Câți bani scoate din buzunare dependența de sucuri și alte răcoritoare
Fiecare român scoate anual din buzunar peste 350 de lei pentru băuturi răcoritoare non-alcoolice, indiferent că este vorba de apă îmbuteliată, sucuri acidulate, sucuri de fructe sau ice tea. Iar în această ecuație, un lucru rămâne constant an de an: preferința românilor către băuturile „cu bule“.
Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney
Piața locală de băuturi răcoritoare non-alcoolice a ajuns anul trecut la o valoare de aproximativ 1,45 miliarde de euro, iar prognozele pentru 2018 arată că aceasta ar urma să depășească pragul de 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor companiei de cercetare Euromonitor International. În ansamblu, românii ar urma să consume anul acesta peste 3,3 miliarde de litri de soft drinks, adică o medie de 169 de litri per capita, în creștere cu peste 4% față de anul trecut. În bani, apetitul pieței locale pentru băuturi răcoritoare non-alcoolice se va traduce printr-o cheltuială medie de 353 de lei de persoană în 2018, tot cu aproximativ 4% în plus față de anul anterior.
Băuturile carbogazoase iau caimacul acestei industrii, reprezentând aproape 45% din volumul de băuturi răcoritoare non-alcoolice, însă și apa îmbuteliată reprezintă un segment important în tabloul de ansamblu, generând peste 40% din piață. Restul este generat de ice tea, sucuri de fructe, sucuri concentrate, cafea ready to drink sau băuturi energizante. Cu titlu de comparație, media anuală în Europa de Est pentru consumul de băuturi răcoritoare non-alcoolice este de 125 de litri/capita, potrivit unor date furnizate anterior de PepsiCo. Evident, există și extreme, iar poate cele mai elocvente exemple sunt Polonia, unde consumul fiecărui locuitor este de 250 de litri pe an, respectiv Turcia, cu o medie anuală de doar 130 de litri.
Revenind la România, printre cei mai mari jucători de pe piața băuturilor carbonatate – unul dintre cele mai mari segmente ale industriei de soft drinks – se numără giganții Coca-Cola și PepsiCo, precum și compania românească European Food sau polonezii de la Maspex. Pe de altă parte, când vine vorba de apă îmbuteliată – cu sau fără bule –, un alt segment „greu“ al pieței de băuturi răcoritoare non-alcoolice, „bătălia“ se dă între nume precum Romaqua, Coca-Cola, Maspex, Perla Harghitei sau European Food, potrivit unor date anterioare ale Euromonitor International.
Lichide statistice
Românii sunt printre cei mai mari consumatori de băuturi acidulate din regiune.
- 1,5 miliarde de euro este valoarea pieței locale de băuturi răcoritoare non-alcoolice în 2018, potrivit estimărilor Euromonitor International.
- 3,3 miliarde de litri de băuturi răcoritoare non-alcoolice vor consuma românii anul acesta, arată Euromonitor International.
- 45% este ponderea băuturilor carbonatate (cu excepția apei carbogazoase) în totalul pieței de soft drinks, potrivit calculelor NewMoney.
FOTO: Mediafax