Cât costă să faci o fabrică de bere în propria bucătărie
Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney
Românul e inventiv. Își face în casă vin, țuică, sucuri, iar mai nou și bere. Dacă struguri și fructe sunt în mai aproape toate gospodăriile, cerealele și hameiul ar putea fi, în schimb, ceva mai greu de găsit. Așa a „fermentat“ în mintea unui antreprenor o idee care îi aduce un profit frumos.
Din reflex ai putea spune: „Băiete! Două mari!“. Numai că în cazul ăsta tu ești și producător, și ospătar, și consumator. Pe scurt, băiat deștept pe cont propriu. Tu faci berea, tu o și bei. Sau le mai dai și prietenilor, pentru testarea pieței. Așa a început și Laurențiu Iancu (46 de ani), care, după ce a încercat producția de bere în sistem homemade, a decis să deschidă o afacere cu echipamente și kituri de producție pentru berării de apartament.
Rețeta belgiană. Cum majoritatea ideilor bune vin cu paharul plin, Laurențiu Iancu a aflat despre berea făcută în casă de la o ieșire la o bere cu un prieten. „Eram la berărie cu un fost coleg de facultate stabilit în Belgia și mi-a spus că el are propria instalație de fabricat bere acasă“, își amintește antreprenorul. Se întâmpla în 2008, când afacerile cu echipamente pentru sudură pe care le derula atunci Laurențiu Iancu erau în impas din cauza prăbușirii pieței imobiliare. După discuția cu prietenul său a decis să achiziționeze online un astfel de echipament, cu gândul de a deschide o afacere cu instalații de făcut bere în casă.
A încercat și el și i-a plăcut cum a ieșit prima bere, chiar dacă procesul de fabricație a durat aproape o lună, iar cantitatea obținută nu poate depăși 23 de litri. Pe la începutul lui 2009 s-a urcat în mașină și a plecat în Belgia. „Am investit câteva mii de euro într-un mic stoc și am bătut palma cu un furnizor“, povestește Iancu. Și așa a deschis Fabrica de Bere. În primele luni, recunoaște el, nu a vândut nimic, însă după un an avea deja câteva sute de clienți. Chiar și așa, afacerea a crescut încet. La doi ani de la intrarea pe piață avea venituri de doar 24.000 de euro și un profit puțin peste 2.000 de euro.
Anul trecut, cifra de afaceri a ajuns la aproape 200.000 de euro, iar profitul la circa 4.500 de euro, în condițiile în care și-a permis și închirierea unui depozit unde a organizat și un mic showroom. Cu o creștere medie de 40–50% pe an, Iancu estimează că la sfârșitul lui 2017 va avea venituri de peste 300.000 de euro.
Pe două fronturi. În 2009, un an în care nici măcar berăriile artizanale nu intraseră încă pe piață, ideea unui business construit în jurul berii fabricate în apartament putea părea cel mult o excentricitate de moment. Câțiva curioși au investit în instalații pentru bere homemade, iar Iancu a început să-și facă stocuri de kituri pentru fabricarea berii. Cantitatea de bere fabricată în casă oscilează între minimum 9 litri și aproape 50 de litri, iar costurile de producție sunt de circa doi lei pentru 500 de mililitri. Berea produsă în casă nu poate fi comercializată, pentru că activitatea ar trebui să fie autorizată ca în cazul unei fabrici de bere de mare capacitate.
După 2012, odată cu apariția microberăriilor, Iancu a început să importe și ingrediente pentru fabricarea berii artizanale, nu doar pentru cea făcută la domiciliu. „Erau câțiva berari amatori care își procurau ingredientele din afară“, spune Iancu. Odată ce numărul microberăriilor a început să crească, berarii s-au orientat către furnizorii locali cu contracte cu companii externe care livrau ingredientele necesare fabricării berii. „Practic, te poți aproviziona de la oricine din Ucraina, Slovacia, Cehia sau Anglia“, explică Alexandru Geamănu, coproprietar al fabricii de bere Zăganul, cu precizarea că e mai simplu să iei ingredientele de la același furnizor, de preferință local, care poate să-ți ofere și reduceri.
Așa se face că, de câțiva ani, Laurențiu Iancu vinde mici instalații pentru bere de făcut în casă și kituri de fabricație, dar și hamei, malț și drojdie pentru producători de bere artizanală ca Sikaru, Zăganu ori Hoop Hooligans. Antreprenorul recunoaște că marjele de câștig sunt mai mari pentru produsele destinate instalațiilor homemade, însă pentru cantități mai mari de ingrediente comandate de microberării preferă să meargă cu adaosuri minime.
Retrospectiv, recunoaște că a pornit businessul din întâmplare, dar și că a fost o idee care i-a purtat noroc atât în criză, cât și acum, când numărul berăriilor artizanale crește cu până la zece pe an. Chiar dacă berea craft nu reprezintă nici 1% din piața locală a berii, Iancu mizează pe această nișă. Și crede în acest lucru pentru că mulți consumatori au descoperit gustul berii care nu este fabricată în regim industrial. Dar nu exclude nici creșterea numărului celor care au răbdare să-și facă propria bere acasă. În ceea ce-i privește pe cei mai comozi sau mai puțin răbdători, pot găsi oricând un loc unde să comande: „Băiete! Două mari!“.
Costul berii de acasă
Instalațiile de bere homemade sunt relativ ieftine, iar întregul proces de fermentație durează aproximativ o lună.
- Echipament. Achiziția unei instalații de bere pentru începători costă între 175 și 285 de lei, în timp ce echipamentul pentru avansați ajunge la circa 2.000 de lei.
- Ingrediente. Kitul pentru fabricarea berii, care constă într-o cutie cu must de bere și drojdie costă între 54 și 150 de lei, în funcție de tărie și de calitate.
- Producție. O instalație clasică pentru fabricarea berii în casă are o capacitate de producție între 9 și 23 de litri.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney