Câți români (mai) fac sport și cum arată piața de fitness din România

Românii nu prea fac sport. Eurobarometrele publicate de Comisia Europeană arată că mai puțin de zece români dintr-o sută fac mișcare în mod regulat, 18% – foarte rar, iar 61% nu pratică niciun sport.

Sedentarismul se observă și din cifrele afacerilor de profil. În 2015, valoarea estimată a pieței de fitness de la noi era de 223 de milioane de euro, sumă la care se adaugă peste 50 de milioane de euro, din zona nefiscalizată.

Piața românească de fitness crește, anual, cu circa 25%. Totuși, mai trebuie să treacă ani până să ajungem din urmă nivelul altor țări europene. Spre exemplu, piața din Olanda este estimată la 1,2 miliarde de euro, cea suedeză – la 707 de milioane de euro, iar cea austriacă – la 404 de milioane de euro.

Anual, un român cheltuie circa 11 euro pentru a face mișcare în centre sportive, o creștere cu 6 euro, față de situația din 2012.

Bulgarii alocă ceva mai puțin de 11 euro, în timp ce ungurii și cehii cheltuie peste 15 euro. Departe de olandezi, care dau, în medie, anual, 74 de euro pentru abonamentele la săli de fitness. Specialiștii sunt de părere că, în cinci ani, România poate ajunge la nivelul Poloniei, unde cheltuielile anuale per locuitor sunt de 22 de euro.

Domenii în care angajații au abonamente la centre sportive

„Putem spune că numărul centrelor de sport este în creștere, chiar dacă din totalul populației doar 6% din români practică sport. Suntem la coada Europei”, spune Andrei Crețu, co-fondator Benefit Seven, deținătorul 7card. El precizează că, deși piața de fitness din România crește în fiecare an cu 25%, piața „gri”, nefiscalizată, deține același procentaj.

La nivel corporate, segmentul este subdezvoltat, iar potențialul pieței de fitness este foarte mare. Circa 3-5% din companii plătesc pentru ca angajații lor să aibă abonamente la un centru sportiv. Cele mai multe sunt din domenii precum IT, telecom, pharma, servicii profesionale, media și comunicare, potrivit unui studiu Benefit Seven.

Totodată, 60% din firme au semnat un parteneriat cu un furnizor de servicii sportive, pentru a le facilita angajaților accesul la activități sportive, contra cost, dar la tarife negociate la nivel de grup. O mare parte sunt din banking, retail și automotive. Doar 15% sunt firme cu capital românesc, iar 40% își desfășoară activități și în afara Bucureștiului. În afară de companiile care au sediile în Capitală, doar 5% din angajatori includ în beneficii și abonamente la centre sportive.

 


FOTO: Mediafax