Cât de mult a crescut un business de digitalizare a proceselor dintre companii și clienți într-un an dificil pentru mediul de afaceri

A trecut ceva mai bine de un an de la de­butul pandemiei de COVID-19, iar digi­talizarea proceselor de business a fost una dintre strategiile adoptate de multe firme. Acum, companiile din zona de tehnologie nu fac altceva decât să-și diversifice serviciile și să caute parte­neriate care să le asigure creș­terea.

La jumătatea lui martie 2020, piețele au început să intre în cădere liberă, iar multe companii au avut nevoie de câteva săptămâni să se dezmeticească. Altele au continuat la cote de avarie și în scurt timp au găsit în zona automatizării proceselor de business soluții de repornire a activității. O tendință confirmată și de Liviu Carcia (39 de ani), chief executive officer (CEO) al firmei Next Consult Ro­mâ­nia, un business de digitalizare a tutu­ror proceselor dintre companii și clienți și de analiză de date. Și asta, chiar dacă la intrarea în lockdown au fost mici ezitări.

„Am avut un singur client, din peste 100, care a spus că vrea să ia o pauză de două luni. Acum am ajuns la 200 de clienți“, spune Liviu Carcia. De crescut, au crescut și veniturile totale, de la circa 2,5 milioane de euro în 2019 la 5 milioane de euro în 2020, bani generați de compa­nie pe piețele din România și Bulgaria.

Din câte spune antreprenorul, la câ­teva săptămâni de la declanșarea restric­țiilor medicale, mai mulți directori de com­panii au cerut soluții digitale pentru costuri, producție și materie primă.

În spatele afacerii dezvoltate de Liviu Carcia există însă o poveste de business scrisă pe mai multe continente.

Experiența Dubai

Liviu Carcia este ab­sol­vent al Facultății de Automatică de la Uni­versitatea Politehnica din București, promoția 2005. Imediat după studii, s-a angajat la furnizorul de servicii de teleco­mu­nicații Connex (preluat ulterior de Vodafone), în calitate de consultant extern.

Aici avea să-l cunoască pe Alexandru Savencu (41 de ani), pe atunci unul dintre clienții săi. Trei ani mai târziu, cei doi au de­cis să înceapă să ofere consultanță pe zona de project management. Și nu oriunde, ci în Dubai. „Implementaserăm infrastructura unor procese digitale interne. Orice companie care voia să-și investească banii în diferite proiecte de revitalizare a businessului avea nevoie de o soluție ca să-și dea seama ce merită și ce nu merită“, spune Liviu Carcia.

Din postura de consultanți indepen­denți, au lucrat pentru companii din aproape toate industriile, de la vamă și servicii portuare la bănci ori telecomu­ni­cații. În cei patru ani lucrați în Dubai, au căpătat experiență interacționând cu di­fe­riți consultanți din mai multe țări, cum ar fi Marea Britanie, Statele Unite, Australia, China, Pakistan ori Singapore. „Autoritățile din Dubai au adus foarte mulți specialiști care să vină cu soluții pentru a livra pro­iectul de țară“, detaliază Liviu Carcia.

Din 2012, cei doi au decis să revină în Ro­mânia și au fondat BT Provider, o companie de tehnologie profilată pe analiza de date. Înainte de a intra pe acest segment de business, constataseră că, între 1990 și 2012, multe companii care au cumpărat soluții IT s-au concentrat pe strângerea de date, însă nimeni nu le și analiza, pentru a ges­tiona mai ușor interacțiunea dintre com­­panie și clienți.

Carcia dă drept exemplu băncile, unde există clienți de mai multe categorii de vârstă, sociale și profesionale cărora nu poți să li te adresezi în același fel atunci când le propui un produs. „Trebuie să în­țelegi ce profil are clientul tău și îi trimiți fix publicitatea de care are nevoie“, mai spune Liviu Carcia, cu precizarea că fir­mele născute în epoca digitală au mai multe șanse de adaptare, supraviețuire și câștig decât cele născute înainte de epoca digi­tală și care trag către zona clasică. El spune că în această perioadă a apărut un nou tip de client, din generația născută după anul 2000, pe care o numește digitally born ge­ne­­ration.

Business în business

Pentru ca misiunea lor să fie mai ușoară, cei doi antreprenori au intrat încă de la începutul businessului în parteneriat cu Tableau Software – o companie din Seattle specializată în analiza bazelor de date și considerată lider pe această nișă –, BT Provider adaptând la piața locală soluțiile software ale acesteia.

Numai că, odată cu creșterea automati­zărilor din business, BT Provider a căutat să se extindă și către procesele CRM (customer relationship management). Mai precis, este vorba de creșterea eficienței de vânzări și suport prin automatizări. În martie 2019, BT Provider a început discuțiile pentru un parteneriat cu numărul 1 la ni­vel global în implementarea acestor solu­ții, Salesforce, cu sediul în California.

Fără ca Liviu Carcia și partenerul să afle ceva, în august 2019, Salesforce a preluat Tableau, partenerul BT Provider, într-o tran­zacție de 17 miliarde de dolari. Astfel, Salesforce adăuga managementului rela­țiilor cu clienții și zona de analize de date și își consolida poziția de lider pe această zonă de business. „Salesforce are 20% din market share global, aproape cât următorii patru competitori din piață“, detaliază Li­viu Carcia. Salesforce, companie cu peste 30.000 de angajați la nivel global, a realizat, anul trecut, o cifră de afaceri de peste 20 de miliarde de dolari, potrivit TechCrunch, fiind evaluată la circa 190 de miliarde de dolari.

În luna martie a acestui an, BT Provider a făcut la rândul său o achiziție, cumpă­rând 50% din Next Consult, o companie înființată în 2011, în Bulgaria, specializată pe zona de CRM. Cele două companii erau deja partenere, iar Next Consult a devenit în urma acestei achiziții principalul jucător pe piața managementului relațiilor cu clien­ții și a analizelor de date pe piețele din România și Bulgaria. Noua entitate are 25 de angajați în România și alți 75 în țara vecină.

„Noi știam cel mai bine ce făcea Ta­bleau, iar Next Consult cunoștea modul de lucru al Salesforce“, explică Liviu Carcia, care în noua formulă a devenit CEO pentru partea română a Next Consult. Pentru par­tea bulgară, funcția de CEO este ocu­pată de Orlin Doncev, antreprenorul care a fondat Next Consult în 2011.

Cu operațiuni în Bulgaria și România, Next Consult a primit acordul Salesforce de revânzător pe cele două piețe al solu­țiilor digitale dezvoltate de compania ame­ricană. Liviu Carcia spune că implementarea acestor noi servicii pe piața din Ro­mâ­nia va fi destul de dificilă, fiind vorba de niște programe premium, cu prețuri destul de ridicate. „Provocarea cu care ne întâlnim este că, în România, antreprenorii în general au mai puțin curaj decât cei de afară. Sunt mult mai cost oriented, se uită mai mult la costuri decât la beneficii“, mai spune Liviu Carcia. Cu toate acestea, el estimează că Next Consult va genera anul acesta în România și în Bulgaria o cifră de afaceri de circa opt-nouă milioane de euro.

Chiar dacă atenția companiei Next Consult este îndreptată acum mai ales spre România și Bulgaria, există unele contracte și în țări din Orientul Mijlociu. Unul dintre proiecte se derulează în Qatar cu or­ganizatorul Campionatului Mondial de fotbal de anul viitor, unde Next Consult asigură analiza de date privind investițiile entității care organizează competiția.

Dar, sub umbrela Salesforce, Carcia vrea să demonstreze că și România este un te­ren bun pentru implementarea soluțiilor digitale din gama premium.

În câteva cifre

Pe fondul restricțiilor medicale de anul trecut, domeniul IT a cunoscut una dintre cele mai puternice creșteri, cu accent pe zona de digitalizare a proceselor de business.

  • Dimensiune. Industria de software din România avea prevăzută o creștere cu apro­ximativ 12,5% în 2020, ajungând la un volum de business de aproximativ 8,2 miliarde de euro, potrivit estimărilor făcute de specialiștii de la KeysFin.
  • Reprezentare în PIB. Industria de software din România se menține în topul industriilor-cheie pentru economia țării, ponderea întregului sector IT&C în produsul intern brut fiind de 6,1% în 2019 și de 7,1% în prima ju­mătate a lui 2020.

Acest articol a apărut în numărul 113 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly