Ce idei de afaceri mai are antreprenorul Dragoș Anastasiu, pe lângă investițiile pe care le va continua în complexul Green Village din Deltă
După ce a vândut divizia de turism a grupului Eurolines către operatorul german Dertour, omul de afaceri Dragoș Anastasiu (56 de ani) a continuat să investească în transporturi și în servicii de cazare. De anul acesta se așteaptă să aibă și rezultate pozitive.
Pentru Dragoș Anastasiu, 2021 a început cu o investiție – în prima parte a lunii aprilie a achiziționat campingul Green Dolphin din satul Sfântu Gheorghe, aflat în apropierea resortului Green Village, pe care îl cumpărase încă din 2015. Achiziția a fost făcută de la compania Tudori, înființată de omul de afaceri Sorin Marin, unul dintre primii parteneri ai lui Dinu Patriciu în afacerea Rompetrol.
Grupul Eurolines a operat Green Dolphin și înainte de finalizarea tranzacției, însă Anastasiu a decis să achiziționeze întregul domeniu turistic de la Sfântu Gheorghe, care se întinde pe o suprafață de aproximativ 50.000 de metri pătrați. Green Village și Green Dolphin sunt asociate de iubitorii de film cu festivalul de profil Anonimul, a cărui primă ediție a avut loc în 2003. „Festivalul va continua și de acum înainte, în același loc“, îi asigură acum antreprenorul pe spectatorii tradiționali ai festivalului.
După tranzacție, Anastasiu promite mai multe investiții pentru a ridica gradul de confort al spațiilor de cazare. „Deocamdată, luăm lucrurile pe rând și preconizăm investiții de circa un milion de euro spre toamna acestui an“, spune omul de afaceri.
Un alt început pentru Dragoș Anastasiu
În prezent, întregul complex turistic, adică resortul Green Village și campingul Green Dolphin, are o capacitate de circa 90 de locuri de cazare, iar antreprenorul intenționează să o mărească în perioada următoare. În acest sens, are în vedere mansardarea unor construcții, precum și renovarea unor căsuțe. În majoritatea lor, acestea sunt construite din lemn și stuf, iar investițiile în întreținerea lor sunt continue. Complexul mai dispune de trei cinematografe în interior, unul la exterior, patru restaurante, piscină, spa și alte spații de recreere. Investițiile au început deja anul acesta cu modernizarea complexului de cinematografe și a unei săli de relaxare, dar și cu refacerea piscinei.
Omul de afaceri speră să ajungă astfel la un grad de ocupare mai ridicat al complexului turistic în lunile considerate mai slabe pentru turismul din Deltă, adică aprilie, octombrie, noiembrie și decembrie. Cu toate că anul trecut a fost unul foarte slab pentru turism, din cauza restricțiilor de circulație, Anastasiu spune că de la jumătatea lui iunie și până aproape de octombrie, când a început valul al doilea de contaminare, complexul turistic de la Sfântu Gheorghe a fost ocupat aproape la întreaga sa capacitate.
Antreprenorul este mulțumit și de cum a început anul acesta. În aprilie, de exemplu, gradul de ocupare a fost de peste 50%, procent destul de bun pentru o destinație scumpă prin definiție și căutată doar de un anume tip de turiști, în special cei atrași de explorare și aventură. „Nu este un turism de masă. Delta e un produs turistic special“, confirmă și proprietara agenției de turism Mistral, Corina Martin.
Delta este o destinație scumpă pentru că aprovizionarea se face în cea mai mare parte pe apă. În plus, din cauza condițiilor meteo și a reliefului din această parte a Dobrogei, costurile de operare ale unui business în turism sunt și ele mai mari, iar personalul este și el greu de găsit, în unele cazuri fiind adus de la distanțe mari, tot pe apă. În ceea ce-l privește pe Dragoș Anastasiu, în complexul său lucrează aproximativ 50 de angajați din Sfântu Gheorghe, un sat pescăresc cu circa 700 de locuitori, aflat la vărsarea Dunării în mare.
Revenirea la normal
Dragoș Anastasiu spune că anul trecut nu a fost unul chiar dezastruos pentru afacerile sale din domeniul hotelier. Atât complexul Green Village, cât și resortul Valea Verde din satul Cund (județul Mureș) au mers aproape de capacitatea maximă. În octombrie, când al doilea val al pandemiei era la început, le-a propus corporațiilor sistemul work from hotel, cu pachete de servicii destinate angajaților care lucrau deja de acasă.
În privința complexului din Deltă, Anastasiu spune că „am ajuns undeva aproape de trei milioane de euro, cu 10% mai puțin față de 2019, și am fost și pe profit operațional“. Pe de altă parte, la nivelul întregului grup Eurolines – din care fac parte și businessurile de transport cu autocarul și rent-a-car –, pierderile din 2020 s-au ridicat la aproape un milion de euro. Anastasiu speră că, de anul acesta, lucrurile vor reveni încet-încet la normal. Inclusiv afacerile din sfera transporturilor de persoane.
Pentru a demonstra că Green Village este o destinație sigură, la jumătatea lui aprilie a solicitat o echipă medicală mobilă care a venit la complexul său turistic și i-a vaccinat pe toți angajații.
În ceea ce privește potențialii clienți, spune că accesul în complexul de la Sfântu Gheorghe se va face respectând una dintre următoarele condiții: turistul prezintă un document care să ateste vaccinarea sau faptul că a avut recent boala și a dezvoltat anticorpi, are un test PCR realizat cu 72 de ore înainte de a se prezenta la cazare sau face un test rapid, sub supravegherea unui personal specializat, chiar în momentul în care a ajuns la hotel.
Plan de investiții
Optimist că vom reveni la viața de dinainte de 2020, Anastasiu spune că e interesat să continue cu investiții în turism, chiar în Deltă. „Avem o pensiune în vizor și suntem în evaluare. Suntem deschiși pentru parteneriate, pentru investiții, pentru preluare de management. Deci avem ochii larg deschiși și nu ne grăbim“, mărturisește antreprenorul.
În scurt timp, Dragoș Anastasiu va mai ieși pe piață cu o nouă activitate – training de business pentru antreprenori. Totodată, spune că este interesat să investească și în alte businessuri. „Aș vrea să intru ca un fond de investiții, cu 10-15-20%, și să sprijin cu finanțe și experiență dezvoltarea unor firme din zona pe care eu o stăpânesc bine, turism, hoteluri“, explică Anastasiu, adăugând că poartă deja discuții cu mai mulți antreprenori.
Cu o experiență de business de peste 25 de ani, Dragoș Anastasiu a lucrat inițial ca medic în Germania, unde a emigrat în toamna lui 1982. În același an dăduse examenul de admitere la Facultatea de Automatică. Era familiarizat cu calculatoarele din familie, tatăl său fiind unul dintre cei mai cunoscuți ingineri IT din acea perioadă și director al Centrului de Informatică și Organizare al Municipiului București (CINOR). Totuși, nu avea să urmeze o carieră în IT.
În 1984 a intrat la Facultatea de Medicină, în Germania, pe care a absolvit-o șase ani mai târziu. Din 1991 până în 1995 a fost medic la Spitalul Universitar St Markus din Frankfurt, obținând în 1993 doctoratul în medicină. Dar și-a dorit să intre în antreprenoriat. Era un vis din anii de liceu, când începuse să strângă bani făcându-le poze colegilor săi.
A revenit în România în 1995 și a fondat Touring Europabus România SRL, care ulterior a primit denumirea Eurolines. De-a lungul timpului, Anastasiu a dezvoltat businessul, dar a început să intre și în turism, ca tour operator. În urmă cu doi ani a vândut businessul de retail în turism către compania germană Dertour și a rămas doar cu afacerile din hoteluri și transporturi, ulterior investind și într-o afacere de rent-a-car. Afacere al cărei restart îl pregătește în perioada imediat următoare, cu gândul că lucrurile vor reveni la normal.
În câteva cifre
Economia României a pierdut anul trecut circa 1,17 miliarde de euro din turism, potrivit patronatelor din această industrie.
- HOTELURI. Din totalul pierderilor, aproximativ 590 de milioane de euro s-au înregistrat pe segmentul hotelurilor, conform Institutului Național de Statistică (INS).
- CAPACITATE. În 2020, cele mai multe unități de cazare din România au funcționat la o capacitate medie de circa 30-50%, din cauza restricțiilor impuse pe fondul pandemiei.
- FALIMENT. Anul trecut, aproximativ 250 de hoteluri și pensiuni și-au încetat activitatea. Majoritatea au fost de două și trei stele, arată datele INS.
Acest articol a apărut în numărul 115 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly