Cât de pregătită este România să facă față noului val de expansiune către sursele de energie verde
În noul context energetic în care nu se poate face abstracție de consecințele războiului declanșat de Rusia în Ucraina, România sprijină, declarativ și de la cel mai înalt nivel, investițiile masive în noi capacități de energie regenerabilă. Însă între ce se spune și ce se face încă există o mare diferență.
La 1 martie, deci la câteva zile după debutul războiului din Ucraina, președintele Klaus Iohannis a vorbit despre necesitatea asigurării independenței energetice a României. „Se impune realizarea independenței energetice a României, în principal prin dezvoltarea energiilor regenerabile și nucleare civile“, a spus șeful statului, după ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), în declarația în care a anunțat creșterea cheltuielilor militare ale României la 2,5% din produsul intern brut (PIB). El a precizat că pentru îndeplinirea acestor obiective strategice vor fi necesare decizii politice. „Trebuie puse în aplicare planuri de acțiune concrete la nivelul instituțiilor competente“, a adăugat președintele Klaus Iohannis.
Dacă despre programul nuclear lucrurile sunt cumva clare – se merge pe calea realizării reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă (proiect a cărui finalizare este prevăzută în anii 2030-2031) și a instalării unei centrale cu deja celebrele reactoare mici modulare americane (anul 2027), în ceea ce privește regenerabilele, situația este mai complicată.
Interes major
În România sunt instalați circa 3.000 de megawați (MW) în eolian, iar circa 1.400 MW sunt instalați în fotovoltaic, în ceea ce s-a numit primul val al expansiunii regenerabilelor de la noi din țară, care a avut loc în deceniul trecut, pe baza unei scheme de sprijin foarte generoase, prin certificate verzi, plătite de toți consumatorii, prin facturi.
Ulterior, respectiva schemă de sprijin a fost amputată, ceea ce a dus la pierderi pentru unii investitori cu instalații deja funcționale, iar instalările au încetat.
De câteva luni însă, există un interes major din partea companiilor, chiar dacă noile investiții nu vor mai fi susținute prin scheme de sprijin – piața consideră că sunt suficiente prețurile și posibilitatea de a se încheia contracte bilaterale directe – și deja vorbim despre un al doilea val al regenerabilelor în România.
„În momentul de față sunt în diverse faze de dezvoltare, cu orizont 2027, 38.000 MW noi în vânt, în fotovoltaicul mare și pe partea de prosumatori. Peste 65% din tot ce înseamnă capacitate nouă în regenerabile va fi în parcuri fotovoltaice“, a spus recent Sebastian Enache, director la Monsson, cel mai mare dezvoltator de proiecte din țară.
El a prezentat mai multe scenarii de dezvoltare a sectorului de generare din surse regenerabile, iar în cel mai defavorabil dintre ele vor fi instalați în jur de 8.000-9.000 MW noi până în anul 2030. Anul acesta ar urma să fie deja funcționali 200-300 MW noi în fotovoltaic, iar anul viitor – aproximativ 500-600 MW.
Sebastian Enache arată că proiectele din regenerabil de acum au o rată prognozată de succes mai mare decât ce s-a instalat în primul val, cel din deceniul trecut. „În primul val erau proiecte de 25.000 MW și a fost o rată de succes de 25%. Acum, pentru proiectele de 38.000 MW, se vor construi cam 37% din proiecte, mai mult decât data trecută. Acum, apetitul este crescut, iar energia regenerabilă este din ce în ce mai eficientă. În trecut erau turbine eoliene de 2,5 MW, cu un factor de capacitate de 25%. De anul viitor, când vor apărea primele parcuri noi onshore, se vor instala turbine de 6 MW, mai înalte, cu un factor de capacitate de până la 40%“, a mai spus Sebastian Enache.
Problema 1: Forța de muncă
Există însă trei probleme. Prima ține de resursa umană, dar se întrevede o rezolvare: „Un MW în fotovoltaic este instalat într-o săptămână, cu 10 oameni. Când vom construi ce este autorizat, iar pentru unele începe construcția în acest an, avem nevoie de 25.000-30.000 de noi angajați full-time. În următorii ani trebuie să angajăm urgent 10.000 de oameni care să instaleze și apoi să opereze parcurile care se fac“, a spus Enache.
Industria ar dori să evite angajarea de forță de muncă din alte țări și de aceea ar dori să îi recalifice pe cei din sectorul minier, lucru despre care s-a tot vorbit. Au apărut deja zeci de foști angajați din sectorul minier care au devenit tehnicieni pentru industria eoliană.
Problema 2: Capacitatea rețelei
A doua problemă ține de capacitatea rețelei naționale operate de Transelectrica de a se adapta noilor proiecte, capacitate care este deocamdată destul de limitată și trebuie extinsă, dar și aici se pare că, timid, lucrurile încep să se miște.
Potrivit datelor companiei, la nivelul anului 2021, în Banat și în Dobrogea, zone cu un potențial eolian bun în care s-au concretizat deja proiecte, capacitatea rețelei de a racorda noi producători de energie electrică era zero. Compania lucrează însă în această direcție și există planuri conform cărora în 2030 să poată fi găzduite capacități noi de 11.000 MW, inclusiv în zonele care acum sunt deficitare – de exemplu, în Dobrogea se vor putea racorda 2.000 MW noi.
În acest sens, Transelectrica a depus deja dosarul pentru a primi fonduri europene din Fondul de Modernizare pentru o nouă linie, care va permite integrarea unei producții suplimentare de energie electrică din surse regenerabile de circa 685 MW în zona Dobrogea.
În plus, investitorii s-au orientat deja pentru noile parcuri fotovoltaice și în alte zone din țară – ar urma să fie construite capacități de sute de megawați noi în Maramureș sau în Oltenia.
Problema 3: Noile taxe
A treia problemă pare însă cea mai spinoasă: taxe noi pentru regenerabile. În pachetul de sprijin pentru consumatorii casnici și industrie din această iarnă, guvernul a introdus un impozit suplimentar, de tip „windfall tax“. Un impozit de 80% aplicat tuturor producătorilor de energie din surse non-fosile (adică parcurile eoliene, fotovoltaice și hidrocentralele – era și biomasa, dar a fost exclusă) pentru prețuri de vânzare care depășesc plafonul de 450 de lei/MWh. Impozitul urma să fie pus în aplicare până la data de 31 martie.
Problema este că în noul pachet de sprijin al consumatorilor de energie și gaze, care ar urma să fie aplicat după 1 aprilie, acest impozit, care trebuia scos, va fi păstrat. Și nu se va mai aplica de la pragul de 450 de lei/MWh, ci de la 300 de lei/MWh, deci producătorii vor plăti și mai mult. Vor fi într-adevăr exceptate capacitățile de generare nou-construite, dar este un semnal prost pentru noii investitori, care se gândesc de două ori înainte să-și pună banii într-o afacere în care autoritățile intervin atât de des. Perpetuarea acestei taxe a fost aspru criticată de industrie.
„În condițiile situației actuale de la granița României, considerăm că astfel de măsuri vor afecta grav securitatea energetică a României, subminând investițiile în surse de producție care nu depind de combustibili fosili, investiții care sunt imperios necesare. Este inacceptabil ca producătorii din sectorul regenerabilelor, care au investit în economia românească peste 10 miliarde de euro, printr-un cadru legislativ instabil și impredictibil, să fie în permanență sancționați pentru explozia prețurilor energiei electrice“, a spus Adrian Borotea, vicepreședinte al RWEA – asociația energiei eoliene.
„Atragem atenția că politicile guvernamentale actuale vor conduce la pierderea definitivă a încrederii investitorilor, cu consecințe asupra finanțărilor a noi capacități de producție din surse regenerabile, capacități de care România are foarte mare nevoie, lucru care va înrăutăți starea actuală a sistemului energetic românesc, cu consecințe incomensurabile pe termen mediu și lung. Dacă măsurile menționate vor fi aprobate de Executiv, investitorii vor fi constrânși să conteste în instanță modificările introduse, ceea ce va putea duce la creșterea numărului de acțiuni de arbitraj împotriva statului român la tribunalele internaționale, în prezent acesta fiind deja acționat în patru dosare la ICSID (instanța de arbitraj internațional de pe lângă Banca Mondială, n.r.). De asemenea, măsurile sunt în totală contradicție cu recomandările Comisiei Europene, care, prin toolboxul emis în data de 13 octombrie 2021, propune găsirea unor soluții alternative de finanțare pentru schemele de sprijin și în niciun caz suspendarea lor“, a spus și Mihai Bălan, director executiv RPIA, asociația energiei fotovoltaice.