Ce încasări estimează organizatorii turneului EURO 2024 și ce impact ar avea acești bani în economia Germaniei

Campionatul European de fotbal, la care România revine pentru prima dată din 2016 încoace, a adus încasări de peste 1,5 miliarde de euro la ultimele ediții. Pentru 2024, în Germania, sunt prefigurate încasări de 2,4 miliarde. Dar influențează un astfel de mega­eveniment economia țării organizatoare?

Din 1992 încoace, bugetul de premiere pentru echipele parti­cipante la Campionatul European de fotbal a crescut de la 28 de milioane de euro la 331 de milioane de euro, adică de aproape 12 ori. Și numărul echipelor a crescut, de la 8 – câte erau în 1980 – la 24, iar EURO aduce, întotdeauna, sute de mii de fani care fac deplasarea în țara-gazdă, fiind un adevărat boost pentru economia acesteia, cel puțin potrivit ulti­melor cifre publicate de forul european de fotbal, UEFA.

EURO 2016 a fost organizat în Franța, o țară care trăiește și respiră fotbal și are infrastructura necesară pentru a găzdui și gestiona un astfel de turneu. Cum nu a fost nevoie de stadioane nou-construite, cheltuielile cu infrastructura s-au redus considerabil. În schimb, UEFA a anunțat încasări de 1,96 miliarde de euro pentru acest turneu, în creștere cu 34% față de cel precedent, care fusese găzduit de Polonia și Ucraina.

Evident, acest lucru s-a datorat și măririi numărului de echipe participante de la 16 la 24, iar cele 20 de meciuri în plus au adus mai mulți bani din drepturile de televizare. În­ca­să­rile au fost tot mai mari, crescând de la 41 de milioane de euro în 1992, când Danemarca a șocat întreaga lume cuce­rind trofeul, până la 1,3 miliarde în 2008 și la 1,96 miliarde de euro în 2016. Iar din cele 1,96 miliarde de euro, mai mult de ju­mă­tate, mai exact 1,3 miliarde, au venit exact din drepturile de televi­zare.

La EURO 2024, meciurile din program sunt aproape sold-out, tichetele s-au vândut în proporție de 89%. Criticii spun că fot­ba­lul s-a transformat într-o afacere, însă fanii echipelor care s-au calificat după mult timp la un turneu final au oferit ima­gini fantastice, exemplul perfect fiind cei ai Irlandei de Nord, la EURO 2016.

SCĂDERE ÎN 2020

EURO 2020 – desfășurat în 2021 din cauza pandemiei de COVID-19 – a fost un test uriaș pentru UEFA. De data aceasta, turneul nu a mai fost organizat într-una sau două țări, ci în 11 țări diferite, pentru a celebra 60 de ani de turneu final. Evident, unele stadioane nu au fost pline, din cauza re­s­tric­țiilor. Dar turneul care a fost organizat și în România a adus până la urmă încasări de 1,93 miliarde de euro, cu 33 de mili­oane mai puțin decât precedentul. Pentru UEFA a fost conside­rat un „mare succes“, având în vedere circum­stan­țele difi­cile în care s-a organizat.

Evident, impactul a fost unul pozitiv și pentru turismul din cele 11 țări organizatoare, inclusiv România, unde UEFA a anun­țat că peste 60% din biletele vândute pentru meciurile jucate de Elveția, Franța, Macedonia de Nord, Ucraina sau Austria au fost achiziționate de străini, care au venit pentru cel puțin trei zile în București. Mai mult, organizarea turneului final al Campionatului European a adus trei stadioane nou-construite sau renovate în București – Ghencea, Superbet Arena din Giulești și Arcul de Triumf.

„EFECT INDIRECT“

2024 aduce un nou turneu final, la trei ani de la cel precedent, iar UEFA se pregătește de noi recorduri, având în vedere că a păstrat fondul de premiere de la turneul final precedent. Echipele participante vor împărți 331 de milioane de euro, simpla prezență aducând unei naționale 9,25 milioane de euro. O victorie adaugă 1 milion, în timp ce un egal e răs­plă­tit cu încă 500.000 de euro.

Turneul final din Germania este programat între 14 iunie și 14 iulie. Interesul pentru bilete a fost atât de mare, încât fanii au fost nevoiți să intre într-o tombolă pentru a avea șansa să le cumpere. EURO 2024 are loc în 10 orașe – Berlin, Köln, Dortmund, Düsseldorf, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Leipzig, München și Stuttgart, iar prețul biletelor a pornit de la 30 de euro și a ajuns până la 1.000 de euro în faza grupelor.

Va avea Germania, care a evitat o recesiune grație sectorului de construcții, un reviriment economic în 2024 datorită acestui turneu? „EURO ar putea avea un impact psihologic și un efect indirect asupra economiei germane. Sectorul HoReCa va avea cel mai mult de beneficiat, dar nu cred că impactul total va fi foarte mare“, a spus Marcel Fratzscher, președintele Institutului German pentru Cercetare Economică din Berlin.

Potrivit estimărilor făcute de UEFA, EURO 2024 e așteptat să aibă cele mai mari încasări din istorie, de 2,4 miliarde de euro, adică cu jumătate de miliard mai mult decât recordul stabilit în 2016, în Franța, iar această creștere se datorează atât in­fla­ției, cât și interesului sporit, dar și încasărilor mai mari, dato­rită capa­cității mai mari a stadioanelor din Germania.

Articol de Adrian Costeiu (WeLoveSport.ro), Parteneriat Media