perspectivă“, să găsești răspunsuri mai rapide pentru scalarea businessului.
„Muncesc foarte mult și, cel puțin de două ori pe an – primăvara și toamna –, ies din zona de confort. În ianuarie am urcat pe Kilimanjaro, acum plec în Vietnam cu bicicleta – 14 zile, de la nord la sud. Suntem 14 antreprenori și manageri și toți ne dorim să ieșim din normal“, nuanțează contextul Cristian Pandel.
Cunoscut mai mult pentru businessul său din turism, Christian Tour, pe care vrea să-l ducă la 150 de milioane de euro în 2023, Pandel pariază astăzi și pe alte domenii – industria de transport aerian și curierat –, piețe pe care le dezvoltă în parteneriat cu alți antreprenori.
Puternic afectată de pandemia de COVID-19, industria de turism a revenit pe creștere în 2022, ceea ce pentru antreprenorii din domeniu înseamnă astăzi direcții noi de business care să-i aducă mai aproape de încasările din 2019.
Peste 2019
În cazul particular al lui Cristian Pandel, proprietarul Memento Group, din care face parte și agenția de turism Christian Tour, după un 2022 sub semnul prudenței – „în ianuarie încă era pandemie, apoi a venit războiul și nu știam ce să facem, dacă să mai investim“ – urmează un 2023 care ar trebui, conform calculelor sale, să depășească 2019 (an în care cifra de afaceri a agenției Christian Tour a fost de 119 milioane de euro) și să ajungă la 150 de milioane de euro. „Este targetul nostru pentru Christian Tour. Anul acesta închidem cu 95 de milioane de euro. Deci ne pregătim pentru un 2023 bun, cu toate fricile despre criza care va fi. În 2022 ne-am consolidat echipele, nu avem datorii din piață, suntem pregătiți pentru o expansiune masivă“, detaliază Cristian Pandel.
Antreprenorul spune despre 2022 și că a fost un an greu din punct de vedere al logisticii, după ce în pandemie au fost închise 25 de agenții din cele 60 ale momentului. „Anul trecut am deschis o parte, în jur de 5. Anul viitor vom avea 60 de agenții, deci revenim la nivelul din 2019“, continuă Pandel.
Pe partea de investiții, sunt bugetate cinci milioane de euro în 2023 la nivelul întregului grup, bani din care două milioane vor merge către Christian Tour. Și asta, deoarece creșterea de peste 50% a cifrei de afaceri estimată în 2023 „nu va veni din produsul nostru tradițional – adică nu vom crește cu 50% din chartere –, ci vom dezvolta alte trei segmente: primul se referă la corporate, al doilea, la partea de bilete și cazări, iar al treilea – la domestic și incoming“. În prezent, grosul vânzărilor companiei înseamnă piața externă, în timp ce turismul intern reprezintă sub cinci milioane de euro.
„În zona de corporate, noi mereu am fost accesați de companii. Mereu vine cineva și ne spune: «Uite, avem evenimentul acesta». Și sunt companii mari. Trebuie să ne dezvoltăm în mai multe direcții ca să putem ajunge la 200 de milioane de euro în următorii ani. Cred că în 2024 vom termina cu 175 de milioane de euro, iar în 2025 atingem 200. Acesta e planul“, detaliază Cristian Pandel.
O altă afacere pe care fondatorul Christian Tour pariază – și care merge mână în mână cu turismul – este compania aeriană Animawings, înființată la finalul lui 2019 și dezvoltată alături de operatorul elen Aegean Airlines. „La Animawings, vom intra pe curse regulate în 2023, vom face Frankfurt, München. Aici, eu sunt președintele boardului, validez tot planul de business. În rest, avem specialiștii în aviație de la Aegean Airlines, ei se ocupă“, punctează Cristian Pandel.
De altfel, implicarea operatorului elen în dezvoltarea Animawings a fost evidențiată în două etape. Prima s-a întâmplat la începutul lui 2020, prin preluarea pachetului de 25% din compania românească, iar a doua, spre finalul anului trecut, când a anunțat că își majorează cota de participare de la 25% la 51% din capitalul Animawings.
Parteneriatul a venit după mai bine de 12 ani în care Christian Tour a fost clientul neîntrerupt al Aegean, operând alături de acesta numeroase zboruri charter din România către Grecia. Investiția totală pentru pachetul de 51% din Animawings s-a ridicat la 1,3 milioane de euro, Aegean fiind și cel mai mare operator aerian din Grecia, cu o flotă de 78 de aeronave.
„Până acum s-au investit peste șase milioane de euro în proiect. Probabil că, în următorii ani, se vor mai investi cel puțin zece milioane“, mai spune Cristian Pandel. Cum funcționează acest business? Aegean Airlines vine „cu suport și know-how pentru toate echipele și departamentele Animawings“, supraveghind și sprijinind activitățile operaționale, în timp ce aspectele comerciale sunt asigurate în principal de Memento Group.
Cristian Pandel este unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori locali, cu businessuri pe care le dezvoltă în mai multe direcții, fiind acționar majoritar în cadrul Memento Group, pe care îl controlează împreună cu fratele său Marius. Primul său pas în antreprenoriat s-a întâmplat în 1997, când a înființat Christian Tour, în București, într-un spațiu închiriat la subsolul unei clădiri, aproape de Facultatea de Drept, unde acesta studia. Avea 21 de ani pe atunci, iar primele bilete le-a vândut studenților, pentru minivacanța de 1 Mai, la mare.
Astăzi, Memento Group are operațiuni în România, Grecia, Turcia, Spania, Republica Moldova și SUA și reunește companii cu activități pe diverse segmente, cele mai multe fiind conexe cu turismul. Din 2019, Memento Group este partenerul oficial în România al TUI Group, cel mai mare grup de turism din lume, dezvoltând rețeaua de agenții TUI TravelCenter.
Fuziune la pachet
Parte a procesului de dezvoltare și diversificare a activităților grupului este fuziunea Memex – companie înființată în urmă cu doi ani și dedicată (la început) transportului de colete mici – cu PTT Express by Filadelfia Group, un jucător cu 12 ani de activitate în domeniul serviciului de transport colete la nivel internațional. Noua entitate va funcționa sub brandul PTT Express și va avea ca obiectiv principal de activitate livrarea de colete grele, cu o flotă de aproximativ 100 de mașini (proprii sau subcontractate).
În spatele noii structuri se află Memento Group, Filadelfia Group și Lucian Aldescu, fost chief executive officer (CEO) al DPD România și cofondator Memex. „Noi funcționăm ca investitor în multe domenii. Cu Filadelfia – adică pe partea de curierat – avem 35% din acest proiect“, punctează Cristian Pandel, restul împărțindu-se între Filadelfia (55%) și Lucian Aldescu (10%). „Viziunea noastră este să devenim cel mai important jucător din piața de curierat rapid pe categoria de colete grele, la nivel național și CEE (Europa Centrală și de Est, n.r.)“, spune Lucian Aldescu, cel care ocupă și poziția de CEO al PTT Express.
Potrivit unui studiu de piață al KeysFin, cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat a fost estimată la peste 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) în 2021, cu circa un miliard de lei (200 de milioane de euro) peste valoarea din anul anterior, avans datorat mai ales dezvoltării comerțului online.