Care este modelul de business al unui antreprenor care are un grup de firme prezent în tot spectrul imobiliar, de la proiectare la construcție și vânzare
Piața imobiliară este în continuare pe val, cu oportunități atât pentru cei care vor să-și cumpere un apartament personal, cât și pentru investitori. Și asta chiar în condițiile în care dezvoltatorul testează concepte noi.
„După coronavirus va exista și viață, va exista și business“, spune proprietarul Nordis Group, Emanuel Poștoacă (42 de ani), un antreprenor care controlează un grup de firme prezent în tot spectrul din imobiliare, de la proiectare și construcție la consiliere și vânzare. Acum, Poștoacă se va orienta și către zona hotelieră, urmând să asigure in-house atât conceptul propriu-zis, cât și partea de infrastructură.
În timp ce o bună parte a economiei era pusă pe butuci la începutul lui mai, Poștoacă tocmai revenise în acea perioadă de pe șantierul din nordul stațiunii Mamaia, unde Nordis dezvoltă un complex de patru imobile, cu destinații de hotel de cinci stele și apartamente rezidențiale și de vacanță. „Am redus și noi puțin ritmul și suntem la 75-80% din capacitate“, menționează antreprenorul.
Punctul cardinal
Proiectul de la Mamaia nu este prima dezvoltare imobiliară pornită de Poștoacă. Primul proiect a fost în București, în 2011, în zona Crângași, când a construit un bloc cu zece apartamente. A rămas cu ochii pe zona de nord a Bucureștiului și au urmat noi dezvoltări în zonele Herăstrău-Nordului și Grădina Zoologică-Privighetorilor. Apoi și-a îndreptat atenția și spre zona Băneasa-Sisești, căutând în același timp noi oportunități de dezvoltare și în zone turistice, așa cum o face în momentul de față în nordul stațiunii Mamaia.
„Totdeauna mi-a plăcut zona de nord pentru că există un lucru foarte interesant în lumea asta. Totdeauna în nord sunt banii“, mărturisește antreprenorul. E o teorie strict personală, după care spune că se ghidează în afacerile sale, iar pentru ilustrarea sa ne propune să ne imaginăm globul pământesc, cu cele două emisfere ale sale, sudică și nordică. În cea din urmă, continuă el, se află cele mai bogate țări din lume. „Nu-mi dau seama de ce, în ce fel, dar așa se întâmplă“, continuă antreprenorul, aducând și exemple ca Africa sau America de Sud, unde nivelul de trai este sub cel al țărilor de pe continentele din emisfera nordică.
În ceea ce privește România, argumentează prin dezvoltarea cu accentul pe nord a Bucureștiului, a Timișoarei și, mai nou, chiar a stațiunii Mamaia. Zonele de nord ale acestora, continuă el, diferă prin „calitatea construcțiilor, calitatea oamenilor și nivelul de negociere“. Dă și un exemplu simplu în acest sens, subliniind că profilul cumpărătorului de apartamente în nordul Capitalei este total diferit de cel al unuia care caută o locuință în celelalte zone ale Bucureștiului. „Cumpărătorul care își permite să plătească un preț de 200.000-300.000 de euro fie că ia un credit pentru asta, fie a mai avut cel puțin două sau trei tranzacții imobiliare de a ajuns aici“, detaliază Poștoacă.
La polul opus, adică în sud și în cartierele cu locuințe mai vechi, vede un cumpărător tânăr, la prima achiziție, care este dispus să achite cel mult 50.000 de euro pentru un apartament. Bani despre care antreprenorul spune că provin atât din resurse proprii, cât și din împrumuturi de la bănci sau chiar de la prieteni. „Piața din nord e cu oameni mult mai educați. Știu ce vor și știu pentru ce vor să plătească“, adaugă el. Poștoacă apreciază că negocierile cu cei care își cumpără un apartament de 50.000 de euro sunt mai grele decât cele purtate cu clienții interesați de o proprietate de 300.000 de euro.
Povești de crize
Absolvent de ASE, cu un masterat în Economia Proprietăților Imobiliare, Poștoacă și-a început cariera în 2002, ca agent imobiliar. „Alte vremuri, alte timpuri“, își amintește antreprenorul, zâmbind. În 2008 a decis să-și înființeze propria agenție imobiliară, Nordis. „Am vrut ca numele agenției să aibă legătură cu zona de care mă ocup“, explică omul de afaceri.
Despre trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor spune că nu a fost grea și pune totul pe natura activității pe care o desfășura. „Ca agent imobiliar, ești un mic antreprenor. Nu ai program, nu ai salariu fix“, explică Poștoacă. În cazul său, avea un target impus de șefii direcți, pe care trebuia să-l atingă la final de lună. În timp a văzut cum merg lucrurile și a prins acel curaj care să-l determine să pornească pe cont propriu.
În 2010, compania lui Poștoacă a devenit consultant pentru dezvoltatorii imobiliari. Spune că a încercat să învețe tot ce se poate atât în perioada în care a fost angajat, cât și în cea de criză, în care a început businessul. „M-am uitat cum fac bani alții mai deștepți ca mine“, admite el. Dă de înțeles că nu se teme de perioadele de criză, chiar dacă afișează o atitudine prudentă. „În perioada 2008-2011, dezvoltatorii au avut probleme în relațiile cu băncile și nu dorim să se întâmple și la noi același lucru.“
Acesta din urmă e și unul dintre motivele pentru care preferă ca în investițiile pe care le face să nu depindă de împrumuturi bancare. Cu șase companii active în diferite domenii sub umbrela sa, grupul Nordis a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 27,5 milioane de euro. „În vara asta mai facem două companii – Nordis Design și Nordis Travel Agency – și astfel să închidem cercul“, adaugă Poștoacă. Precizează că pe viitor își va orienta businessul către zona de turism. Prima dintre firme se va ocupa de decorarea apartamentelor, iar cea de-a doua, de gestionarea operațiunilor turistice. În noua structură, omul de afaceri estimează că veniturile totale de anul acesta vor crește cu aproximativ 50%.
Chiar și așa, „precauție“ rămâne însă cuvântul de ordine. Comparativ cu 2008, când am avut de-a face cu o criză financiară care a dus la o criză economică, „azi e o criză medicală care va duce într-o criză economică; dar nu e o criză financiară, pentru că bani sunt“, explică antreprenorul. El spune că, potrivit rapoartelor Băncii Naționale a României, atât depozitele bancare ale persoanelor fizice, cât și ale celor juridice sunt destul de mari, ceea ce nu s-a întâmplat și în criza din perioada 2008-2011.
Deocamdată, nu se pronunță asupra unor soluții concrete de ieșire din această situație, pe care o consideră atipică. Crede însă că ieșirea din actuala criză care se prefigurează ar putea fi una sub formă de V, însă o consideră riscantă pentru multe businessuri. „Aici sunt două lucruri de făcut pentru fiecare companie. Să poți să ajungi în partea cea mai de jos în V și, odată ajuns, să ai și resurse să revii“, detaliază Poștoacă. În ceea ce-l privește, spune că se va concentra către zona de turism în perioada ce urmează, pentru că estimează că aici va fi o creștere destul de mare pe destinațiile interne.
Modelul Dubai
Revenind la proiectul dezvoltat la Mamaia Nord, Emanuel Poștoacă estimează că primul din cele patru blocuri pe care le are în lucru va fi gata în cel mult o lună, alte două, până la 1 mai anul viitor, iar al patrulea – cel mai probabil până la începerea sezonului din 2021. De ce mizează atât pe acest proiect? „Noi am luat un concept care se practică cu succes în Dubai“, explică el. Orice om poate să cumpere o cameră de hotel pe care să o închirieze pe o anumită perioadă operatorului spațiilor de cazare, Nordis în cazul de față.
Două dintre imobilele la care lucrează acum au destinația de camere de hotel, Nordis garantându-le în acest moment investitorilor un randament din închiriere de 7% pe an. „Interesul e mult mai mare pentru un produs investițional decât pentru o casă de vacanță“, spune antreprenorul, adăugând că a vândut deja către investitori circa 75% din camerele de hotel. Vrea să ajungă la vânzări de 85% din camerele pe care le va gestiona în regim hotelier, iar 15% vor rămâne în operare directă. În celelalte două imobile ale complexului Nordis din Mamaia, camerele vor fi destinate vânzării către localnici din Constanța sau pentru orice alți cumpărători din țară care vor un apartament de vacanță pe malul mării.
Orientarea investițiilor către dezvoltări imobiliare în zone turistice nu este un trend nou. Inclusiv oamenii din turism au speculat această latură. Anul trecut, proprietarul agenției Paralela 45, Alin Burcea, a inaugurat un complex imobiliar cu case de vacanță pe malul lacului Snagov, la 40 de kilometri de București, iar antreprenorul spune despre apartamentele pe care nu le va vinde că intenționează să le introducă pe piață în regim hotelier. Și nu este la prima mutare de acest gen. El a dezvoltat încă din 2002 un complex de 150 de apartamente și trei vile la Neptun. „Conceptul este de apartamente de vacanță în zone turistice“, spunea Burcea într-o discuție anterioară cu NewMoney.
În cazul apartamentelor vândute de Poștoacă, potrivit înțelegerii dintre cele două părți, proprietarul poate utiliza locuința achiziționată în scop personal o săptămână pe an. În plus, pe toată perioada contractului în care investitorul își închiriază proprietatea către Nordis, compania se obligă să administreze apartamentele și să asigure mentenanța lor.
Fabricat în România
Complexul imobiliar dezvoltat de Nordis la Mamaia Nord va fi funcțional tot anul, dă asigurări dezvoltatorul. Și asta pentru că în complex se vor găsi atât piscine acoperite, cât și în aer liber, facilități de wellness și spații de relaxare. Acestea nu vor fi însă vândute și apoi închiriate, ci vor fi gestionate direct de către Nordis. Poștoacă subliniază că în toate dezvoltările sale imobiliare a căutat pe cât posibil să lucreze direct cu companii românești.
Spune că respectă valorile locale, atunci când este vorba de produse fabricate în România. Este colecționar de mașini de epocă, iar printre acestea are în diverse stadii de restaurare o Dacia 1300, un Aro, un Oltcit și chiar un Lăstun. „În total s-au produs 2.200 de Lăstunuri. Potrivit Registrului Auto Român, acum mai sunt înmatriculate 13 astfel de mașini. Una e a mea“, se mândrește antreprenorul, cu precizarea că mașina este foarte ieftină, însă restaurarea va costa foarte mult.
Povestește că a pierdut printre degete și o Dacia 1310 Sport, un exemplar special, cu doar 12 kilometri la bord. S-a gândit de două ori înainte să-l achiziționeze și i-a fost suflat de un alt colecționar. În afaceri însă nu gândește așa. Crede că modelul de business prin care vinde camerele de hotel către investitori pentru a le închiria apoi de la aceștia operându-le în sistem hotelier îi va crește veniturile în anii următori. Din toamnă va începe la Sinaia construcția unui nou complex de tipul celui de la Mamaia, iar acum este în negocieri avansate pentru a cumpăra terenuri la Poiana Brașov și la Căciulata. În toate cazurile, rețeta pe care o va urma rămâne aceeași: vinde, închiriază, gestionează.
Ce, cât, unde
În perioada restricțiilor de circulație impuse de ordonanțele militare, piața imobiliară nu a dat semne de oboseală, înregistrând chiar mici creșteri în marile orașe. Sectorul rezidențial a crescut, dar piața birourilor scade.
- Pe plus. Valoarea apartamentelor disponibile la vânzare în București a crescut cu 2% în aprilie față de martie, de la o medie de 1.395 de euro pe metru pătrat util la 1.423 de euro. În Cluj-Napoca, avansul a fost de 1,5%, de la o medie de 1.826 de euro pe metru pătrat util la 1.854 de euro.
- Pe minus. Închirierile de spații de birouri în București au totalizat 55.000 de metri pătrați în primul trimestru din 2020, un recul de aproape 50% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
- Stagnare. Piața închirierilor din București continuă să fie una profitabilă. Randamentul mediu de închiriere rămâne în jurul a 6% pe an.
- Record. În 2019 au fost livrate pe piața rezidențială din București aproape 15.000 de locuințe, un număr-record. Sudul Capitalei a rămas zona cea mai accesibilă ca preț de achiziție, iar nordul s-a transformat într-o zonă mixtă, destinată atât clasei medii, cât și celei superioare.
Acest articol a apărut în numărul 91 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper