Care sunt așteptările românilor care fac achiziții online în industria de modă?
Consumatorii români caută din ce în ce mai mult o experiență de cumpărături online mai bogată, personalizată și inovatoare atunci când cumpără articole de fashion, încălțăminte și accesorii.
Peste jumătate (53%) dintre respondenții unui studiu realizat la cererea Zalando se bucură să descopere produse de fashion prin recomandări personalizate, iar aproape două treimi (65%) se bazează pe ghiduri de mărimi și feedbackul altor clienți pentru a se asigura că aleg mărimea corectă.
Studiul, desfășurat în rândul românilor care fac cumpărături online, arată că aceștia apreciază nu doar comoditatea și accesibilitatea, dar și o selecție variată de stiluri și branduri sau inovații cum ar fi cabinele de probă virtuale și sfaturile de cumpărături bazate pe inteligență artificială.
La fel ca în multe alte țări, accesibilitatea este un factor critic pentru cumpărătorii români atunci când aleg magazinele de fashion online, jumătate dintre respondenți (52%) considerând acest criteriu ca fiind cel mai important în alegerea platformei.
Al doilea cel mai important motiv pentru a alege un magazin online de fashion este calitatea produselor, opțiune aleasă de o cincime dintre români (20%), urmată de selecția și disponibilitatea produselor (10%) și de branduri (7%). Aproape jumătate dintre români (46%) sunt de acord cu afirmația „Prefer să cumpăr articole de fashion de pe platforme care oferă branduri de înaltă calitate”, comparativ cu 41% care sunt neutri și 13% care nu sunt de acord sau nu cumpără articole de fashion online.
Întrebați despre motivele care îi îndreaptă către cumpărături online și nu spre cumpărături în magazin, comoditatea este citată cel mai des de către respondenți, după găsirea unor prețuri mai bune. Faptul că poți face cumpărături acasă, oricând dorești (ambele 24%) sunt motive importante pentru românii care cumpără haine și încălțăminte online. Totuși, aceștia consideră selecția de produse un alt factor esențial în decizia de a face cumpărături online sau offline.
Unul din cinci români (22%) apreciază varietatea de mărimi și stiluri disponibile online, iar 18% menționează diversitatea produselor ca fiind importantă. Unul din zece respondenți menționează accesul la branduri internaționale și colecții exclusive printre motivele pentru care ar alege să cumpăre online în locul unui magazin fizic.
De asemenea, calitatea produselor și a brandurilor nu sunt singurii factori care influențează experiența de cumpărături online. Întrebați ce ar face cumpărăturile de fashion online mai ușoare sau mai plăcute, doi din cinci români își doresc detalii clare despre produse (40%), imagini de înaltă calitate (32%) și fotografii sau videoclipuri care prezintă articolele de îmbrăcăminte pe persoane reale (30%).
De asemenea, aproape două treimi (62%) dintre respondenți sunt de acord că sunt mai predispuși să cumpere haine dacă le pot vedea pe modele cu diverse conformații. Aproape jumătate (49%) sunt de acord că un conținut inspirat de tendințele actuale îi ajută să cumpere produse de fashion noi. Aceste informații subliniază importanța conținutului de calitate, a imaginilor incluzive și a unei reprezentări detaliate pentru a ajuta consumatorii să facă achiziții online cu încredere.
Personalizare și inovare
Consumatorii români apreciază, de asemenea, recomandările personalizate și ghidurile de mărimi precise în experiența lor de cumpărături. 65% dintre respondenți sunt de acord că se bazează pe ghidurile de mărimi și feedbackul altor clienți pentru a se asigura că aleg mărimea corectă. Peste jumătate (53%) se bucură să descopere produse de modă cu ajutorul recomandărilor personalizate și deseori iau în considerare recomandările despre articolele care se potrivesc cu cele deja alese (52%). Respondenții întâmpină, de asemenea, cu entuziasm inovațiile care îi ajută să găsească produsele potrivite: o majoritate clară (57%) este de acord că ar folosi o cabină de probă virtuală sau realitatea augmentată pentru a-și găsi mai ușor mărimea. Jumătate dintre respondenți (50%) ar lua în calcul sfaturile de cumpărături bazate pe inteligență artificială, dacă ar fi disponibile.
Comparând diferite grupuri de vârstă, studiul arată că tinerii consumatori (18-24 ani) sunt mai implicați în cumpărăturile online și sunt mai influențați de tendințele de modă și de recomandările personalizate, preferând o experiență mai dinamică și orientată spre tendințe.
Consumatorii cu vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani au, de asemenea, o preferință mai puternică pentru recomandările personalizate decât media. În contrast, grupurile mai în vârstă (45+ ani) pun un accent mai mare pe comoditate și indicatori de calitate, precum reputația brandului, subliniind astfel preferința lor pentru o experiență de cumpărături de încredere și simplă.
„Rezultatele studiului confirmă că selecția de produse, conținutul, gradul de personalizare și inovațiile devin din ce în ce mai importante în retail, în general. Românii vor să aleagă dintre o varietate de stiluri, cu toate opțiunile de preț. Aceștia caută o experiență de cumpărături personalizată, care să îi inspire, își doresc să le fie ușor să găsească mărimea potrivită și să fie o plăcere să descopere produse noi de modă”, a declarat Daniel Roginski (foto), General Manager Central and Eastern Europe Zalando.
Zalando a testat recent un nou pilot al cabinei de probă virtuale, care a arătat clienților cum se potrivesc articolele de modă pe un avatar 3D. Într-un pilot cu Levi’s, cabina de probă virtuală a permis utilizatorilor să își ia măsurătorile corporale cu ajutorul smartphone-ului și să vadă cum se potrivesc articolele pe baza formei unice a corpului lor, sporind încrederea în alegerile lor de cumpărături.
Zalando a observat deja o reducere de până la 40% a ratei de retur pentru acele produse pentru care este folosită tehnologia cabinei de probă virtuale. Deși aceste rezultate sunt limitate din cauza fazei de testare a tehnologiei, ele reprezintă un indicator promițător al potențialului său de a crește satisfacția atât a clienților, cât și a partenerilor de brand.
Studiul a fost realizat în rândul unui eșantion reprezentativ de 1.001 români, bărbați și femei, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, care au făcut cumpărături online cel puțin o dată.