Care sunt planurile antreprenoarei Laura Baldini după ce compania sa a adăugat o nouă linie de business: cosmeticele

Dificultățile întâmpinate în pandemie i-au determinat pe antreprenori să se re­plieze și să-și diversifice liniile de bu­siness, astfel încât afacerile lor să nu mai aibă de suferit. Studiu de caz: bran­dul Laura Baldini.

Când spui Laura Baldini, te gândești automat la dresurile de damă fabricate în Ita­lia de Logitrade. De la începutul lunii iulie însă, compania bănățeană e pre­zentă și pe o altă piață, a cosmeticelor or­ganice și vegane, lansarea noii linii de business reprezentând o investiție de circa 400.000 de euro, după cum spune proprietara Logitrade, Laura Baldini (54 de ani), cea care și-a împrumutat numele produselor pe care le distribuie.

„Am introdus produsele cosmetice pe­n­tru a echilibra sezonalitatea. În peri­oada de toamnă-iarnă merg bine textilele, iar în primăvară-vară, cosmeticele“, explică aceasta. Ca și în cazul textilelor și al dresurilor, a căror producție este ex­ter­nalizată către fabrici din zona de nord a Italiei, și cosmeticele sunt produse în afara țării, în Turcia.

Antreprenoarea spune că firma sa nu se poziționează ca producător nici în cazul textilelor, nici în cel al cosmeticelor, ci ca un distribuitor de produse proprii care pune accentul pe zona de marke­ting și dezvoltare de brand. „Adică dez­voltăm colecții proprii și folosim diverși producători pentru fiecare categorie de produs din portofoliul nostru“, deta­liază Laura Baldini, căreia îi place să spună că se poziționează în piață ca brandul Zara, dar la o scară mult mai mică.

Provocări pe textile

Antreprenoa­rea spune că a ales Italia pentru colecțiile sale de textile deoarece 80% din producția mondială de ciorapi de damă se face în fa­brici din nordul acestei țări. Compania sa are o experiență de peste 20 de ani în acest domeniu, iar în ultima perioadă și-a diversificat portofoliul de produse. „În pe­ri­oada pandemiei, femeile nu au mai purtat dresuri în casă, iar în doar două luni vân­ză­rile acestui gen de produse au scăzut cu peste 20%“, mărturisește antreprenoa­rea.

Drept urmare, compania a fost nevoită să se orienteze și către alte tipuri de produse textile, cum ar fi mai multe tipuri de șosete, pijamale și diverse haine de purtat în casă. O mișcare despre care Laura Bal­dini spune că a contribuit la echilibrarea vânzărilor companiei și care a început să se reflecte și în cifra de afaceri încă din a doua jumătate a lui 2021. Logitrade a gene­rat anul trecut o cifră de afaceri de 8,1 mili­oane de euro, după un 2021 cu venituri de 6,3 milioane de euro.

Pe zona de dresuri de damă, brandul Laura Baldini este lider în segmentul de retail, având o cotă de piață de 40%. „Suntem in­clusiv furnizori de private label pentru unii dintre clienții noștri din zona de retail“, mai spune antreprenoarea, explicând că pro­dusele sale sunt prezente aproape în toate marile rețele de magazine fizice.

Compania încă nu are un magazin propriu, pentru că, explică Baldini, din vân­ză­rile care merg bine, o jumătate de an nu se putea susține un astfel de proiect. Odată cu introducerea liniei de cosmetice însă, se gândește mai serios la deschiderea unui magazin fizic sub brandul Laura Baldini, pentru că vânzările vor acoperi de acum înainte tot anul.

Pe același segment al retailului, Laura Bal­dini urmează să se concentreze și pe vân­zările online, care în momentul de față generează sub 10% din business. Vorbind despre segmentul dresurilor de damă, antreprenoarea spune că acesta a înregistrat în ultimii ani o scădere a vânzărilor. Potrivit studiilor de piață făcute de compania sa, în România, o femeie cumpără între șapte și zece perechi de dresuri pe an.

