Cardul electronic şi semnatura digitală vor înlocui birocraţia din cabinetele medicilor
Birocraţia din cabinetele medicilor şi din spitale va fi istorie din 2025, când vor fi implementate proiectele eDES şi SIGMA SMART de către CNAS în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), în baza unui memorandum adoptat în şedinţa de miercuri a Guvernului.
„Avem un proiect, Sigma Smart, adică digitalizarea tuturor formularelor utilizate în momentul de față de furnizorii de servicii medicale: biletul de trimitere, scrisoare medicală, recomandarea de îngrijiri la medicale la domiciliu, recomandarea pentru dispozitive medicale, concedii medicale, programare online.
În momentul în care vom digitaliza toate aceste formulare vom închide un circuit, vom scăpa de tot ceea ce înseamnă hârtie. Pacientul, după jumătatea lui 2025, sfârșitul lui 2026, când va trebui să avem operaționale aceste proiecte, va fi gata cardul electronic, ce va cuprinde și partea de semnătură, de validare a cardului de sănătate, va fi cuprins pe viitorul card de identitate electronic și atunci toate serviciile vor fi direcționate și validate și circuitul va fi închis”, a declarat Alexandra Costin, șef serviciu la Unitatea de Implementare a Proiectelor, CNAS, pentru DC Medical, în cadrul unei dezbateri privind digitalizarea sistemului sanitar românesc.
Cardul electronic, singurul document medical
Practic, singurul document, device, pe care va trebui să-l aibă pacientul va fi acel card electronic, din 2025. „Buletinul va fi electronic și va avea semnătura pentru validarea serviciilor. Te-ai dus la medicul de familie, ți-a prescris o recomandare sau un bilet de trimitere. Nu mai primești nicio hârtie, vei putea intra în sistem să faci programarea online oriunde vei vrea să accesezi serviciul.
Ulterior, medicul la care te-ai programat îți vede bilentul în sistem online, îți acordă serviciul medical și apoi îți emite ori o rețetă, ori scrisoare medicală. Toate acestea se vor transmite în dosarul electronic al pacientului, celălalt proiect pe care-l avem. Atunci, cumva, absolut toate datele vor fi în sistem digitalizat, electronic”, a mai spus ea.
Semnatura digitală va înlocui birocraţia din cabinetele medicilor
„În momentul în care se va operaționaliza buletinul electronic, el va avea această semnătură digitală ca și card de sănătate pe el. Deci nu vom mai avea cardul de sănătate la purtător, ci ne vom folosi pur și simplu de buletin. Scăpăm de hârtie”, a mai spus aceasta.
SIGMA SMART are drept obiectiv dezvoltarea unui sistem informatic pentru gestionarea pe suport electronic a documentelor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate referitoare la:
– certificatele de concediu medical;
– biletele de trimitere pentru ambulatoriul de specialitate (specialităţi clinice, paraclinice, medicină dentară) şi pentru internare în regim de spitalizare de zi sau continuă;
– scrisorile medicale;
– recomandările privind îngrijirile medicale la domiciliu;
– recomandările privind acordarea dispozitivelor medicale;
– programările serviciilor medicale.
Istoricul medical al pacientului, disponibil online
„Urmează ca, în baza unui proiect finanţat din fonduri europene, bazele de date medicale ale pacienţilor să se extindă de la medicina de familie şi spitale către toate segmentele de asistenţă medicală. Totodată, suntem interesaţi să informatizăm tot ceea ce înseamnă formularistică în sectorul medical. Este un alt proiect pe care l-am câştigat, care a trecut prin toate furcile caudine ale aprobărilor şi suntem în curs de implementare a lui.
Se numeşte programul SIGMA Smart, care va informatiza tot ceea ce înseamnă formularistică în sectorul medical şi care va înlesni mult circuitul şi navigarea pacientului şi mai ales a pacientului grav bolnav, cu o boală cu impact în viaţa sa socială şi o boală costisitoare, la serviciile medicale, permiţând medicului să îşi îmbunătăţească şi calitatea diagnosticului, pentru că printr-o simplă apăsare de buton nu va mai fi nevoie să pună întrebări multiple pacientului ca să afle istoricul medical”, a declarat Adela Cojan, relatează Agerpres.
Astfel, cu permisiunea pacientului, medicul va avea acces la istoricul medical astfel încât continuitatea îngrijirilor acestuia să fie una benefică pentru evoluţia bolii.
„Suntem conştienţi că, prin dezvoltarea acestei palete informatizate în sectorul de sănătate, la un moment dat se poate ajunge inclusiv la cartografierea populaţiei în legătură cu stofa genetică a poporului nostru şi a fiecărui cetăţean, cu respectarea criteriilor de confidenţialitate”, a completat reprezentantul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).