Care sunt probele de foc pe care le are de trecut Telekom în perioada următoare
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
A curs multă cerneală despre Telekom România în ultima vreme: de la presupusa intenție a acționarului principal, Deutsche Telekom, de a renunța la prezența pe piața locală la ruperea operatorului telecom între Orange, care ar fi interesat de preluarea telefoniei fixe, și RCS&RDS, care ar fi interesat de segmentul de mobile. Și totuși?
„Nu dorim să comentăm pe marginea speculațiilor“, a răspuns scurt Miroslav Majoros, CEO al grupului de companii Telekom România (format din fostul Romtelecom și fostul Cosmote), reluând declarațiile făcute de șeful grupului Deutsche Telekom, Timotheus Höttges, la Mobile World Congress. Acesta a punctat atunci că nu există niciun plan în acest moment de a vinde vreuna dintre afacerile din portofoliu, incluzând aici și entitățile din Europa. Șeful subsidiarei locale a operatorului telecom spune că unul dintre obiectivele pentru anul în curs ale companiei pe care o conduce este transformarea într-o entitate „care acționează într-o manieră mult mai flexibilă și agilă pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților și provocărilor venite din partea competiției“.
REORGANIZAREA. Cu alte cuvinte, intenționează să demareze un proces de reorganizare a companiei, care a păstrat din inerția caracteristică unei companii de stat, prin care să reducă timpul de răspuns și să crească eficiența în anumite zone de business. Victime ale acestui proces de transformare vor fi angajații, al căror număr se va reduce cu câteva sute. În perioada 2010-2015, Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom) și-a redus numărul de angajați de la aproape 8.900 până la aproape 5.300, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe. Statul, prin Ministerul Comunicațiilor, deține un pachet de aproape 46% din capitalul social al Telekom Romania Communications, restul fiind deținut de Deutsche Telekom, prin intermediul grupului elen OTE. De altfel, surse din piața telecom spun că tocmai această structură, care include un pachet de acțiuni consistent din partea statului român, face dificilă o posibilă vânzare.
Grupul de firme Telekom România a încheiat anul trecut cu afaceri de 985 de milioane de euro, cu doar un milion de euro mai mult față de 2015, potrivit raportului financiar pe 2016 publicat de Deutsche Telekom. Marja profitului operațional (EBITDA) al Telekom în România a scăzut până la 17,8% în 2016, cu trei procente mai puțin față de anul anterior. Aceasta este cea mai mică valoare raportată dintre toate cele zece subsidiare de pe piața europeană ale operatorului telecom. „Îmbunătățirea EBITDA și a performanței noastre financiare, în general, este unul dintre obiectivele pe care le urmărim prin transformarea proceselor de business amintite“, a explicat Miroslav Majoros. Ineficiența organizațională și un lanț al deciziei prea lung cu efecte asupra tuturor resurselor (bani, timp și personal) sunt principalele provocări pentru care operatorul telecom trebuie să găsească o soluție.
STRATEGIA. Pe zona de servicii de telefonie mobilă, numărul de clienți ai Telekom România a scăzut cu 4,5%, până la 5,7 milioane, în timp ce, pe segmentul de telefonie fixă – piață pe care Telekom este lider, dar care este în declin – numărul acestora a scăzut cu aproape 6%, până la 1,96 milioane, mai reiese din raportul anual al Deutsche Telekom. Pe piața de internet fix – acolo unde Telekom ocupă poziția a doua – numărul de clienți s-a menținut constant în ultimii ani, ajungând la finalul lui 2016 la aproape 1,2 milioane.
De aceea, pentru șeful Telekom principalul accent cade pe creșterea pachetelor convergente fix-mobil (care oferă telefonie, internet și televiziune pe o singură factură), fiindcă deja au o rețea fixă care ajunge la aproape 2 milioane de clienți. Prin intermediul acesteia pot oferi servicii de broadband și IPTV unui număr mare de potențiali consumatori.
În contextul în care și în acest an principalul motor al creșterii pieței locale de telecom va fi internetul mobil, Telekom va continua dezvoltarea rețelei 4G, atât prin mărirea capacității existente, cât și prin extinderea zonelor acoperite.
Mai mult, unul dintre punctele forte ale Telekom, serviciile TV, segment în creștere pe piața locală, va fi unul dintre motoarele pentru 2017. „În viitor, cred că este o bună oportunitate de creștere în zona de conținut non-liniar (emisiuni la dispoziția consumatorilor, on-demand, n.r.) și over-the-top (acces TV de pe mai multe ecrane, prin internet, n.r.)“, a mai precizat Majoros.
La nivelul anului 2015, cheltuielile cu comunicațiile reprezentau 4,1% din bugetul gospodăriilor din România, aproape dublu față de media europeană, potrivit unui studiu al ANCOM, reglementatorul pieței.
Presiunea pe preț este mare, în contextul politicilor agresive ale unor jucători precum RCS&RDS, care au venit puternic în urma celor trei mari operatori de pe piață: Orange, Vodafone și Telekom. „Presiunea prețului este o provocare pentru jucătorii din piața locală de mulți ani. Dar, așa cum am mai spus, cel mai mic preț și cele mai ieftine servicii nu se încadrează în viziunea noastră pentru o industrie și un business sustenabile“, a mai punctat șeful Telekom România.
Rămâne de văzut dacă și în ochii consumatorului această strategie este una bună pe termen lung.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, ce, cât” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Lupta pentru supremație pe piața telecom locală este tot mai acerbă.[/vc_column_text][vc_column_text]
- ORANGE. Compania franceză este lider pe piața locală de telefonie mobilă, cu venituri de 986,8 milioane de euro anul trecut, în creștere cu 4,2% față de 2015. Numărul clienților a crescut ușor, cu 2%, până la aproape 10,4 milioane, dar 2016 a adus o premieră: totalul abonaților a depășit pragul de cinci milioane de persoane.
- VODAFONE. Operatorul telecom a raportat 9,45 milioane de clienți (servicii mobile, servicii de voce și Internet of Things) în al treilea trimestru al anului fiscal 2016-2017 (care începe la 1 aprilie și se încheie la 31 martie), potrivit rezultatelor raportate de Vodafone Group Plc. În perioada octombrie-decembrie 2016, Vodafone a avut venituri de 178,7 milioane de euro, în creștere ușoară față de perioada similară a anului trecut.
- RCS&RDS. Compania controlată de Zoltan Teszari a ajuns în prima parte a lui 2016 la două milioane de abonamente la servicii de telefonie mobilă, umăr la umăr cu Telekom. Cu operațiuni în România, Ungaria, Spania și Italia, RCS&RDS se pregătește de listarea la bursă.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Guliver / Getty Images