Pariul pe cosmetice

Laura Baldini măr­turisește că ideea de a introduce în por­tofoliu produsele cosmetice o are de doi ani și jumătate. Numai că în acest timp a pre­gătit lansarea noii linii de business. Și asta, pentru că a fost nevoie să înțeleagă piața, să obțină autorizările necesare și să găsească liniile optime de aprovizionare. Iar cea mai bună opțiune pentru producția cosmeticelor a fost Turcia.

„Turcii au o cultură în zona asta de cosmetice. Machiaje, creme… și au foarte multe companii mici foarte bune, care produc ar­ticole organice și vegane de foarte mult timp“, explică aceasta. Un criteriu important în alegerea țării pentru producția de cosmetice a fost însă și prețul. Antreprenoa­rea spune că aceste cosmetice vor fi vândute prin marile rețele de retail, fapt pentru care nu poate intra cu prețuri prea ridicate la raft.

Iar orientarea către cosmetice organice și vegane este de ordin strategic, pentru că, potrivit sondajelor de piață făcute de companie, tot mai mulți români preferă ast­fel de produse, fiind vorba și de o ten­dință întâlnită de mai mulți ani pe piețele Europei de Vest. În acest moment, Logitrade are în portofoliu pe segmentul cosmeticelor 37 de produse aflate pe piață sub brandul Laura Baldini. „Vrem să folosim notorietatea brandului și nivelul de încredere la care am ajuns“, mai spune antreprenoarea.

Drumul spre antreprenoriat

Laura Baldini a studiat la Universitatea de Vest din Timișoara, absolvind cu o specializare de inginer de mașini electrice și automa­tizări. Ulterior a terminat și Fa­cultatea de Management, la aceeași universitate. A început să lucreze în vânzări încă din 1993, împreună cu cei doi frați ai săi, pentru diverse firme de distribuție. Nu erau spe­cia­lizați pe un domeniu anume. „Am vândut de la scobitori și cosmetice până la tiruri de bere“, povestește antreprenoarea.

La un moment dat au fost remarcați de un furnizor din Cluj-Napoca, acesta suge­rându-le să-și facă propriul business. Cum ei nu dispuneau de mijloace financiare care să le permită să pornească o afacere în zona de distribuție, antreprenorul clujean s-a oferit să-i împrumute cu bani pentru a se apuca să lucreze pe cont propriu. „Am început într-o garsonieră la etajul doi, într-un bloc fără lift. Căram baxuri cu marfă de dimineața până seara“, își amintește Laura Baldini.

Era în 1996 și încercau să aducă pe piața din vestul României produse care încă nu existau acolo. Numai că, după ce lansau acele produse pe piață, marii distribuitori interveneau pe piață și acaparau acel segment. „Schimbam mereu domeniul. Am vândut inclusiv piese de mașini și adezivi.“

În paralel cu activitatea de distribuție, Laura Baldini a avut oportunitatea să lucreze ca agent de vânzări pentru o compa­nie mare din Italia, producătoare de cio­rapi de damă, Sanpellegrino. În acea peri­oadă, un prieten care avea o agenție de marketing i-a propus să încerce să-și facă propriul brand. A cercetat piața și a decis să-și fabrice propriile produse în Italia, în­ființând o nouă firmă, Logitrade. Marea în­trebare era însă sub ce brand urma să își vândă produsele. S-a gândit la mai multe variante, însă multe nume deja existau.

Așa că a pornit în 2000 cu ambalaje pe care erau inscripționate cu numele Laura, ulterior schimbând grafica în Laura Baldini. „După câțiva ani mi-am dat seama că, fiind un produs fabricat în Italia, dă mult mai bine dacă asociez brandul cu țara. Și așa am ajuns la Laura Baldini, folo­sind numele de familie al soțului meu“, povestește antreprenoarea, explicând că soțul său are propria firmă în domeniul re­no­vării de apartamente.

După criza din 2008, Laura Baldini a consolidat businessul Logitrade, având chiar propuneri de preluare, inclusiv de la companii itali­ene. A refuzat ofertele și a conti­nuat businessul în România, păstrând însă producția în Italia.

Acest articol a apărut în numărul 170 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly